Το καθημερινό πηγαινέλα των 130 χιλιομέτρων που συνεπάγεται για τις τρεις εκπαιδευτικούς η μετάβαση από τη Φλώρινα όπου μένουν, στο 3θέσιο Δημοτικό Σχολείο Βαρικού όπου υπηρετούν, ένα χωριό με 770 μ. υψόμετρο στους πρόποδες του όρους Μουρίκι, δεν φαίνεται να τις πτοεί καθόλου - το αντίθετο, μάλιστα. Ο ενθουσιασμός τους παραμένει αμείωτος. Και οι 23 μαθητές που φοιτούν στο σχολείο, δεν χορταίνουν να εισπράττουν νέα ερεθίσματα, ενώ η ανταπόκρισή τους είναι τέτοια, ώστε μερικές φορές αρνούνται να βγουν διάλειμμα. Κι όταν τα παιδιά δεν βαριούνται, προφανώς, ο εκπαιδευτικός στόχος έχει ήδη κατακτηθεί.
Αφορμή για την επικοινωνία της «Κ» με την κ. Ευρύκλεια Σταματιάδου, προϊσταμένη του σχολείου, στάθηκε η πρόσφατη διάκρισή του σε Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Νανοτεχνολογίας, όπου μοιράστηκε το πρώτο βραβείο με το Δημοτικό Σχολείο Αμμοχωρίου - στη Φλώρινα επίσης.
«Θέλοντας να δώσουμε στα παιδιά ένα επιπλέον εφόδιο, καθώς η νανοτεχνολογία είναι η επιστήμη του μέλλοντος, ζητήσαμε τη βοήθεια του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας και συγκεκριμένα του Τμήματος Φυσικών Επιστημών στο παράρτημα του Ν. Φλώρινας» λέει η ίδια. «Ξεκινήσαμε πέρυσι στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης. Επιμορφωθήκαμε αρχικά εμείς οι εκπαιδευτικοί και στη συνέχεια έρχονταν σε εβδομαδιαία βάση στο σχολείο μας φοιτητές και ερευνητές από το Πανεπιστήμιο. Επιπλέον, μας διέθεταν όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό, όπως μικροσκόπια, προκειμένου να πραγματοποιούνται οι μελέτες. Ηρθαν ακόμη και βιολόγοι για να μπορέσουν να απομονώσουν κύτταρα από τα διάφορα φυτά και να τα παρατηρήσουν τα παιδιά.»
“Ο κόσμος μας είναι μόνο όσα βλέπουμε με γυμνό μάτι;”, άρχισε ο προβληματισμός. “Ξέρετε τι είναι το μικροσκόπιο; Το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο;” συνεχίσαμε, με τα παιδιά να αναζητούν απαντήσεις στο Διαδίκτυο, τις οποίες συνδύαζαν με τις παρατηρήσεις τους. Σιγά σιγά, άρχισαν να ανακαλύπτουν τον νανόκοσμο. Η διαδικασία συνεχίστηκε όλη τη χρονιά, παρουσίασαν τα συμπεράσματά τους στο Φεστιβάλ Φυσικών Επιστημών και ένα βίντεο με το οποίο συμμετείχαμε στον διαγωνισμό», καταλήγει η κ. Σταματιάδου, ενημερώνοντας ότι φέτος στο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί η Α΄ και Β΄ Δημοτικού: «Εχουν ήδη δει στο μικροσκόπιο και σε βίντεο κύτταρα κρεμμυδιού, έχουν δημιουργήσει τη σχετική αφίσα – μας εξέπληξε πόσο εύκολα κατάφεραν να μπουν στο θέμα της νανοτεχνολογίας – της “τεχνολογίας του νάνου”, όπως εξηγούν τα ίδια, ορμώμενα από τα παραμύθια» σχολιάζει η ίδια.
