Τετάρτη 9 Μαρτίου 2016

Τι παραμυθάς ειμ’ εγώ; Τι παραμύθια να σου πω;

Αφηγηματικές τεχνικές παραμυθιών στο νηπιαγωγείο

Την Τετάρτη 2 Μαρτίου και την Πέμπτη 3 Μαρτίου 2016 πραγματοποιήθηκαν στη Φλώρινα βιωματικά σεμινάρια για νηπιαγωγούς και ενδοσχολικά βιωματικά εργαστήρια για μαθητές, γονείς και νηπιαγωγούς σε νηπιαγωγεία του Αμυνταίου και της Φλώρινας.

Τα παραπάνω βιωματικά εργαστήρια και σεμινάρια οργανώθηκαν από την Σχολική Σύμβουλο της 14ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας και τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπ/σης Αμυνταίου και Φλώρινας. Υποστηρίχθηκαν από τους Συλλόγους Διδασκόντων και τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των Νηπιαγωγείων Σκοπιάς, Παπαγιάννη, 1ου, 2ου και 4ου Αμυνταίου, 4ου και 7ου Φλώρινας, καθώς και από την υπεύθυνη του Παιδικού Σταθμού Σκοπιάς και από τον Διευθυντή του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας.

Αφηγήτρια των λαϊκών παραμυθιών και εμψυχώτρια των σεμιναρίων ήταν η κ. Αγνή Στρουμπούλη.

Στόχος των παραπάνω δράσεων ήταν η γνωριμία των μαθητών και των γονέων με λαϊκά παραμύθια του τόπου μας, η εμπλοκή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία του νηπιαγωγείου, καθώς και ο προβληματισμός και η ευαισθητοποίηση των νηπιαγωγών σχετικά με την αισθητική συγκίνηση και ψυχαγωγία των παιδιών μέσω των λαϊκών παραμυθιών.

Η αφήγηση παραμυθιών είναι για το μικρό παιδί ένα χαρούμενο ταξίδι στο φανταστικό κόσμο της παραμυθοχώρας, σ’ ένα κόσμο όπου το φυσικό και το υπερφυσικό συνυπάρχουν. Ο πραγματικός και ο κόσμος της φαντασίας εμπλέκονται μαζί σε μια περιπετειώδη πορεία, όπου μπορεί να συμβούν τα πιο παράξενα και ακατόρθωτα πράγματα, πράγματα θαυμαστά, πράγματα μαγικά αρκεί ο ήρωας μέσα από τις περιπέτειες του να φτάσει στο ποθητό τέλος.

Η αφήγηση των παραμυθιών ξεκινώντας ήρεμα, κορυφώνει το ενδιαφέρον του ακροατή με τις αντιθέσεις για να φτάσει στην κάθαρση, στην αποκατάσταση του αδικημένου, του ηθικού, του τίμιου ήρωα και να τελειώσει με την ανακούφιση του ακροατή με την αισιόδοξη προοπτική «ότι ζήσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα».

Έτσι αναδεικνύεται ότι κύριος στόχος του παραμυθιού είναι η ψυχική ανακούφιση από το βάρος της καθημερινότητας και η αίσθηση της αληθινής ψυχαγωγίας. Παράλληλα η γλώσσα του παραμυθιού χαρακτηρίζεται από εκφραστική λιτότητα και μοιάζει πολύ με τη γλώσσα του παιδιού. Η γλώσσα του παραμυθιού καλοδουλεμένη από τον αφηγητή, μεταφέροντας το διαχρονικό προφορικό γλωσσικό πλούτο, βοηθά το παιδί να γνωρίσει τον εαυτό του, να ανακαλύψει τις δυνατότητές του, να αναπτύξει τη δημιουργική και κριτική του σκέψη, να ανακαλύψει τον κόσμο που το περιβάλλει, να κατανοήσει την πραγματικότητα, να κοινωνικοποιηθεί και να οδηγηθεί έτσι στην ολόπλευρη ανάπτυξη.

Η συμμετοχή των νηπιαγωγών στις παραπάνω δράσεις ήταν ενθουσιώδης και μαζική, ενώ μαθητές και γονείς συμμετείχαν και απέκτησαν εμπειρίες μέσα σε ένα βιωματικό πλαίσιο μάθησης. Το πλαίσιο συνεργασίας που αναπτύχθηκε για την υλοποίηση και υποστήριξη των παραπάνω δράσεων ανάμεσα σε μαθητές, γονείς, νηπιαγωγούς, στελέχη εκπαίδευσης και τοπικούς φορείς διαμορφώνει προοπτικές για τη δημιουργία νέων κοινοτήτων μάθησης στον ευρύτερο εκπαιδευτικό χώρο της περιοχής μας.

Η Σχολική Σύμβουλος 14ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής
Κωνσταντία Βαϊρινού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.