Με αφορμή την Ημέρα πολιτιστικής ανάπτυξης και την Ημέρα προστασίας του περιβάλλοντος, η 14η Περιφέρεια Προσχολικής Αγωγής και η Δ/νση Α΄/θμιας Εκπ/σης Φλώρινας σε συνεργασία με τον Σύλλογο Εκπ/κών Α΄/θμιας Εκπ/σης Αμυνταίου, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Αμυνταίου και με την υποστήριξη του Δήμου Αμυνταίου διοργάνωσαν την εκδήλωση με τίτλο: Πολιτισμός και Περιβάλλον: η ανάδυσή τους μέσα από τα παιδικά βιβλία, την Πέμπτη 26 Μαΐου 2016 στο Πνευματικό Κέντρο Αμυνταίου.
Στόχος της εκδήλωσης ήταν να παρουσιαστεί ένα δείγμα από το εκπαιδευτικό έργο της τρέχουσας σχολικής χρονιάς στα νηπιαγωγεία του Δήμου Αμυνταίου, τα οποία υλοποίησαν καινοτόμα προγράμματα, δράσεις και διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τον πολιτισμό και το περιβάλλον.
Την φετινή σχολική χρονιά αξιοποιώντας τις δυνατότητες παιδικών βιβλίων σε θεματικές ενότητες σχετικές με τον πολιτισμό και το περιβάλλον, επιχειρήθηκε η ενίσχυση του περιβαλλοντικού, κοινωνικού και πολιτισμικού γραμματισμού των παιδιών, ο προβληματισμός και η ευαισθητοποίηση τους σε προβλήματα φτώχειας και αναλφαβητισμού, σε ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης, αλληλεγγύης, διαπολιτισμικότητας, όπως και σε ζητήματα αειφόρου ανάπτυξης και ενεργού πολίτη για το περιβάλλον.
Καθώς το σχολικό εγχειρίδιο απουσιάζει από την εκπαιδευτική διαδικασία του νηπιαγωγείου, το παιδικό βιβλίο με την οποιαδήποτε μορφή του, αποτελεί βασικό εργαλείο στα χέρια της νηπιαγωγού, βασικό μέσο στο θεσμό της προσχολικής εκπαίδευσης και είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την καθημερινή διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης σ’ αυτήν. Η γωνιά της βιβλιοθήκης και η λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο αναδεικνύουν τη σημαντικότητα του παιδικού βιβλίου στην ανάπτυξη και εξέλιξη των παιδιών στην προσχολική ηλικία.
Οι φιλαναγνωστικές πρακτικές μέσα από τη βιωματική εμπλοκή των παιδιών και τις παιγνιώδεις δραστηριότητες που σχετίζονται με τον συγγραφέα, το κείμενο, τη δομή και τις αφηγηματικές τεχνικές του, μπορούν να κινητοποιήσουν το παιδί στη μάθηση αλλά κυρίως στην αναζήτηση της ευχαρίστησης, της απόλαυσης και της δημιουργικότητας.
Ο ρόλος του νηπιαγωγείου στις μικρές ηλικίες δεν περιορίζεται στο να μεταδίδει μόνο γνώσεις αλλά και να καλλιεργεί ικανότητες, δεξιότητες, συμπεριφορές, αξίες και στάσεις ζωής φιλικές για το φυσικό, ανθρωπογενές, κοινωνικο-οικονομικό και ιστορικό περιβάλλον με το οποίο ο άνθρωπος βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση από την εμφάνισή του στη γη.
Το περιβάλλον καθορίζει τις συνθήκες μέσα στις οποίες ο άνθρωπος ζει και αναπαράγεται και ταυτόχρονα διαμορφώνεται απ’ αυτόν για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του, αναδεικνύοντας κάθε φορά την πολιτισμική ανάπτυξη και την πολιτισμική του ταυτότητα, μέσα από υλικά και πνευματικά έργα, δραστηριότητες, έθιμα, αξίες, παραδόσεις, συμπεριφορές, παιδεία, μόρφωση, τέχνες, αισθητική και φιλοσοφία.
Στην παραπάνω εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα εξής δρώμενα:
Οι γοργόνες αποκαλύπτουν τα μυστικά τους: ένα θεατρικό δρώμενο εμπνευσμένο από το βιβλίο της Κ. Λαλιώτη Τι να κάνουμε; Τι; Τι; Το νερό για να σωθεί; Από τους μαθητές του 1ου Νηπιαγωγείου Αμυνταίου με υπεύθυνες Νηπιαγωγούς τις κ. Αφροδίτη Παπά, Μαρία Ολίδου, Ελευθερία Πετρίδου, Ευθαλία Δέλλιου, Ευθυμία Θεοδωρίδου.
Τραγούδια και χοροί του νερού: τραγούδια εδώ, τραγούδια εκεί, τραγούδια παραπέρα. Από τους μαθητές του 2ου Νηπιαγωγείου Αμυνταίου με υπεύθυνες Νηπιαγωγούς τις κ. Χρυσούλα Μαρκοπούλου, Παρασκευή Μπούτση, Βασιλική Χαντζάρα.
