Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2016

Σύσκεψη των εκπροσώπων του οινικού κλάδου στο Αμύνταιο

Τα οινοποιεία της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας, όπως και όλα τα ελληνικά οινοποιεία, έχουν βρεθεί σε ένα τρομακτικό αδιέξοδο που ήδη παραλύει τη λειτουργία τους, μετά την επιβολή ΕΦΚ στο κρασί.
Η κατάσταση, ως έχει, είναι μη αντιμετωπίσιμη και εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους, καθώς, ένα πιθανό κλείσιμο των οινοποιείων θα επιφέρει ματαίωση του τρυγητού και θα στερήσει την τοπική οικονομία από πολύτιμους πόρους, διογκώνοντας την ανεργία και απειλώντας περαιτέρω την κοινωνική συνοχή.
Ο κλάδος ανθίσταται και ήδη έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατά της νομοθετικής διάταξης, ενώ την προσεχή Δευτέρα 25/1 προχωρεί σε πανελλαδική διαμαρτυρία κλείνοντας τα οινοποιεία.
Ενόψει της ημέρας με τα "Κλειστά Οινοποιεία", η Διεπαγγελματική Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) και τα οινοποιεία/μέλη της διοργανώνουν αυτό το Σαββατοκύριακο ευρείες ενημερωτικές συσκέψεις σε 9 μεγάλα αμπελουργικά διαμερίσματα, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των τοπικών αρχών και των παραγωγικών φορέων.
Αντίστοιχη σύσκεψη διοργανώνει η Αστική Μη Κερδοσκοπική εταιρεία «ΑΜΥΝΤΑΙΟΝ ΟΙΝΟΣ», μαζί με την ΕΔΟΑΟ και αφορά στο σύνολο του οινικού κλάδου της Δυτικής Μακεδονίας.
Η σύσκεψη αυτή θα πραγματοποιηθεί, αυτό το Σάββατο 23/1, στην Αίθουσα Δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Αμυνταίου, στις 12.30.

Θεωρούμε ότι η συμμετοχή σας θα στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στήριξης του κλάδου και θα συμβάλει στην ματαίωση των κινδύνων που εκτός από τον ίδιο απειλούν και την τοπική οικονομία.

Ενημερωτικό σημείωμα για την αναγκαιότητα κατάργησης του ΕΦΚ στο κρασί

Ο ΕΦΚ στο κρασί επιβλήθηκε ως ισοδύναμο, αντικαθιστώντας την αύξηση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Ο κλάδος εξαρχής επισήμανε ότι:

Θέσεις
Η πολιτική αύξησης της φορολογίας στο προϊόν δεν θα εξυπηρετήσει κανέναν από τους στόχους και τις πολιτικές μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος. Απεναντίας ο τρόπος αυτός θα έχει ως άμεση συνέπεια τη μείωση της κατανάλωσης του προϊόντος, τη μείωση των πωλήσεων αυτού, την εξαφάνιση των εξαγωγών και τελικά την απώλεια εσόδων από το Κράτος.
Ο μηδενικός συντελεστής που ίσχυε για τον οίνο βασίζεται στο ότι είναι κατ’ εξοχήν γεωργικό προϊόν. Ο οίνος είναι αποτέλεσμα άμεσης μεταποίησης των παραγόμενων σταφυλιών. Για το λόγο αυτό περιλαμβάνεται στο παράρτημα Ι της Συνθήκης για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, όπου απαριθμούνται τα γεωργικά προϊόντα και αποτελεί αντικείμενο Κοινής Οργάνωσης Αγοράς.
Καμία οινοπαραγωγός χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πλήν της Γαλλίας που έχει επιβάλλει ελάχιστο φόρο για σκοπούς διακίνησης, δεν έχει επιβάλλει ειδικό φόρο κατανάλωσης στους ήσυχους και τους αφρώδεις οίνους όπως προβλέπεται στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο.
Στην Ελλάδα δε το κρασί είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον γεωργικό τομέα αφού μέσα από το προϊόν αυτό ζουν πάνω από 200.000 οικογένειες αμπελουργών, οι οποίοι ασχολούνται με την αμπελοκαλλιέργεια και προσκομίζουν την συγκομιδή τους στα ελληνικά οινοποιεία (έχουν καταγραφεί περίπου 900 οινοποιεία στην ελληνική επικράτεια)..
Πολιτικές τέτοιου είδους κρύβουν πολιτικές εξομοίωσης του αγροτικού προϊόντος - ελληνικό κρασί με άλλα αλκοολούχα ποτά. Το κρασί, αποτελεί ένα κατεξοχήν γεωργικό προϊόν, άρρηκτα συνδεδεμένο με την πανάρχαια ιστορική και πολιτιστική κληρονομιάς της Ευρώπης – και της Ελλάδας ιδιαίτερα.
Παρόμοιες πολιτικές, παρακινούμενες από το λόμπι των οινοπνευματωδών ποτών έχουν και στο παρελθόν προταθεί. Συγκεκριμένα ο αμπελοοινικός κλάδος της Ελλάδας σε συνεργασία με αντίστοιχους φορείς στην Ευρώπη απέτρεψε τη λήψη παρόμοιας απόφασης για την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο κρασί, η οποία θα εξυπηρετούσε συμφέροντα των Βορείων Κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Μία τέτοια εξέλιξη θα διαταράξει την ισορροπία ολόκληρου του τομέα υπερδιπλασιάζοντας τις τιμές στον καταναλωτή και μηδενίζοντας τις εξαγωγές. Ήδη το Ελληνικό κρασί, σε μία εποχή τεράστιας ύφεσης αντιστέκεται και προσπαθεί μέσω του στρατηγικού σχεδιασμού Marketing και Branding που εφαρμόζει, να δηλώσει την παρουσία του σε παγκόσμιο επίπεδο και να μπορέσει να στηρίξει την ελληνική οικονομία και ελληνική περιφέρεια.

Λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες σκληρού ανταγωνισμού στην αγορά οίνου, η οποιαδήποτε αύξηση τιμών στο εμπόριο, τον καταναλωτή, τις εξαγωγές είναι αδύνατη, τη στιγμή μάλιστα που οι ελληνικοί οίνοι δέχονται εξαιρετικές πιέσεις από τα οινικά προϊόντα άλλων χωρών.
Ο φόρος υπερβαίνει κατά πολύ την αξία των σταφυλιών σε πολλές από τις κυριότερες αμπελουργικές περιοχές της χώρας μας, ενώ ταυτόχρονα ισούται με τη μέση τιμή διάθεσης των κρασιών στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
Η εφαρμογή μιας τόσο ψηλής φορολογίας αλυσιδωτά θα καταστήσει τις οινοποιητικές επιχειρήσεις και τις αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις μη βιώσιμες και θα επιδεινώσει τη θέση των ελλήνων παραγωγών πλήττοντας άμεσα την ελληνική περιφέρεια.

Σημειώνεται ότι το ελληνικό κρασί έχει ολοκληρώσει το στρατηγικό σχέδιο Marketing και Branding από το 2008. Με τις συντονισμένες προσπάθειες των συλλογικών φορέων του, των μεμονωμένων οινοποιείων, του ΟΠΕ Α.Ε., του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υπουργείου Εξωτερικών το ελληνικό κρασί έχει καταφέρει όχι μόνο να διεισδύσει σε νέες αγορές του εξωτερικού αλλά και να έχει αύξηση των εξαγωγών σε παραδοσιακές αγορές (αναφέρουμε ενδεικτικά τις αγορές των ΗΠΑ – Καναδά – Ρωσία – Γερμανία). Η προσπάθεια αυτή υπονομεύεται καίρια.

Η αύξηση της τιμής των κρασιών λόγω αύξησης του διαχειριστικού κόστους των οινοποιείων και λόγω του Ε.Φ.Κ. θα πλήξει ανεπανόρθωτα, εξαφανίζοντας ολοκληρωτικά τις εξαγωγές που είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Επίσης, θα ενταθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός εντός του κλάδου, από τους οίνους που πωλούνται χωρίς επισήμανση, χωρίς παραστατικά και χωρίς έλεγχο αφού στους οίνους αυτούς ουδέποτε θα επιβληθεί Ε.Φ.Κ.

Συνοπτικά:
Η φορολόγηση του ελληνικού κρασιού θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στο προϊόν, τις επιχειρήσεις που ασχολούνται με αυτό σε όλη την αλυσίδα παραγωγής, στην ελληνική περιφέρεια και την ελληνική οικονομία.

