της Μαρίας Μπιλιώνη,
Συμβούλου Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας
Στην Ελλάδα της κρίσης, σε ένα τοπίο με ολοένα μεγαλύτερους αριθμούς ανέργων, η επαγγελματική αποκατάσταση αποτελεί βασικό κριτήριο για τους μαθητές που φέτος θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις και τους γονείς τους. Γι’ αυτό και ένα από τα βασικά ερωτήματα όλων των εμπλεκομένων στη διαδικασία των πανελληνίων εξετάσεων (υποψηφίων και των γονέων τους) είναι «Ποιο επάγγελμα θα έχει ζήτηση τα επόμενα χρόνια;»
Γεγονός είναι ότι καμιά πρόβλεψη δεν μπορεί να γίνει για την κατάσταση στην οποία θα βρίσκεται η αγορά εργασίας ύστερα από 5 ή 6 χρόνια, όταν οι σημερινοί υποψήφιοι θα αναζητούν εργασία ως πτυχιούχοι. Υπάρχουν, ωστόσο, έρευνες (Αρ. Δοξιάδη, McKinsey, Endeavor Greece, ) που ασχολούνται με το ανθρώπινο δυναμικό και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Σε αυτές στηριζόμενη εντοπίζω 9 βασικούς τομείς που θα έχουν ζήτηση τα επόμενα χρόνια στην αγορά εργασίας της χώρας μας. Οι τομείς αυτοί είναι:
1. Τουρισμός
2. Γεωργία-Αγροτικά Προϊόντα
3. Μεταποίηση
4. Ναυτιλία
5. Ψηφιακή Τεχνολογία & Επικοινωνία – Ηλεκτρονικό Εμπόριο
6. Ενέργεια- «Πράσινη» Τεχνολογία – Περιβάλλον
7. Υγεία- Φροντίδα ανθρώπου – Βιοτεχνολογία- Νανοτεχνολογία
8. Χρηματοοικονομικές Υπηρεσίες – Logistics
9. Εκπαίδευση Ανθρώπινου Δυναμικού (ανηλίκων και ενηλίκων)
Το ζήτημα που πρέπει να εξετάσουμε είναι το ποια επαγγέλματα σχετίζονται με αυτούς τους τομείς, ποιες σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οδηγούν σε αυτούς. Το σημείο-κλειδί σε αυτήν την αναζήτηση είναι οι εναλλακτικές καριέρες που προσφέρει η κάθε σχολή. Θα πρέπει, λοιπόν, το πτυχίο να δίνει όσο το δυνατόν περισσότερες εναλλακτικές διαδρομές στην αγορά εργασίας, να δίνει τη δυνατότητα για απασχόληση σε αρκετούς από τους τομείς εργασίας που φαίνεται ότι θα έχουν ζήτηση τα επόμενα χρόνια.
