Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011

Η Ε.Ε. ψάχνει τα λεφτά της στον ΟΣΕ

Θα μπορούσε να αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή στις οικονομικές σχολές των πανεπιστημίων. Ο ΟΣΕ δαπάνησε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για να εκσυγχρονίσει τις υποδομές του, να αυξήσει το επιβατικό και εμπορευματικό του έργο του και να ενδυναμώσει τις συνθήκες ασφάλειας σε πεπαλαιωμένους σιδηροδρόμους. Σήμερα όμως, λόγω της έλλειψης σαφούς στρατηγικής έφτασε στο σημείο να μην τις χρησιμοποιεί καν, και αυτές να κείτονται αναξιοποίητες, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει - μεταξύ άλλων - να επιστρέψει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία συνέβαλε στην αποπεράτωση των εν λόγω έργων.
Μάλιστα, το «καμπανάκι» της Ε.Ε. έχει ήδη χτυπήσει από πέρυσι στον σιδηροδρομικό άξονα της Πελοποννήσου και συγκεκριμένα στην γραμμή Κορίνθου - Αργους/Ναυπλίου - Ανδρίτσας. Η Τρικουπική γραμμή, η οποία δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, ανακατασκευάστηκε από την αρχή με προϋπολογισμό 25 εκατ. ευρώ και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στο 75% του κόστους.
Οι λόγοι για τους οποίους προχώρησε αυτό το έργο, ήταν πρωτίστως η ασφάλεια των επιβατών, καθώς έναν αιώνα μετά την δημιουργία της άρχισαν να καταγράφονται σοβαρά ατυχήματα στις γραμμές της. Ομως, λόγω των καθυστερήσεων στην αποπεράτωσή του έργου ήδη από το 2009 είχε τεθεί ζήτημα ανάκτησης των ευρωπαϊκών πόρων, ενδεχόμενο που αποσοβήθηκε την τελευταία στιγμή. Ωστόσο, πηγές του σιδηροδρόμου εκτιμούν ότι αυτή η υπόθεση είναι πια είναι χαμένη, λόγω της μη χρήσης της γραμμής.
Είναι ενδεικτικό ότι παρέμεινε κλειστή για πέντε χρόνια, με αποτέλεσμα ο κόσμος να ξεχάσει την ύπαρξή της και στη συνέχεια, παρόλο που άνοιξε και πάλι στην κυκλοφορία, η δρομολόγηση συρμών ήταν ισχνή και δεν προσέλκυσε το επιβατικό κοινό.

Η γραμμή Δυτικής Μακεδονίας
Σε παρόμοια κατάσταση ενδέχεται να βρεθεί και η καινούρια γραμμή της Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα - Αμύνταιο/Κοζάνη - Αρνισσα), η οποία επίσης δεν χρησιμοποιείται.
Το συνολικό έργο στοίχισε πάνω από 67 εκατ. ευρώ, με το πρώτο κομμάτι της γραμμής, Αρνισσα - Αμύνταιο - Φλώρινα να έχει χρηματοδοτηθεί με 42,5 εκατ. από εθνικούς πόρους.
Το δεύτερο όμως, τμήμα (Αμύνταιο - Κοζάνη) χρηματοδοτήθηκε από το ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας και κόστισε 25 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η κοινοτική χρηματοδότηση έφτασε το 75%. Δηλαδή, αφ’ ενός «πετάξαμε» σχεδόν 70 εκατ. ευρώ, αφετέρου κινδυνεύουμε να επιστρέψουμε άνω των 18 εκατ. στην Ε.Ε.
Πηγές του Σιδηροδρόμου εκτιμούν πάντως, ότι, εάν οι αρμόδιοι ρίξουν στις γραμμές ένα - δύο τρένα ή κηρύξουν τη γραμμή σε κατάσταση προσωρινής αναστολής δρομολογίων, ίσως και να γλιτώσουμε την «καμπάνα».

Πηγή: www.tovima.gr

2 σχόλια:

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.