Προβλήματα από την εφαρμογή:
Ο κλάδος προειδοποίησε ότι η ένταξη του κρασιού στα προϊόντα που υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στις οινοποιητικές επιχειρήσεις της χώρας.
Με την πάροδο του πρώτου δεκαημέρου εφαρμογής του σχετικού νόμου, η πρόβλεψη αυτή επιβεβαιώθηκε, επιτείνοντας τα προβλήματα βιωσιμότητας, αλλά και ανταγωνιστικότητας των οινοποιείων, αφού το κόστος διαχείρισης του ΕΦΚ η γραφειοκρατία και η αδυναμία εφαρμογής του νομικού πλαισίου στον οίνο, σε πολλές περιπτώσεις ανέστειλαν ακόμη και τις πωλήσεις σε πολλά οινοποιεία της χώρας.
Παρά το ότι το υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε και δεύτερη ερμηνευτική εγκύκλιο για την υπέρβαση των προβλημάτων που ενέσκυψαν τις πρώτες ημέρες, συνεχίζουν να υπάρχουν σημαντικά θέματα που απορρέουν από την φύση του ΕΦΚ και απαγορεύουν τις εξαγωγές, αλλά και τις πωλήσεις από οινοποιεία.
Πιο συγκεκριμένα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα οινοποιεία είναι:
• Για τα υπερχρεωμένα στις τράπεζες οινοποιεία – μεταξύ αυτών και πολλά συνεταιριστικά – οι δυνατότητες σύστασης εγγυήσεων στα τραπεζικά ιδρύματα της χώρας είναι ανέφικτη. Για τα οινοποιεία αυτά είναι αδύνατη η σύσταση εμπράγματων δικαιωμάτων (εγγραφή υποθηκών) και ως εκ τούτου μοναδική δυνατότητα σύστασης εγγυήσεων, αποτελεί η δέσμευση μετρητών, σε μια περίοδο που διακρίνεται από την απουσία ρευστότητας στην αγορά.
Η σύσταση εγγυήσεων μπορεί να ανέλθει στο ύψος των 40.000 € ανά οινοποιείο, γεγονός που αναμένεται να επιδεινώσει δραματικά τις χρηματοοικονομικές ροές του οινοποιείου (cash flow), εφόσον το οινοποιείο μπορεί να δεσμεύσει επ’ αόριστον το αντίστοιχο ποσό.
• Ομοίως, η υποχρέωση καταβολής του ΕΦΚ στις 25 του επομένου από την πώληση μηνός, δημιουργεί πρόσθετο πρόβλημα ρευστότητας, δεδομένου ότι η ρευστοποίηση των απαιτήσεων του οινοποιείου από τις πωλήσεις οίνων, λαμβάνει χώρα εντός του επόμενου εξαμήνου. Για την καταβολή του ΕΦΚ τον επόμενο από την πώληση μήνα, απαιτείται να διατεθούν κεφάλαια κίνησης τα οποία αφενός είναι ανύπαρκτα, αφετέρου δεν μπορούν να προκύψουν από τραπεζικό δανεισμό δεδομένου του αρνητικού πιστοληπτικού προφίλ των οινοποιείων και της ισχνής χρηματοδότησης που παρέχουν τα τραπεζικά ιδρύματα της χώρας.
• Μεγάλο πρόβλημα δημιουργείται από την υποχρέωση προκαταβολής του ΕΦΚ για τους μικρούς οινοποιούς, αφού εάν δεν προκαταβάλλουν τον ΕΦΚ (25.000 € για 100 tn) και έως 31.1.2016 δεν επιτρέπεται να πουλήσουν. Να τονισθεί ότι τα οινοποιεία λειτουργούν σε καθεστώς ασφυξίας ρευστότητας και απουσίας δυνατοτήτων δανεισμού.
• Η σύσταση Φορολογικής Αποθήκης και η παρακολούθηση του ΕΦΚ από τα οινοποιεία προαπαιτεί κατάθεση εγγυήσεων, τήρηση ειδικών βιβλίων για το Τελωνείο, ελέγχους και καταβολή ΔΕΧΕ και ΔΕΤΕ, πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού, αλλά και εκτελωνιστή για την παρακολούθηση της Φορολογικής Αποθήκης και την υποβολή των Δηλώσεων Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΔΕΦΚ). Η οικονομική επιβάρυνση του οινοποιείου πέραν της επιβάρυνσης της τιμής του οίνου (πλέον των 0,20 €/lt) με ΕΦΚ, επιρρίπτεται στην τελική τιμή του προϊόντος και καθιστά τον κλάδο μη ανταγωνιστικό και στο εσωτερικό της χώρας (μετατόπιση της κατανάλωσης σε ανταγωνιστικά ποτά) και στο εξωτερικό (επίρριψη διαχειριστικού κόστους στις τιμές).