Η απουσία γκρίνιας; Αξιομνημόνευτη. Τα προβλήματα στο σχολείο; «Δεν έχουμε δυσκολίες. Το κτίριο είναι χτισμένο με σύγχρονες προδιαγραφές, εξυπηρετεί ακόμη και ΑΜΕΑ. Εποπτικό υλικό υπάρχει, τυχόν ανάγκες σε υλικά καλύπτονται από τον Δήμο. Με κατασκευές των παιδιών, διοργανώσαμε μπαζάρ, τα έσοδα του οποίου διατέθηκαν για την αγορά προτζέκτορα» προσθέτει η εκπαιδευτικός. Οσο για άλλες δράσεις; «Εχουμε εκπονήσει εργασίες σχετικά με τα παιχνίδια του παππού και της γιαγιάς, τις εκκλησίες του χωριού, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας, τα φυτά στη γύρω περιοχή. Επιπροσθέτως, πάλι σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, τρέχουμε ένα πρόγραμμα σχετικά με τα τρένα, που θα παρουσιαστεί στο επόμενο Φεστιβάλ Φυσικών Επιστημών και συμμετέχουν όλες οι τάξεις» θα πει.
Καμάρι, όμως, του ολιγοθέσιου σχολείου αποτελεί η νεοσύστατη βιβλιοθήκη, που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της δράσης «Δημοσιογράφοι σε δράση για τα παιδιά Ακρίτες», στεγάζεται στον χώρο του δημοτικού και φιλοξενεί 1.000 τίτλους. «Τα πρωινά την επισκέπτονται οι μαθητές μας. Το απόγευμα λειτουργεί ως δανειστική βιβλιοθήκη και για τους μαθητές του γυμνασίου, του λυκείου ή και τους μεγαλύτερους». Οι γονείς στηρίζουν τις προσπάθειες του σχολείου; «Πάντα. Δεν θέλουν να νιώθουν τα παιδιά τους μειονεκτικά. Πολλά πηγαίνουν στην Πτολεμαΐδα για ωδείο και ξένες γλώσσες. Πάντα παρακολουθούμε θεατρικές παραστάσεις του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης ή κάποιου περιοδεύοντος θιάσου». Από πού απορρέει η ικανοποίηση της εκπαιδευτικού; «Από το ότι τα παιδιά δεν αφήνουν το μικροσκόπιο ούτε στο διάλειμμα, το χαμόγελό τους». Τι δεν παραλείπει να λέει στους μαθητές της η κ. Σταματιάδου; «Να μην εγκαταλείπουν το βιβλίο, είτε σκοπεύουν να σπουδάσουν, είτε όχι».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΟΥ
Πηγή: kathimerini.gr
Αφορμή για την επικοινωνία της «Κ» με την κ. Ευρύκλεια Σταματιάδου, προϊσταμένη του σχολείου, στάθηκε η πρόσφατη διάκρισή του σε Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Νανοτεχνολογίας, όπου μοιράστηκε το πρώτο βραβείο με το Δημοτικό Σχολείο Αμμοχωρίου - στη Φλώρινα επίσης.
«Θέλοντας να δώσουμε στα παιδιά ένα επιπλέον εφόδιο, καθώς η νανοτεχνολογία είναι η επιστήμη του μέλλοντος, ζητήσαμε τη βοήθεια του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας και συγκεκριμένα του Τμήματος Φυσικών Επιστημών στο παράρτημα του Ν. Φλώρινας» λέει η ίδια. «Ξεκινήσαμε πέρυσι στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης. Επιμορφωθήκαμε αρχικά εμείς οι εκπαιδευτικοί και στη συνέχεια έρχονταν σε εβδομαδιαία βάση στο σχολείο μας φοιτητές και ερευνητές από το Πανεπιστήμιο. Επιπλέον, μας διέθεταν όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό, όπως μικροσκόπια, προκειμένου να πραγματοποιούνται οι μελέτες. Ηρθαν ακόμη και βιολόγοι για να μπορέσουν να απομονώσουν κύτταρα από τα διάφορα φυτά και να τα παρατηρήσουν τα παιδιά.»
