Το υπουργείο υγείας με μια τροπολογία που προκαλεί μεγάλα ερωτήματα δίνει τη χαριστική βολή στο σύστημα εφημέρευσης των νοσοκομείων της Δυτικής Μακεδονίας. Συγκεκριμένα το άρθρο 34 του νόμου 3896/2010 (ΦΕΚ 207Α΄) καταργεί την ένταξη τριών νοσοκομείων της Δυτικής Μακεδονίας στην Γʼ (άγονη) ζώνη και τα εντάσσει στη Βʼ ζώνη.
Πρόκειται για τα νοσοκομεία Πτολεμαΐδας, Καστοριάς και Γρεβενών. Όπως είναι γνωστό ο N. 3868/2010 (ΦΕΚ 129Α΄) καθορίζει έναν μέγιστο αριθμό εφημεριών για την ζώνη Γʼ που είναι 11 για τους επιμελητές (7 ενεργείς και 4 ετοιμότητας) και 7 για τους διευθυντές (5 ενεργείς και 2 ετοιμότητας). Ο αντίστοιχος αριθμός εφημεριών για τη Βʼ ζώνη είναι μικρότερος, για τους επιμελητές 5 ενεργείς και 2 ετοιμότητας και για τους διευθυντές 4 ενεργείς και 3 ετοιμότητας.
Υποτίθεται ότι αυτή η διαφοροποίηση στον αριθμό των εφημεριών προκύπτει από τις διαφορές που υπάρχουν, μεταξύ των νοσοκομείων της Βʼ και Γʼ ζώνης, στο επίπεδο της στελέχωσης σε ιατρικό προσωπικό. Με απλούς υπολογισμούς προκύπτει ότι μια κλινική για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες κάλυψης του προγράμματος εφημεριών πρέπει να διαθέτει ελάχιστη στελέχωση 7 γιατρών για την Βʼ ζώνη και 5 γιατρών για την Γʼ ζώνη.
Στη Δυτική Μακεδονία οι περισσότερες κλινικές των νοσοκομείων διαθέτουν 2 έως 4 γιατρούς και δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των προγραμμάτων εφημεριών, ούτε με τους περιορισμούς της Γʼ ζώνης, γιʼ αυτό και η ΕΙΝΔΥΜ είχε αντιδράσει στην ψήφιση του Ν. 3868/2010 και ζήτησε την απόσυρση του. Ζήτησε επίσης να ενταχθεί στη Γʼ ζώνη και το Νοσοκομείο Κοζάνης, που ήταν το μοναδικό νοσοκομείο της Δυτικής Μακεδονίας, που ήταν ενταγμένο στη Βʼ ζώνη, επειδή η στελέχωση αυτού του νοσοκομείου είναι στο ίδιο επίπεδο των υπόλοιπων νοσοκομείων αυτής της περιφέρειας. Επίσης η ΕΙΝΔΥΜ διεκδίκησε με διάφορους τρόπους και κινητοποιήσεις την έγκριση επιπρόσθετων κονδυλίων για την κάλυψη των επιπλέον αναγκαίων εφημεριών που υπερβαίνουν τους περιορισμούς του Ν. 3868/2010, για την εξασφάλιση του ελάχιστου επιπέδου ασφαλούς κάλυψης των εφημεριακών αναγκών των νοσοκομείων της Δυτικής Μακεδονίας.
Η προβληματική λειτουργία των νοσοκομείων της Δυτικής Μακεδονίας είχε επιδεινωθεί περαιτέρω από τον Σεπτέμβριο του 2010, μετά την έναρξη της εφαρμογής του Ν. 3868/2010. Τα νοσοκομεία συνέπεια των άδικων ρυθμίσεων αυτού του Νόμου έμεναν χωρίς κάλυψη από βασικές ειδικότητες, από καρδιολόγους, παθολόγους, παιδίατρους, χειρουργούς, αναισθησιολόγους κλπ. για αρκετές ήμερες κάθε μήνα. Οι διοικήσεις των νοσοκομείων αντιμετώπιζαν την διαμορφωθείσα κατάσταση με απαράδεκτά, επισφαλή και επικίνδυνα, για τη λειτουργία των νοσοκομείων, μέτρα. Υπήρχαν ημέρες που η εφημερία καλυπτόταν, σε βασικές ειδικότητες, μόνο από ειδικευόμενους γιατρούς, χωρίς την απαραίτητη εποπτεία ειδικού, υπήρχαν και ημέρες που να εφημερεύει ο χειρουργός, χωρίς να υπάρχει ταυτόχρονα σε εφημερία αναισθησιολόγος, να εφημερεύει ο παθολόγος και ο καρδιολόγος χωρίς την απαραίτητη υποστήριξη των εργαστηρίων.
