Τα προβλήματα των ξενοδόχων στη Φλώρινα θίγει ο βουλευτής Φλώρινας της Ν.Δ., Στάθης Κωνσταντινίδης, με ερώτησή του προς τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Πολιτισμού και Τουρισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Αναλυτικά η ερώτηση:
Ο τουριστικός κλάδος στην Ελλάδα αποτελεί αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη και δύναμη προοπτικής για την Ελληνική Οικονομία. Υπό αυτήν την έννοια θα έπρεπε να προστατευτεί, να στηριχθεί και να ενισχυθεί. Ωστόσο, η απουσία ολοκληρωμένης στρατηγικής, η έλλειψη συντονισμού των Υπουργείων και η αντιμετώπιση του σήμερα μόνο ως πηγής εσόδων για τα κρατικά ταμεία οδηγούν τον κλάδο στο μαρασμό και υπονομεύουν την τουριστική ανάπτυξη.
Πριν τον αναπτυξιακό νόμο στο Νομό Φλώρινας υπήρχαν περίπου 800 διαθέσιμες κλίνες.
Τα κίνητρα του νόμου είχαν ως αποτέλεσμα την πραγματοποίηση επενδύσεων με τη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων όλων των τύπων και αύξηση των κλινών στις 1700. Από την άλλη όμως τα κίνητρα αυτά εξανεμίστηκαν από τη έλλειψη παράλληλων δράσεων. Σαφώς για την τουριστική ανάπτυξη απαιτείται η ύπαρξη καταλυμάτων και ξενοδοχείων από την άλλη όμως η προσέλκυση επισκεπτών αποτελεί ξεχωριστό και βασικό κομμάτι της τουριστικής δραστηριότητας.
Έτσι και παρά τη δημιουργία υποδομών στο Νομό Φλώρινας, η επισκεψιμότητα δεν είχε ανάλογους ρυθμούς και το μέλλον δεν προδικάζεται ευοίωνο. Τρανταχτό παράδειγμα για τη Φλώρινα αποτελεί το λουκέτο σε ξενοδοχειακή μονάδα 80 δωματίων και 152 κλινών και η υπολειτουργία δεκάδων ξενώνων. Στο αρνητικό αυτό κλίμα συντελούν:
Η απουσία σύγχρονων οδικών αξόνων για ταχύτερη, ασφαλέστερη και ευκολότερη πρόσβαση. Η έλλειψη κάθετου άξονα σύνδεσης με την Εγνατία Οδό και ο μη εκσυγχρονισμός των οδικών αξόνων εντός της Περιφερειακής Ενότητας, όπως ο δρόμος Φλώρινας – Πρέσπας, ενισχύει γειτονικούς τουριστικούς προορισμούς εις βάρος της περιοχής μας.
Η λειτουργία των αρχαιολογικών χώρων, των μουσείων με ωράριο δημοσίων υπηρεσιών. Ο επισκέπτης δεν έχει τη δυνατότητα πρόσβασης τα απογεύματα και κατά κύριο λόγο Σαββατοκύριακα και αργίες, μέρες κατά τις οποίες υπάρχει τουριστική κίνηση.
Το πετρέλαιο θέρμανσης με τις συνεχείς αυξήσεις των φόρων κατανάλωσης έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο τους επαγγελματίες, και όχι μόνο του τουρισμού, οι οποίοι αδυνατούν να ανταποκριθούν στα υπέρογκα έξοδα. Μόνο η θέρμανση, αποτελεί το 30% του κόστους ενός τουριστικού πακέτου.
