Η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας πιστεύει ότι οι φετινές καλοκαιρινές διακοπές των Μνημονίων και των πρωτόγνωρων περικοπών φαντάζουν πλέον για την πλειοψηφία των πολιτών ως ένα άπιαστο όνειρο και μάλιστα θερινής νυκτός…
Ωστόσο οι πολίτες που έχουν αποφασίσει να ξεφύγουν από την μαυρίλα που προκαλούν στη ζωή μας τα Μνημόνια έστω και για ολιγοήμερες αποδράσεις καλό είναι να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους όπως αυτά απορρέουν από τις κείμενες διατάξεις.
Χρήσιμος Οδηγός Ταξιδιώτη
• Ιεραρχεί τις ανάγκες των διακοπών του. Επιλέγει το νόμιμο (δηλ. με σήμα του Ε.Ο.Τ.) ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο δωμάτιο που θα μεταβεί, ερευνώντας την αγορά και επιλέγοντας το καλύτερο στην πλέον συμφέρουσα τιμή.
• Μπορεί να εφοδιαστεί με προϊόντα από το σπίτι που συντελούν στην οικονομία των διακοπών του.
• Στο τόπο διακοπών, πρέπει άν μη τι άλλο να κάνει έρευνα τιμών και ποιότητας στα εστιατόρια, στα καταστήματα τροφίμων, στις καφετέριες, στις καντίνες κ.α.
• Οι ταξιδιώτες αφού βρεθούν στον τόπο προορισμού των διακοπών τους, επιλέγουν πλάζ που δεν «κοστίζουν» και εφοδιάζονται με ομπρέλλα και σεζ-λόνγκ δικές τους.
• Στα αντιηλιακά προσέχει την ημερομηνία λήξης, δεν τα εκθέτει στον ήλιο και ακολουθεί τις οδηγίες χρήσης.
• Δεν εκθέτει εμφιαλωμένα νερά και αναψυκτικά στον ήλιο αλλά τα διατηρούμε σε θερμοκρασία μέχρι 18ο Κελσίου.
Τηλέφωνα για καταγγελίες
Γενική Γραμματεία Καταναλωτή 1520
Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού 1571
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας 210 89 16 150
Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων Ε.Φ.Ε.Τ. 210 69 71 600
Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος 210 41 11 080
Στα κατά τόπου γραφεία της Τουριστικής Αστυνομίας
Παράπονα για ΤΑΞΙ 1019
Ταξιδιώτες
Γνωρίστε βασικούς κανόνες για τα καταστήματα μαζικής εστίασης.
• Πρέπει σύμφωνα με την νομοθεσία να υπάρχουν τιμοκατάλογοι με τα προσφερόμενα είδη στο 50% των τραπεζιών.
• Απαγορεύεται η χρέωση του κουβέρ.
• Ο τιμοκατάλογος πρέπει να είναι αναρτημένος σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος.
• Τα καταστήματα που σερβίρουν ψητά κρέατα ή της ώρας, με το κιλό, υποχρεούνται να τα ζυγίζουν ψημένα κι όχι ωμά. Αντιθέτως τα ψάρια ζυγίζονται ωμά. Τα προηγούμενα είδη πρέπει να συνοδεύονται με σημείωμα στο οποίο να αναγράφεται το βάρος του ψημένου κρέατος ή των ωμών ψαριών καθώς και η τιμή τους.
• Προσοχή στο κρέας και στο ψάρι:
- Να διατηρούνται στην ψύξη
- Να είναι καλοψημένα
- Να μην είναι καμένα
• Στα μαγειρευτά:
- Να διατηρούνται σε ψύξη
• Όλα τα νερά, αναψυκτικά, χυμοί, μπίρες, κρασιά και οινοπνευματώδη αποσφραγίζονται υποχρεωτικά παρουσία του πελάτη.
• Τα όρια βάρους των μερίδων φαγητών και φρούτων που προσφέρονται στα εστιατόρια, ζυθεστιατόρια, ταβέρνες, μαγειρεία και λοιπά παρόμοια καταστήματα καθορίζονται από Αγορανομική Διάταξη.
• Ο λογαριασμός πρέπει να αναγράφεται σε νόμιμες αποδείξεις και να περιλαμβάνει όλα τα είδη με την τιμή του κάθε είδους ξεχωριστά.
• Οι τιμές πρέπει να είναι οι τελικές, μαζί με Φ.Π.Α. και λοιπές επιβαρύνσεις.
• Τα delivery μπορούν να ορίζουν ελάχιστο ύψος παραγγελίας, υπό την προϋπόθεση ότι το αναγράφουν στους τιμοκαταλόγους που υπάρχουν στο κατάστημα ή διανέμονται στα σπίτια.