• Υπάρχουν καταγγελίες από οργανωμένα οινοποιεία, ακύρωσης παραγγελιών μετά την επιβολή ΕΦΚ στο κρασί, από πελάτες οι οποίοι προμηθεύονται πλέον κρασί από παράνομα οινοποιεία τα οποία ενώ διαθέτουν οινοποιείο «βιτρίνα», διακινούν οίνους από αδήλωτες δεξαμενές (σε σπίτια συγγενών) χωρίς παραστατικά και ΕΦΚ, εντείνοντας τον αθέμιτο ανταγωνισμό
• Οι μικροί οινοποιοί όταν εξάγουν, εφόσον δεν έχουν συστήσει Φορολογική Αποθήκη υποχρεωτικά επιβαρύνουν τις τιμές τους με ΕΦΚ και έτσι δημιουργείται ένα ανταγωνιστικό μειονέκτημα, στις αγορές του εξωτερικού. Είναι αναληθές συνεπώς το ότι δεν επιβαρύνονται με ΕΦΚ οι εξαγωγές
• Τα αποθέματα απογραφής δεν είναι ακριβή, αφού δεν υπάρχουν ογκομετρημένες δεξαμενές με κίνδυνο τα οινοποιεία να υποπέσουν σε παραβάσεις και να υποστούν κυρώσεις
• Για να πραγματοποιηθεί η ογκομέτρηση των δεξαμενών εντός της προβλεπόμενης διετίας, αυτές πρέπει να είναι άδειες (ογκομέτρηση με νερό) γεγονός που δεν είναι εφικτό
• Υπάρχουν αποθέματα σε σφραγισμένα βαρέλια επί πολλά έτη, των οποίων ο όγκος του περιεχομένου οίνου, είναι αδύνατον να προσδιοριστεί ακριβώς. Ειδικότερα για τα μικρά οινοποιεία που προκαταβάλλουν τον ΕΦΚ πριν το κρασί τεθεί σε ανάλωση, ο όγκος είναι μόνο ονομαστικός και όχι πραγματικός.
• Δεν έχει προβλεφθεί διαδικασία όσον αφορά το θέμα διακίνησης οίνου από μικρό οινοποιείο που έχει καταβάλλει το ΕΦΚ σε Φορολογική Αποθήκη άλλου οινοποιείου, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πραγματοποιηθούν πωλήσεις από τα «μικρά οινοποιεία» σε οινοποιεία που έχουν συστήσει Φορολογική Αποθήκη καθώς επίσης δεν υπάρχουν νομικές διατάξεις για:
• την φασόν επεξεργασία και τη σύσταση φορολογικής αποθήκης μέσα σε άλλη Φορολογική Αποθήκη
• την επιστροφή του ΕΦΚ για αλλοιωμένα προϊόντα που πρέπει να αποσυρθούν
Όπως είναι κατανοητό πολλά από τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί σχετίζονται με το αρνητικό οικονομικό περιβάλλον της χώρας μας και άλλα οφείλονται σε αυτήν καθ’ αυτήν την επιβολή ΕΦΚ στο κρασί.

Διέξοδος:
Για τα οινοποιεία της χώρας η μόνη προοπτική που θα επιλύσει τα ανωτέρω προβλήματα είναι η κατάργηση του ΕΦΚ, αφού η επιβολή του θίγει ένα εθνικώς παραγόμενο προϊόν και τις επιχειρήσεις του. Παράλληλα η προοπτική είσπραξης δημοσίων εσόδων εξακολουθεί να είναι χαμηλή και το διοικητικό κόστος υψηλό, γεγονός που αποδυναμώνει την αποτελεσματικότητα του μέτρου.
Ο κλάδος προσέφυγε ήδη στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της νομοθετικής ρύθμισης που επιβάλει τον ΕΦΚ και παράλληλα προχωρεί σε κινητοποιήσεις από το τριήμερο Σάββατο – Κυριακή – Δευτέρα 23-24-25 / 1.
Τη Δευτέρα 25-1 τα οινοποιεία θα είναι κλειστά, στο πλαίσιο της πρώτης πανελλαδικής διαμαρτυρίας του κλάδου «ΚΛΕΙΣΤΑ ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑ». Θα ακολουθήσουν και άλλες συντονισμένες ενέργειες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.