Τα καραμελόχαρτα ψιθυρίζουν… ένα θεατρικό δρώμενο εμπνευσμένο από το βιβλίο της Ε. Αναστασοπούλου Ο Μπαμπαγιούμ και οι καραμέλες. Από τους μαθητές του 4ου Νηπιαγωγείου Αμυνταίου με υπεύθυνες Νηπιαγωγούς τις κ. Μαγδαληνή Σαρράκη, Αφροδίτη Γερσιάνη, Πασχαλιά Χατζηκωνσταντίνου.
Παράλληλα στο πλαίσιο της εκδήλωσης λειτούργησε έκθεση με έργα μαθητών για τον πολιτισμό και το περιβάλλον από τα εξής Νηπιαγωγεία: 1ο, 2ο, 4ο Αμυνταίου, Αγ. Παντελεήμονα, Αετού, Βαρικού, Βεγόρας, Λεβαίας, Λεχόβου, Σκλήθρου και Φιλώτα.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν διακεκριμένες παιδαγωγοί-συγγραφείς παιδικών βιβλίων, που ενέπνευσαν τους μαθητές κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας στο νηπιαγωγείο. Η κ. Ελένη Αναστασοπούλου, Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας και πρώην Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής και η κ. Κατερίνα Λαλιώτη Σχολική Σύμβουλος Θεσσαλονίκης αναφέρθηκαν στις εμπειρίες και τις αναγκαιότητες της προσχολικής αγωγής που τις οδήγησαν στη συγγραφή των βιβλίων.
Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε παιχνιδοτράγουδα απ’ όλο τον κόσμο με τον κ. Γιάννη Θεοδώρου μουσικοπαιδαγωγό- εμψυχωτή.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν και απηύθυναν χαιρετισμό ο Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας και εκπρόσωπος του Δημάρχου Αμυνταίου κ. Γ. Τρυφωνόπουλος, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Φλώρινας και Σχολική Σύμβουλος κ. Ο. Μούσιου- Μυλωνά, ο Δ/ντής Α΄/θμιας Εκπ/σης Φλώρινας κ. Κ. Σαββάκης, η Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκπ/κών Α΄/θμιας Εκπ/σης Αμυνταίου κ. Κ. Πλαγερινού, η εκπρόσωπος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Αμυνταίου κ. Π. Χατζηκωνσταντίνου. Την εκδήλωση προλόγισε η Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής κ. Κ. Βαϊρινού, τις συγγραφείς παρουσίασε η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Α΄/θμιας Εκπ/σης Φλώρινας κ. Θ. Βάσιου, ενώ παρευρέθηκε πλήθος κόσμου από την ευρύτερη περιοχή Αμυνταίου.
Στόχος της εκδήλωσης ήταν να παρουσιαστεί ένα δείγμα από το εκπαιδευτικό έργο της τρέχουσας σχολικής χρονιάς στα νηπιαγωγεία του Δήμου Αμυνταίου, τα οποία υλοποίησαν καινοτόμα προγράμματα, δράσεις και διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τον πολιτισμό και το περιβάλλον.
Την φετινή σχολική χρονιά αξιοποιώντας τις δυνατότητες παιδικών βιβλίων σε θεματικές ενότητες σχετικές με τον πολιτισμό και το περιβάλλον, επιχειρήθηκε η ενίσχυση του περιβαλλοντικού, κοινωνικού και πολιτισμικού γραμματισμού των παιδιών, ο προβληματισμός και η ευαισθητοποίηση τους σε προβλήματα φτώχειας και αναλφαβητισμού, σε ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης, αλληλεγγύης, διαπολιτισμικότητας, όπως και σε ζητήματα αειφόρου ανάπτυξης και ενεργού πολίτη για το περιβάλλον.
Καθώς το σχολικό εγχειρίδιο απουσιάζει από την εκπαιδευτική διαδικασία του νηπιαγωγείου, το παιδικό βιβλίο με την οποιαδήποτε μορφή του, αποτελεί βασικό εργαλείο στα χέρια της νηπιαγωγού, βασικό μέσο στο θεσμό της προσχολικής εκπαίδευσης και είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την καθημερινή διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης σ’ αυτήν. Η γωνιά της βιβλιοθήκης και η λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο αναδεικνύουν τη σημαντικότητα του παιδικού βιβλίου στην ανάπτυξη και εξέλιξη των παιδιών στην προσχολική ηλικία.
Οι φιλαναγνωστικές πρακτικές μέσα από τη βιωματική εμπλοκή των παιδιών και τις παιγνιώδεις δραστηριότητες που σχετίζονται με τον συγγραφέα, το κείμενο, τη δομή και τις αφηγηματικές τεχνικές του, μπορούν να κινητοποιήσουν το παιδί στη μάθηση αλλά κυρίως στην αναζήτηση της ευχαρίστησης, της απόλαυσης και της δημιουργικότητας.