“Ο κόσμος μας είναι μόνο όσα βλέπουμε με γυμνό μάτι;”, άρχισε ο προβληματισμός. “Ξέρετε τι είναι το μικροσκόπιο; Το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο;” συνεχίσαμε, με τα παιδιά να αναζητούν απαντήσεις στο Διαδίκτυο, τις οποίες συνδύαζαν με τις παρατηρήσεις τους. Σιγά σιγά, άρχισαν να ανακαλύπτουν τον νανόκοσμο. Η διαδικασία συνεχίστηκε όλη τη χρονιά, παρουσίασαν τα συμπεράσματά τους στο Φεστιβάλ Φυσικών Επιστημών και ένα βίντεο με το οποίο συμμετείχαμε στον διαγωνισμό», καταλήγει η κ. Σταματιάδου, ενημερώνοντας ότι φέτος στο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί η Α΄ και Β΄ Δημοτικού: «Εχουν ήδη δει στο μικροσκόπιο και σε βίντεο κύτταρα κρεμμυδιού, έχουν δημιουργήσει τη σχετική αφίσα – μας εξέπληξε πόσο εύκολα κατάφεραν να μπουν στο θέμα της νανοτεχνολογίας – της “τεχνολογίας του νάνου”, όπως εξηγούν τα ίδια, ορμώμενα από τα παραμύθια» σχολιάζει η ίδια.
Η απουσία γκρίνιας; Αξιομνημόνευτη. Τα προβλήματα στο σχολείο; «Δεν έχουμε δυσκολίες. Το κτίριο είναι χτισμένο με σύγχρονες προδιαγραφές, εξυπηρετεί ακόμη και ΑΜΕΑ. Εποπτικό υλικό υπάρχει, τυχόν ανάγκες σε υλικά καλύπτονται από τον Δήμο. Με κατασκευές των παιδιών, διοργανώσαμε μπαζάρ, τα έσοδα του οποίου διατέθηκαν για την αγορά προτζέκτορα» προσθέτει η εκπαιδευτικός. Οσο για άλλες δράσεις; «Εχουμε εκπονήσει εργασίες σχετικά με τα παιχνίδια του παππού και της γιαγιάς, τις εκκλησίες του χωριού, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας, τα φυτά στη γύρω περιοχή. Επιπροσθέτως, πάλι σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, τρέχουμε ένα πρόγραμμα σχετικά με τα τρένα, που θα παρουσιαστεί στο επόμενο Φεστιβάλ Φυσικών Επιστημών και συμμετέχουν όλες οι τάξεις» θα πει.
Καμάρι, όμως, του ολιγοθέσιου σχολείου αποτελεί η νεοσύστατη βιβλιοθήκη, που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της δράσης «Δημοσιογράφοι σε δράση για τα παιδιά Ακρίτες», στεγάζεται στον χώρο του δημοτικού και φιλοξενεί 1.000 τίτλους. «Τα πρωινά την επισκέπτονται οι μαθητές μας. Το απόγευμα λειτουργεί ως δανειστική βιβλιοθήκη και για τους μαθητές του γυμνασίου, του λυκείου ή και τους μεγαλύτερους». Οι γονείς στηρίζουν τις προσπάθειες του σχολείου; «Πάντα. Δεν θέλουν να νιώθουν τα παιδιά τους μειονεκτικά. Πολλά πηγαίνουν στην Πτολεμαΐδα για ωδείο και ξένες γλώσσες. Πάντα παρακολουθούμε θεατρικές παραστάσεις του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης ή κάποιου περιοδεύοντος θιάσου». Από πού απορρέει η ικανοποίηση της εκπαιδευτικού; «Από το ότι τα παιδιά δεν αφήνουν το μικροσκόπιο ούτε στο διάλειμμα, το χαμόγελό τους». Τι δεν παραλείπει να λέει στους μαθητές της η κ. Σταματιάδου; «Να μην εγκαταλείπουν το βιβλίο, είτε σκοπεύουν να σπουδάσουν, είτε όχι».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΟΥ
Πηγή: kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.