• Τα καταστήματα μαζικής εστίασης και αναψυχής (εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ, ζαχαροπλαστεία και λοιπά συναφή καταστήματα) υποχρεούνται όπως, σε ειδική θήκη τοποθετημένη σε εμφανές μέρος για τους πελάτες δίπλα στην έξοδο του καταστήματος,
να διαθέτουν έντυπα δελτία παραπόνων, για χρήση από τους πελάτες του καταστήματος.
Προσοχή στα παγωτά
Τα παγωτά είναι μία από τις πιο αγαπημένες απολαύσεις του καλοκαιριού. Πρόκειται όμως, για ευπαθή προϊόντα, ειδικά το καλοκαίρι με την υψηλή θερμοκρασία, να γνωρίζουμε ότι:
• Να μην αγοράζουμε παγωτά με ελαττωματική συσκευασία
• Να ελέγχουμε τις ενδείξεις πριν αγοράσουμε
• Να τα αποθηκεύουμε στη σωστή θερμοκρασία
• Να προσέχουμε για τη δημιουργία κρυστάλλων πάγου, είτε πάνω στο παγωτό είτε στα τοιχώματα του ψυγείου. Αυτό είναι σημάδι ψύξης και απόψυξης, που ευνοεί την ανάπτυξη πολλών μικροβίων.
Χρήσιμες συμβουλές για την ηλιοθεραπεία
• Αποφυγή της έκθεσης στον ήλιο, κατά τις ώρες της μέγιστης ηλιοφάνειας, δηλαδή μεταξύ 12:00 και 16:00.
• Προστασία προσώπου, του σώματος και των ματιών, με χρήση καπέλου, γυαλιών ηλίου και ελαφρών ενδυμάτων.
• Χρήση αντιηλιακών από τις UVA και UVB ακτινοβολίες.
• Συχνή ανανέωση της εφαρμογής του αντιηλιακού, σε σωστή πάντα ποσότητα.
Γνωρίζουμε τα διατιμημένα προϊόντα των κυλικείων στα πλοία που υπάγονται στην αγορανομική διάταξη
Σύμφωνα με αγορανομική διάταξη που έχει έχει θεσπίσει το Υπουργείο Ανάπτυξης, τα κυλικεία, αναψυκτήρια, Μπάρ, Καφέ-Μπαρ και λοιπά καταστήματα που βρίσκονται:
• Εντός των αεροδρομίων της χώρας
• Εντός των επιβατηγών πλοίων
• Εντός των επιβατικών αμαξοστοιχιών του Ο.Σ.Ε. και των Σιδηροδρομικών Σταθμών
• Εντός των Σταθμών Υπεραστικών Λεωφορείων
• Εντός της ζώνης των Αρχαιολογικών Χώρων
Υποχρεούνται να διαθέτουν και να πωλούν στο καταναλωτικό τα παρακάτω προϊόντα στις εξής τιμές:
1. Εμφιαλωμένα νερά (εγχώρια ή μη) σε συσκευασία 500ml μέχρι 0,50 € με το Φ.Π.Α
2. Εμφιαλωμένα νερά (εγχώρια ή μη) σε συσκευασία 750ml μέχρι 0,70 € με το Φ.Π.Α.
3. Τοστ με ζαμπόν και τυρί μέχρι 1,80 € με το Φ.Π.Α.
4. Τοστ με τυρί έως 1,60 € με το Φ.Π.Α.
5. Σάντουιτς με ζαμπόν και τυρί μέχρι 1,70 € με το Φ.Π.Α
6. Σάντουιτς με τυρί έως 1,50 € με το Φ.Π.Α.
7. Καφές μονός «Ελληνικός» μέχρι 1,60 € με το Φ.Π.Α.
8. Καφές μονός φίλτρου «Γαλλικός» μέχρι 1,60 € με το Φ.Π.Α.
9. Καφές μονός «εσπρέσσο» μέχρι 1,70 € με το Φ.Π.Α.
10. Καφές μονός στιγμιαίος (νεσκαφέ, φραπέ, κ.α.) μέχρι 1,60 € με το Φ.Π.Α.
11. Τσάϊ σε ρόφημα μέχρι 1,60 € με το Φ.Π.Α.
Οι παραπάνω τιμές για τους καφέδες ισχύουν ακόμη και με την προσθήκη γάλακτος.
«Η κατοχή και διάθεση για τον καταναλωτή εμφιαλωμένων νερών σε συσκευασία των 500 ml και 750ml είναι υποχρεωτική.»