Δείτε το ακόλουθο παράδειγμα, το οποίο παρουσιάζουν ο Ν. Παυλάκος & Σπ. Μιχαλούλης στο βιβλίο τους Πάμε Πανεπιστήμιο 2016. Η επιλογή ενός υποψηφίου να σπουδάσει στο τμήμα Φυσικής έχει συνδυαστεί στο μυαλό των περισσοτέρων με το επάγγελμα του καθηγητή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: θα πάρει το πτυχίο του και θα διδάσκει σε ένα σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η πραγματικότητα όμως είναι κάπου αλλού! Η μαγική λέξη είναι «ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ». Το πρώτο πτυχίο είναι η βάση στον τομέα που ενδιαφέρει τον καθένα, σ’ αυτό που θέλει να ασχοληθεί. Ανάλογα με τα ερεθίσματα που θα πάρει από τη σχολή του κατά τη διάρκεια των σπουδών, έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει και να εξελιχθεί σε ποικίλες διαδρομές. Με το βασικό πτυχίο του Φυσικού το μεταπτυχιακό ή ένα πρόγραμμα μετεκπαίδευσης ή κατάρτισης που δυνητικά θα επιλέξει αυτός ο υποψήφιος προσφέρει πολλές εναλλακτικές καριέρες στους περισσότερους από τους εργασιακούς τομείς υψηλής ζήτησης, τους οποίους προαναφέραμε. Η επιλογή μεταπτυχιακού οδηγεί τον πτυχιούχο σε διαφορετικό τομέα εργασίας, ασκώντας διαφορετικό επάγγελμα και δημιουργώντας την προσωπική του επαγγελματική διαδρομή. Πιο συγκεκριμένα, ο φυσικός με μεταπτυχιακό στις Ηλεκτρονικές Τεχνολογίες/ Τηλεπικοινωνίες μπορεί να απασχοληθεί στην Ψηφιακή Τεχνολογία, με μεταπτυχιακό στους Αυτοματισμούς στη Μεταποίηση, με μεταπτυχιακό στη Φυσική του Περιβάλλοντος μπορεί να απασχοληθεί στον εργασιακό τομέα της Ενέργειας/ Περιβάλλοντος. Ένα ΜΒΑ στον Τουρισμό ανοίγει την πόρτα στον πτυχιούχο φυσικό στον Τουρισμό, ενώ ένα μεταπτυχιακό στη Ναυτική Θαλάσσια Τεχνολογία τον οδηγεί στη Ναυτιλία, και ένα μεταπτυχιακό στην Ιατρική Φυσική/Ακτινοφυσική τον καθιστά ικανό να εργαστεί στον τομέα της Υγείας/ φροντίδας ανθρώπων. Και όλα αυτά τη στιγμή που κάποιος πτυχιούχος φυσικής θα θεωρούσε ότι η μοναδική πιθανή καριέρα θα του προέκυπτε στον τομέα της Εκπαίδευσης μέσα από ένα μεταπτυχιακό στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών!
Από όλα τα παραπάνω καταλήγουμε στο ότι η «καλή» σχολή για τον καθένα είναι μια προσωπική υπόθεση που σχετίζεται με την επιθυμία και την στοχευμένη του προσπάθεια να δημιουργήσει τη δική του προοπτική.
Ας έχετε στο νου σας οι υποψήφιοι των πανελληνίων αλλά και οι γονείς αυτών: η ύπαρξη εναλλακτικών καριέρων προσφέρει μια δικλείδα ασφαλείας απέναντι στην ανεργία!
Γεγονός είναι ότι καμιά πρόβλεψη δεν μπορεί να γίνει για την κατάσταση στην οποία θα βρίσκεται η αγορά εργασίας ύστερα από 5 ή 6 χρόνια, όταν οι σημερινοί υποψήφιοι θα αναζητούν εργασία ως πτυχιούχοι. Υπάρχουν, ωστόσο, έρευνες (Αρ. Δοξιάδη, McKinsey, Endeavor Greece, ) που ασχολούνται με το ανθρώπινο δυναμικό και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Σε αυτές στηριζόμενη εντοπίζω 9 βασικούς τομείς που θα έχουν ζήτηση τα επόμενα χρόνια στην αγορά εργασίας της χώρας μας. Οι τομείς αυτοί είναι:
1. Τουρισμός
2. Γεωργία-Αγροτικά Προϊόντα
3. Μεταποίηση
4. Ναυτιλία
5. Ψηφιακή Τεχνολογία & Επικοινωνία – Ηλεκτρονικό Εμπόριο
6. Ενέργεια- «Πράσινη» Τεχνολογία – Περιβάλλον
7. Υγεία- Φροντίδα ανθρώπου – Βιοτεχνολογία- Νανοτεχνολογία
8. Χρηματοοικονομικές Υπηρεσίες – Logistics
9. Εκπαίδευση Ανθρώπινου Δυναμικού (ανηλίκων και ενηλίκων)
Το ζήτημα που πρέπει να εξετάσουμε είναι το ποια επαγγέλματα σχετίζονται με αυτούς τους τομείς, ποιες σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οδηγούν σε αυτούς. Το σημείο-κλειδί σε αυτήν την αναζήτηση είναι οι εναλλακτικές καριέρες που προσφέρει η κάθε σχολή. Θα πρέπει, λοιπόν, το πτυχίο να δίνει όσο το δυνατόν περισσότερες εναλλακτικές διαδρομές στην αγορά εργασίας, να δίνει τη δυνατότητα για απασχόληση σε αρκετούς από τους τομείς εργασίας που φαίνεται ότι θα έχουν ζήτηση τα επόμενα χρόνια.