Η προκλητική κατάργηση των διανυκτερεύσεων μέσω των θερινών εκδρομικών προγραμμάτων του Οργανισμού Εργατικής Εστίας για τη φετινή χρονιά και η ταυτόχρονη διατήρηση στη γειτονική Καστοριά οδηγεί στο συμπέρασμα πως υπάρχουν δύο μέτρα και σταθμά για τους Έλληνες πολίτες. Την οικονομική εξυγίανση ενός ακόμα Οργανισμού ή φορέα θα πληρώσει πάλι μόνο η Φλώρινα;
Στα βασικά αυτά προβλήματα έρχεται να προστεθεί και το κερασάκι στην τούρτα, που δεν είναι άλλο από την επιβολή 23% ΦΠΑ στην εστίαση.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία η εστίαση αποτελεί το 35% του κόστους των τουριστικών πακέτων all inclusive και ημιδιατροφής, όταν ο ανταγωνισμός στη Μεσόγειο έχει ΦΠΑ από 5 ως 7%. Θεσμοθετήθηκε ΦΠΑ 6,5% στις κλίνες, κάτι που έδρασε ευεργετικά για τον τουρισμό, από την άλλη όμως το 23% στην εστίαση αναιρεί το πρώτο. Από τη μία δίνουμε και από την άλλη παίρνουμε, δείγμα της προχειρότητας και της ασυνεννοησίας μεταξύ των Υπουργείων αλλά και διαφορετικών πολιτικών με αλληλοσυγκρουόμενες δράσεις.
Η πρόθεση του Υπουργείου Οικονομικών, για να μετριάσει τις εντυπώσεις, να επιβάλλει ποσοστό ΦΠΑ 13%, μόνο όμως για τα τουριστικά πακέτα από το εξωτερικό, είναι το αποκορύφωμα του ερασιτεχνισμού. Αφαιρεί τη δυνατότητα να κάνουν τουρισμό οι Έλληνες στον τόπο τους με άμεσες αρνητικές συνέπειες στους ξενοδόχους, στους κάθε λογής επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται γύρω από τον τουρισμό, στους δείκτες ανεργίας και το χειρότερο είναι ότι θέτει εκτός τουριστικού χάρτη εκατοντάδες προορισμούς της χώρας, οι οποίοι στηρίζονται αποκλειστικά στον εσωτερικό τουρισμό. Δημιουργεί ταυτόχρονα αθέμιτο ανταγωνισμό και ανισότητες μεταξύ των ξενοδόχων, θέτοντας σε λειτουργία τον κοινωνικό αυτοματισμό, αυτή τη φορά εντός του ίδιου επαγγελματικού κλάδου.
Η κυβέρνηση, δυστυχώς, δεν λέει να κατανοήσει ότι η «συνταγή» απέτυχε. Κάθε αύξηση του ΦΠΑ μειώνει την αγοραστική δύναμη, μειώνει τους τζίρους των επιχειρήσεων, μειώνει τα έσοδα τους, άρα μειώνονται τα έσοδα που προσδοκά να λάβει από τη φορολόγηση.
Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1) Προτίθενται να προχωρήσουν άμεσα και σύντομα στην κατασκευή του καθέτου άξονα, που θα συνδέσει την Περιφερειακή ενότητα Φλώρινας με την Εγνατία Οδό, και στη διαπλάτυνση του δρόμου Φλώρινας - Πρέσπας;
2) Προτίθενται να τροποποιήσουν το ωράριο λειτουργίας αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, ώστε τις ημέρες αιχμής της τουριστικής κίνησης να έχουν πρόσβαση οι επισκέπτες;
3) Προτίθενται να πάρουν μέτρα και ποια για το τεράστιο πρόβλημα του κόστους του πετρελαίου θέρμανσης, που απειλεί τη βιωσιμότητα των ξενοδοχείων αλλά και όλων των καταστημάτων και επιχειρήσεων καθώς και των νοικοκυριών;
4) Με ποιο τρόπο αντιμετωπίζεται το έργο της τηλεθέρμανσης του Δήμου Φλώρινας;
5) Υπάρχει στις προθέσεις της κυβέρνησης η κατασκευή δικτύου φυσικού αερίου;
6) Θα αντιμετωπισθεί ισότιμα με τους υπόλοιπους τουριστικούς προορισμούς και η περιοχή της Φλώρινας κατά την υλοποίηση των θερινών εκδρομικών προγραμμάτων του Οργανισμού Εργατικής Εστίας;
7) Θα επανεξετασθεί η απόφαση για την επιβολή 23% ΦΠΑ στην εστίαση;
Αναλυτικά η ερώτηση:
Ο τουριστικός κλάδος στην Ελλάδα αποτελεί αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη και δύναμη προοπτικής για την Ελληνική Οικονομία. Υπό αυτήν την έννοια θα έπρεπε να προστατευτεί, να στηριχθεί και να ενισχυθεί. Ωστόσο, η απουσία ολοκληρωμένης στρατηγικής, η έλλειψη συντονισμού των Υπουργείων και η αντιμετώπιση του σήμερα μόνο ως πηγής εσόδων για τα κρατικά ταμεία οδηγούν τον κλάδο στο μαρασμό και υπονομεύουν την τουριστική ανάπτυξη.