• Στα καταστήματα που λειτουργούν στα πλοία (κυλικεία, εστιατόρια κ.α.) υποχρεωτικά υπάρχουν αναρτημένοι τιμοκατάλογοι σε εμφανή σημεία, όπου αναγράφονται με ευκρίνεια όλα τα προσφερόμενα είδη και οι τιμές τους και εκδίδονται αποδείξεις ταμειακής μηχανής.
• Οι παραπάνω ρυθμίσεις, αφορούν ορθίους πελάτες και όχι πελάτες καθήμενους προς τους οποίους παρέχονται υπηρεσίες (παραγγελίες για σερβίρισμα από σερβιτόρους).
• Οι ρυθμίσεις αυτές και προκειμένου για επιβατικά πλοία (οχηματαγωγά ή μη, κ.λ.π) εκτελούντα πλόες εσωτερικών γραμμών εφόσον αυτά νομοτύπως διαχωρίζονται σε θέσεις (Α, Β, Γ, Τουριστική), ισχύουν μόνο για τις θέσεις Β, Γ και Τουριστική.
• Σε όλους τους χώρους που διατίθενται τα προαναφερόμενα είδη τοποθετείται υποχρεωτικά πινακίδα ορατή, στην οποία με Κεφαλαία και ευανάγνωστα γράμματα αναγράφεται η ένδειξη στην ελληνική και αγγλική γλώσσα ως εξής :
«ΓΙΑ ΟΡΘΙΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΕΜΦΙΑΛΩΜΕΝΑ ΝΕΡΑ, ΣΑΝΤΟΥΪΤΣ, ΤΟΣΤ, ΚΑΦΕΔΕΣ ΚΑΙ ΤΣΑΪ ΣΕ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΕΣ ΤΙΜΕΣ»
Εάν διαπιστώσετε ότι καταστρατηγείται η παραπάνω Αγορανομική Διάταξη, μην διστάσετε να συμπληρώσετε το ειδικό φύλλο διαμαρτυρίας, που υποχρεούνται να έχουν τα κυλικεία των πλοίων, σε εμφανές σημείο.
Χρηστικές συμβουλές για τα ταξίδια και την διαμονή
Ταξίδι με αεροπλάνο
Σε περίπτωση υπερκράτησης και άρνησης επιβίβασης από όλες τις αεροπορικές εταιρίες ή τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, έχουμε δικαίωμα:
• Αποζημίωσης ύψους:
250 ευρώ για πτήσεις κάτω των 1.500χλμ.
• 400 ευρώ για ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1.500χλμ. και για άλλες πτήσεις μεταξύ 1.500 και 3.500χλμ.
• 600 ευρώ για όλες τις άλλες πτήσεις
• Έχουμε δικαίωμα επιλογής μεταξύ επιστροφής της τιμής του εισητηρίου και εναλλακτικής πτήσης.
• Διαμονής σε ξενοδοχείο, γεύματα και αναψυκτικά.
• Επίσης σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης ( 2 ώρες ή περισσότερο ) έχετε δικαίωμα διαμονής σε ξενοδοχείο (όταν μεσολαβεί διανυκτέρευση) και μεταφοράς από και προς το αεροδρόμιο, επιστροφής χρημάτων όταν η καθυστέρηση της πτήσης είναι για τουλάχιστον 5 ώρες, γεύματα και αναψυκτικά καθώς και 2 δωρεάν τηλέφωνα ή fax
ή e-mail.
• Σε περίπτωση ακύρωσης της ακύρωσης της πτήσης με ευθύνη της αεροπορικής εταιρίας,
έχουμε δικαίωμα:
• Αποζημίωσης βάσει του ποσού που ορίζεται σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, εκτός εάν, είχαμε ενημερωθεί 2 εβδομάδες νωρίτερα από την ημερομηνία του ταξιδιού, ή
• Ενημερωθήκαμε εγκαίρως και μεταφερθήκαμε με άλλη πτήση στον προορισμό μας σε σύντομο χρονικό διάστημα.
• Διαμονής σε ξενοδοχείο, όταν μεσολαβεί διανυκτέρευση.
• Γεύματα και αναψυκτικά.
• Επιστροφής χρημάτων, όταν η ματαίωση της πτήσης, μας καθυστερεί για τουλάχιστον 5 ώρες.
• Εάν ταξιδεύετε με αεροπλάνο από το εξωτερικό προς την Ελλάδα και χάσατε τις αποσκευές σας ή για κάποιο λόγο καταστράφηκαν, θα πρέπει να δηλώσετε αμέσως απώλεια ή καταστροφή και να ζητήσετε αποζημίωση από την αεροπορική εταιρία . Τα ανάλογα ισχύουν και για ταξίδι με αεροπλάνο στο εσωτερικό.