Ποια είναι επομένως η στάση της πολιτείας απέναντι σʼ αυτήν τη δραματική και επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία κατάσταση; Αντί να ενισχύσει τη στελέχωση αυτών των νοσοκομείων με το απαραίτητο ιατρικό προσωπικό, προαναγγείλει το πάγωμα των προσλήψεων από 1/1/ 2011, αντί να εγκρίνει επιπρόσθετα κονδύλια για την κάλυψη των αναγκών της εφημερεύσης, μειώνει περαιτέρω τον αριθμό εφημεριών, μεταφέροντας αυτά τα νοσοκομεία, που βιώνουν με τον χειρότερο τρόπο όλες τις συνθήκες λειτουργίας των άγονων και προβληματικών περιοχών, με μια πλασματική και τραγική αναβάθμιση, από την Γʼ στη Βʼ ζώνη.
Η συγκεκριμένη τροπολογία, εκτός από την αναμενόμενη δραματική επιδείνωση της λειτουργίας των νοσοκομείων θα επιφέρει και άλλα δεινά. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν σε εξέλιξη κάποιες διαδικασίες αξιολόγησης και κρίσης για την πρόσληψη γιατρών στα νοσοκομεία της περιφέρειας, που ο ίδιος ο υπουργός δεν χάνει καμία ευκαιρία για να τονίσει τη μη ύπαρξη ενδιαφέροντος εκ μέρους των υποψηφίων γιατρών για πρόσληψη στα νοσοκομεία της Δυτικής Μακεδονίας. Με την τροπολογία που δρομολόγησε προσθέτει και άλλα αντικίνητρα για τη στελέχωση αυτών των νοσοκομείων.
Τέλος μεγάλα ερωτήματα προκαλεί ο τρόπος με τον οποίον ψηφίστηκε η συγκεκριμένη τροπολογία. Η Τροπολογία κατατέθηκε από τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και συζητήθηκε στη Βουλή με το εξής κείμενο:
« γ. Ζώνη Γʼ: Στη ζώνη αυτή ανήκουν τα νοσοκομεία που έχουν έδρα τους σε χαρακτηρισμένες από ισχύουσες διατάξεις, προβληματικές περιοχές, τα κέντρα υγείας που ως οργανικές μονάδες υπάγονται σʼ αυτά καθώς και το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.) με τα παραρτήματά του»
Τελικά η τροπολογία που ψηφίστηκε ήταν διαφορετική και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ με το εξής κείμενο:
« γ. Ζώνη Γʼ: Στη ζώνη αυτή ανήκουν το Γενικό Νοσοκομείο Φλώρινας και τα Γενικά Νοσοκομεία − Κέντρα Υγείας Λήμνου, Γουμένισσας, Ικαρίας, Καλαβρύτων, Καλύμνου, Καρύστου, Κυθήρων, Κύμης, Κω, Λέρου, Μολάων, Σητείας, Φιλιατών, Ιθάκης, Νάξου, τα Κέντρα Υγείας που υπάγονται σε αυτά, καθώς και το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.) με τα παραρτήματά του.»
« γ. Ζώνη Γʼ: Στη ζώνη αυτή ανήκουν το Γενικό Νοσοκομείο Φλώρινας και τα Γενικά Νοσοκομεία − Κέντρα Υγείας Λήμνου, Γουμένισσας, Ικαρίας, Καλαβρύτων, Καλύμνου, Καρύστου, Κυθήρων, Κύμης, Κω, Λέρου, Μολάων, Σητείας, Φιλιατών, Ιθάκης, Νάξου, τα Κέντρα Υγείας που υπάγονται σε αυτά, καθώς και το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.) με τα παραρτήματά του.»
ΓΕΝΝΑΤΑΙ ΟΜΩΣ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΟΙ ΤΟΠΙΚΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΟΤΑΝ ΨΗΦΙΖΟΤΑΝ Ο ΕΝ ΛΟΓΩ ΝΟΜΟΣ; ΕΜΕΙΣ ΣΑΝ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΩΝ ΓΙΑΤΡΩΝ ΤΗΣ ΔΥΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΟΥΝ ΣΤΟΝ ΕΝ ΛΟΓΩ ΝΟΜΟ ΠΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΘΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΜΕΡΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ΤΗΣ ΔΥΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΣΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΟΥΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.