Πριν τον αναπτυξιακό νόμο στο Νομό Φλώρινας υπήρχαν περίπου 800 διαθέσιμες κλίνες.
Τα κίνητρα του νόμου είχαν ως αποτέλεσμα την πραγματοποίηση επενδύσεων με τη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων όλων των τύπων και αύξηση των κλινών στις 1700. Από την άλλη όμως τα κίνητρα αυτά εξανεμίστηκαν από τη έλλειψη παράλληλων δράσεων. Σαφώς για την τουριστική ανάπτυξη απαιτείται η ύπαρξη καταλυμάτων και ξενοδοχείων από την άλλη όμως η προσέλκυση επισκεπτών αποτελεί ξεχωριστό και βασικό κομμάτι της τουριστικής δραστηριότητας.
Έτσι και παρά τη δημιουργία υποδομών στο Νομό Φλώρινας, η επισκεψιμότητα δεν είχε ανάλογους ρυθμούς και το μέλλον δεν προδικάζεται ευοίωνο. Τρανταχτό παράδειγμα για τη Φλώρινα αποτελεί το λουκέτο σε ξενοδοχειακή μονάδα 80 δωματίων και 152 κλινών και η υπολειτουργία δεκάδων ξενώνων. Στο αρνητικό αυτό κλίμα συντελούν:
Η απουσία σύγχρονων οδικών αξόνων για ταχύτερη, ασφαλέστερη και ευκολότερη πρόσβαση. Η έλλειψη κάθετου άξονα σύνδεσης με την Εγνατία Οδό και ο μη εκσυγχρονισμός των οδικών αξόνων εντός της Περιφερειακής Ενότητας, όπως ο δρόμος Φλώρινας – Πρέσπας, ενισχύει γειτονικούς τουριστικούς προορισμούς εις βάρος της περιοχής μας.
Η λειτουργία των αρχαιολογικών χώρων, των μουσείων με ωράριο δημοσίων υπηρεσιών. Ο επισκέπτης δεν έχει τη δυνατότητα πρόσβασης τα απογεύματα και κατά κύριο λόγο Σαββατοκύριακα και αργίες, μέρες κατά τις οποίες υπάρχει τουριστική κίνηση.
Το πετρέλαιο θέρμανσης με τις συνεχείς αυξήσεις των φόρων κατανάλωσης έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο τους επαγγελματίες, και όχι μόνο του τουρισμού, οι οποίοι αδυνατούν να ανταποκριθούν στα υπέρογκα έξοδα. Μόνο η θέρμανση, αποτελεί το 30% του κόστους ενός τουριστικού πακέτου.
