Τρίτη 7 Ιουνίου 2016

Πανελλαδικές τέλος: «Φτου ξελευθερία!!!» - Καιρός για αναστοχασμό

της Μαρίας Μπιλιώνη,
Συμβούλου Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας
www.tangramedu.net

Τώρα που οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν πια παρελθόν για την πλειοψηφία των υποψηφίων (υπολείπεται η εξέταση των ειδικών μαθημάτων) νιώθουν όλοι, υποψήφιοι και γονείς, πιο ανάλαφροι. Σαν να ‘χει φύγει ένα βαρίδιο από πάνω μας, σαν να πέρασε και αυτό το «μαρτύριο» και έχει πια έρθει ο καιρός για ξεκούραση, ύπνο, χαλάρωση, ηρεμία, διασκέδαση αλλά και… αναστοχασμό.
Τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων -όποια και εάν είναι αυτά- θα σηματοδοτήσουν και το τυπικό τέλος αυτής της κοπιαστικής δοκιμασίας. Όμως, επειδή και αυτή η δοκιμασία είναι μία από τις πολλές που πρόκειται να συναντήσουν οι μαθητές στην πορεία της ενήλικης ζωής τους, ωφέλιμο είναι να ωθήσουμε τα παιδιά που πήραν μέρος στις φετινές εξετάσεις να αναλογιστούν πάνω σε αυτές.
Οι πανελλαδικές είναι μία καλή ευκαιρία να τεστάρουν οι μαθητές τους εαυτούς τους. Είναι μια ευκαιρία να διαπιστώσουν οι ίδιοι πώς λειτουργούν σε συνθήκες πίεσης, ποιες είναι οι αντοχές και τα όριά τους. Μπορούμε, λοιπόν, να γίνουμε πιο καλοί γνώστες του εαυτού μας, να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί στη σκέψη μας, εάν ασχοληθούμε με τις πανελλαδικές όχι εστιάζοντας στο αποτέλεσμα αλλά εάν μείνουμε στη διαδικασία όλης αυτής της προσπάθειας. Με άλλα λόγια, εξετάζω την όλη διαδικασία, συνειδητοποιώ τι συνέβη και προχωρώ μπροστά. Αναφέρω ενδεικτικά κάποιες από τις ερωτήσεις που χρήσιμο είναι να απαντήσει ο κάθε υποψήφιος:
• Κρίνω επιτυχημένη την προσπάθειά μου (επιτυχία με την έννοια του αποδίδω όσο μπορώ);
• Μπόρεσα να καταλαγιάσω το άγχος μου, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς αλλά και της περιόδου που έδινα εξετάσεις;
Αν ναι, τι ήταν αυτό που με βοήθησε; Αν όχι, πώς θα μπορέσω να διαχειριστώ το άγχος μου;
• Τι ήταν αυτό που με δυσκόλεψε στο διάβασμα, στη διαδικασία των εξετάσεων;
Πώς το αντιμετώπισα;
• Ποια χαρακτηριστικά μου με βοήθησαν στη συμμετοχή μου στις πανελλαδικές;
• Ποιες δεξιότητες απέκτησα/ανέπτυξα κατά τη διάρκεια των εξετάσεων;
• Ποιοι ήταν οι άνθρωποι/συνθήκες που με βοήθησαν σε αυτή τη δύσκολη περίοδο;
Ο αναστοχασμός, λοιπόν, πάνω στη διαδικασία του διαβάσματος γίνεται εποικοδομικός, εάν αντιμετωπίσουμε την εμπειρία των πανελληνίων ως έναν από τους δύσκολους αγώνες της ζωής μας, έναν αγώνα που μπορεί να μας βοηθήσει να εντοπίσουμε στρατηγικές για να αντιμετωπίσουμε τα σκαμπανεβάσματα της ζωής. Άλλωστε, οι πανελλαδικές είναι απλά κάποιες εξετάσεις. Δεν κρίνουν ούτε τη ζωή ούτε το μέλλον του νέου!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.