Ο ρόλος του νηπιαγωγείου στις μικρές ηλικίες δεν περιορίζεται στο να μεταδίδει μόνο γνώσεις αλλά και να καλλιεργεί ικανότητες, δεξιότητες, συμπεριφορές, αξίες και στάσεις ζωής φιλικές για το φυσικό, ανθρωπογενές, κοινωνικο-οικονομικό και ιστορικό περιβάλλον με το οποίο ο άνθρωπος βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση από την εμφάνισή του στη γη.
Το περιβάλλον καθορίζει τις συνθήκες μέσα στις οποίες ο άνθρωπος ζει και αναπαράγεται και ταυτόχρονα διαμορφώνεται απ’ αυτόν για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του, αναδεικνύοντας κάθε φορά την πολιτισμική ανάπτυξη και την πολιτισμική του ταυτότητα, μέσα από υλικά και πνευματικά έργα, δραστηριότητες, έθιμα, αξίες, παραδόσεις, συμπεριφορές, παιδεία, μόρφωση, τέχνες, αισθητική και φιλοσοφία.
Στην παραπάνω εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα εξής δρώμενα:
Οι γοργόνες αποκαλύπτουν τα μυστικά τους: ένα θεατρικό δρώμενο εμπνευσμένο από το βιβλίο της Κ. Λαλιώτη Τι να κάνουμε; Τι; Τι; Το νερό για να σωθεί; Από τους μαθητές του 1ου Νηπιαγωγείου Αμυνταίου με υπεύθυνες Νηπιαγωγούς τις κ. Αφροδίτη Παπά, Μαρία Ολίδου, Ελευθερία Πετρίδου, Ευθαλία Δέλλιου, Ευθυμία Θεοδωρίδου.
Τραγούδια και χοροί του νερού: τραγούδια εδώ, τραγούδια εκεί, τραγούδια παραπέρα. Από τους μαθητές του 2ου Νηπιαγωγείου Αμυνταίου με υπεύθυνες Νηπιαγωγούς τις κ. Χρυσούλα Μαρκοπούλου, Παρασκευή Μπούτση, Βασιλική Χαντζάρα.
Τα καραμελόχαρτα ψιθυρίζουν… ένα θεατρικό δρώμενο εμπνευσμένο από το βιβλίο της Ε. Αναστασοπούλου Ο Μπαμπαγιούμ και οι καραμέλες. Από τους μαθητές του 4ου Νηπιαγωγείου Αμυνταίου με υπεύθυνες Νηπιαγωγούς τις κ. Μαγδαληνή Σαρράκη, Αφροδίτη Γερσιάνη, Πασχαλιά Χατζηκωνσταντίνου.
Παράλληλα στο πλαίσιο της εκδήλωσης λειτούργησε έκθεση με έργα μαθητών για τον πολιτισμό και το περιβάλλον από τα εξής Νηπιαγωγεία: 1ο, 2ο, 4ο Αμυνταίου, Αγ. Παντελεήμονα, Αετού, Βαρικού, Βεγόρας, Λεβαίας, Λεχόβου, Σκλήθρου και Φιλώτα.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν διακεκριμένες παιδαγωγοί-συγγραφείς παιδικών βιβλίων, που ενέπνευσαν τους μαθητές κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας στο νηπιαγωγείο. Η κ. Ελένη Αναστασοπούλου, Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας και πρώην Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής και η κ. Κατερίνα Λαλιώτη Σχολική Σύμβουλος Θεσσαλονίκης αναφέρθηκαν στις εμπειρίες και τις αναγκαιότητες της προσχολικής αγωγής που τις οδήγησαν στη συγγραφή των βιβλίων.
Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε παιχνιδοτράγουδα απ’ όλο τον κόσμο με τον κ. Γιάννη Θεοδώρου μουσικοπαιδαγωγό- εμψυχωτή.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν και απηύθυναν χαιρετισμό ο Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας και εκπρόσωπος του Δημάρχου Αμυνταίου κ. Γ. Τρυφωνόπουλος, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Φλώρινας και Σχολική Σύμβουλος κ. Ο. Μούσιου- Μυλωνά, ο Δ/ντής Α΄/θμιας Εκπ/σης Φλώρινας κ. Κ. Σαββάκης, η Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκπ/κών Α΄/θμιας Εκπ/σης Αμυνταίου κ. Κ. Πλαγερινού, η εκπρόσωπος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Αμυνταίου κ. Π. Χατζηκωνσταντίνου. Την εκδήλωση προλόγισε η Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής κ. Κ. Βαϊρινού, τις συγγραφείς παρουσίασε η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Α΄/θμιας Εκπ/σης Φλώρινας κ. Θ. Βάσιου, ενώ παρευρέθηκε πλήθος κόσμου από την ευρύτερη περιοχή Αμυνταίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.