Η προκλητική κατάργηση των διανυκτερεύσεων μέσω των θερινών εκδρομικών προγραμμάτων του Οργανισμού Εργατικής Εστίας για τη φετινή χρονιά και η ταυτόχρονη διατήρηση στη γειτονική Καστοριά οδηγεί στο συμπέρασμα πως υπάρχουν δύο μέτρα και σταθμά για τους Έλληνες πολίτες. Την οικονομική εξυγίανση ενός ακόμα Οργανισμού ή φορέα θα πληρώσει πάλι μόνο η Φλώρινα;
Στα βασικά αυτά προβλήματα έρχεται να προστεθεί και το κερασάκι στην τούρτα, που δεν είναι άλλο από την επιβολή 23% ΦΠΑ στην εστίαση.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία η εστίαση αποτελεί το 35% του κόστους των τουριστικών πακέτων all inclusive και ημιδιατροφής, όταν ο ανταγωνισμός στη Μεσόγειο έχει ΦΠΑ από 5 ως 7%. Θεσμοθετήθηκε ΦΠΑ 6,5% στις κλίνες, κάτι που έδρασε ευεργετικά για τον τουρισμό, από την άλλη όμως το 23% στην εστίαση αναιρεί το πρώτο. Από τη μία δίνουμε και από την άλλη παίρνουμε, δείγμα της προχειρότητας και της ασυνεννοησίας μεταξύ των Υπουργείων αλλά και διαφορετικών πολιτικών με αλληλοσυγκρουόμενες δράσεις.
Η πρόθεση του Υπουργείου Οικονομικών, για να μετριάσει τις εντυπώσεις, να επιβάλλει ποσοστό ΦΠΑ 13%, μόνο όμως για τα τουριστικά πακέτα από το εξωτερικό, είναι το αποκορύφωμα του ερασιτεχνισμού. Αφαιρεί τη δυνατότητα να κάνουν τουρισμό οι Έλληνες στον τόπο τους με άμεσες αρνητικές συνέπειες στους ξενοδόχους, στους κάθε λογής επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται γύρω από τον τουρισμό, στους δείκτες ανεργίας και το χειρότερο είναι ότι θέτει εκτός τουριστικού χάρτη εκατοντάδες προορισμούς της χώρας, οι οποίοι στηρίζονται αποκλειστικά στον εσωτερικό τουρισμό. Δημιουργεί ταυτόχρονα αθέμιτο ανταγωνισμό και ανισότητες μεταξύ των ξενοδόχων, θέτοντας σε λειτουργία τον κοινωνικό αυτοματισμό, αυτή τη φορά εντός του ίδιου επαγγελματικού κλάδου.
Η κυβέρνηση, δυστυχώς, δεν λέει να κατανοήσει ότι η «συνταγή» απέτυχε. Κάθε αύξηση του ΦΠΑ μειώνει την αγοραστική δύναμη, μειώνει τους τζίρους των επιχειρήσεων, μειώνει τα έσοδα τους, άρα μειώνονται τα έσοδα που προσδοκά να λάβει από τη φορολόγηση.
Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1) Προτίθενται να προχωρήσουν άμεσα και σύντομα στην κατασκευή του καθέτου άξονα, που θα συνδέσει την Περιφερειακή ενότητα Φλώρινας με την Εγνατία Οδό, και στη διαπλάτυνση του δρόμου Φλώρινας - Πρέσπας;
2) Προτίθενται να τροποποιήσουν το ωράριο λειτουργίας αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, ώστε τις ημέρες αιχμής της τουριστικής κίνησης να έχουν πρόσβαση οι επισκέπτες;
3) Προτίθενται να πάρουν μέτρα και ποια για το τεράστιο πρόβλημα του κόστους του πετρελαίου θέρμανσης, που απειλεί τη βιωσιμότητα των ξενοδοχείων αλλά και όλων των καταστημάτων και επιχειρήσεων καθώς και των νοικοκυριών;
4) Με ποιο τρόπο αντιμετωπίζεται το έργο της τηλεθέρμανσης του Δήμου Φλώρινας;
5) Υπάρχει στις προθέσεις της κυβέρνησης η κατασκευή δικτύου φυσικού αερίου;
6) Θα αντιμετωπισθεί ισότιμα με τους υπόλοιπους τουριστικούς προορισμούς και η περιοχή της Φλώρινας κατά την υλοποίηση των θερινών εκδρομικών προγραμμάτων του Οργανισμού Εργατικής Εστίας;
7) Θα επανεξετασθεί η απόφαση για την επιβολή 23% ΦΠΑ στην εστίαση;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.