Δείτε το ακόλουθο παράδειγμα, το οποίο παρουσιάζουν ο Ν. Παυλάκος & Σπ. Μιχαλούλης στο βιβλίο τους Πάμε Πανεπιστήμιο 2016. Η επιλογή ενός υποψηφίου να σπουδάσει στο τμήμα Φυσικής έχει συνδυαστεί στο μυαλό των περισσοτέρων με το επάγγελμα του καθηγητή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: θα πάρει το πτυχίο του και θα διδάσκει σε ένα σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η πραγματικότητα όμως είναι κάπου αλλού! Η μαγική λέξη είναι «ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ». Το πρώτο πτυχίο είναι η βάση στον τομέα που ενδιαφέρει τον καθένα, σ’ αυτό που θέλει να ασχοληθεί. Ανάλογα με τα ερεθίσματα που θα πάρει από τη σχολή του κατά τη διάρκεια των σπουδών, έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει και να εξελιχθεί σε ποικίλες διαδρομές. Με το βασικό πτυχίο του Φυσικού το μεταπτυχιακό ή ένα πρόγραμμα μετεκπαίδευσης ή κατάρτισης που δυνητικά θα επιλέξει αυτός ο υποψήφιος προσφέρει πολλές εναλλακτικές καριέρες στους περισσότερους από τους εργασιακούς τομείς υψηλής ζήτησης, τους οποίους προαναφέραμε. Η επιλογή μεταπτυχιακού οδηγεί τον πτυχιούχο σε διαφορετικό τομέα εργασίας, ασκώντας διαφορετικό επάγγελμα και δημιουργώντας την προσωπική του επαγγελματική διαδρομή. Πιο συγκεκριμένα, ο φυσικός με μεταπτυχιακό στις Ηλεκτρονικές Τεχνολογίες/ Τηλεπικοινωνίες μπορεί να απασχοληθεί στην Ψηφιακή Τεχνολογία, με μεταπτυχιακό στους Αυτοματισμούς στη Μεταποίηση, με μεταπτυχιακό στη Φυσική του Περιβάλλοντος μπορεί να απασχοληθεί στον εργασιακό τομέα της Ενέργειας/ Περιβάλλοντος. Ένα ΜΒΑ στον Τουρισμό ανοίγει την πόρτα στον πτυχιούχο φυσικό στον Τουρισμό, ενώ ένα μεταπτυχιακό στη Ναυτική Θαλάσσια Τεχνολογία τον οδηγεί στη Ναυτιλία, και ένα μεταπτυχιακό στην Ιατρική Φυσική/Ακτινοφυσική τον καθιστά ικανό να εργαστεί στον τομέα της Υγείας/ φροντίδας ανθρώπων. Και όλα αυτά τη στιγμή που κάποιος πτυχιούχος φυσικής θα θεωρούσε ότι η μοναδική πιθανή καριέρα θα του προέκυπτε στον τομέα της Εκπαίδευσης μέσα από ένα μεταπτυχιακό στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών!
Από όλα τα παραπάνω καταλήγουμε στο ότι η «καλή» σχολή για τον καθένα είναι μια προσωπική υπόθεση που σχετίζεται με την επιθυμία και την στοχευμένη του προσπάθεια να δημιουργήσει τη δική του προοπτική.
Ας έχετε στο νου σας οι υποψήφιοι των πανελληνίων αλλά και οι γονείς αυτών: η ύπαρξη εναλλακτικών καριέρων προσφέρει μια δικλείδα ασφαλείας απέναντι στην ανεργία!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.