Διαμονή σε ξενοδοχείο
• Ο ξενοδόχος οφείλει να σας παρέχει όλες τις υπηρεσίες που διαφημίζει (ψυγείο, τηλεόραση πισίνα, air condition, κ.α.) και να έχει αναρτημένες σε κάθε δωμάτιο ταμπέλες με τα στοιχεία του ξενοδοχείου, τα χαρακτηριστικά του δωματίου, τις τιμές ανά περιόδους κ.λ.π. Σας υπενθυμίζουμε ότι οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα.
• Σε περίπτωση που έχετε κάνει κράτηση δωματίου και ο ξενοδόχος δεν μπορεί να σας χορηγήσει δωμάτιο σύμφωνα με την κράτησή σας, οφείλει να σας μεταφέρει σε άλλο ξενοδοχείο της ίδιας κατηγορίας με τις ίδιες ανέσεις και στην ίδια πόλη.
• Σε περίπτωση που κάνετε κράτηση, ο ξενοδόχος δικαιούται να ζητήσει προκαταβολή μέχρι και το 25% του συνολικού ποσού χρέωσης. Αν ακυρώσετε την κράτηση μέχρι 21 ημέρες πριν την ημερομηνία άφιξής σας, τότε ο ξενοδόχος υποχρεούται την άμεση επιστροφή της προκαταβολής.
• Ο πελάτης υποχρεούται να εκκενώσει το δωμάτιό του μέχρι τις 12 το μεσημέρι.
Παραμονή πέραν αυτού του χρονικού ορίου χρεώνεται επιπλέον.
• Ο πελάτης είναι υπεύθυνος για κάθε ζημιά που θα προκληθεί στο δωμάτιο κατά τη διάρκεια της παραμονής του.
Διαμονή σε ενοικιαζόμενο δωμάτιο
• Οι τιμές στα ενοικιαζόμενα δωμάτια διαμορφώνονται ελεύθερα και πρέπει να αναγράφονται στα δωμάτια.
• Τα δωμάτια πρέπει να έχουν τον στοιχειώδη εξοπλισμό σπιτιού και χώρο υγιεινής.
Πακέτα Διακοπών
Εάν πρόκειται να διαλέξετε «πακέτα διακοπών» δηλαδή οργανωμένα ταξίδια, διακοπές και περιηγήσεις, που προσφέρουν τα τουριστικά γραφεία, καλό είναι να γνωρίζετε τα δικαιώματά σας και τις δυνατότητες προστασίας που σας παρέχει η νομοθεσία. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει:
• Να ενημερώνεστε για την πλήρη περιγραφή του ταξιδιού και την τιμή του,
πριν την σύναψη της σύμβασης.
• Να παίρνετε γραπτές πληροφορίες και διευκρινήσεις, σχετικές με τους όρους
του ταξιδιού, διαβατήρια, θεωρήσεις, ωράρια, ενδιάμεσες στάσεις, κ.λπ.
• Η συμφωνία που θα συνάψετε να αναφέρει , αναλυτικά, μεταξύ άλλων :
• τον προορισμό του ταξιδιού
• τα μέσα μεταφοράς
• πληροφορίες για τα καταλύματα
• τον ελάχιστο αριθμό των συμμετεχόντων
• το αναλυτικό δρομολόγιο
• τις επισκέψεις και εκδρομές
• τα στοιχεία του διοργανωτή του ταξιδιού
• την τιμή του ταξιδιού.
Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στους όρους της σύμβασης:
• Η παροχή εγγύησης για την καλή εκτέλεση της συμφωνίας και για την άμεση επιστροφή
χρημάτων σε περίπτωση αφερεγγυότητας ή πτώχευσης του τουριστικού πράκτορα ή του διοργανωτή του ταξιδιού.
• Η καθοριζόμενη τιμή στην σύμβαση δεν μπορεί να προσαυξηθεί κατά την διάρκεια των 20 ημερών που προηγούνται της προβλεπόμενης ημερομηνίας αναχώρησης.
• Συνολικά υπεύθυνος για το οργανωμένο ταξίδι είναι: ο διοργανωτής ή και ο τουριστικός πράκτορας.
Προσοχή! Δεν πρέπει να προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε συμφωνία πριν βεβαιωθούμε ότι:
• Έχουν περιληφθεί σε αυτή όλοι οι συμφωνημένοι όροι.
• Έχουμε αντίγραφο της συμφωνίας που συνάψαμε.
• Έχουμε πάρει απόδειξη πληρωμής σε περίπτωση που προκαταβάλαμε κάποιο ποσό.
• Εάν δεν μπορούμε οι ίδιοι να συμμετέχουμε στο οργανωμένο ταξίδι,τότε εκχωρούμε την κράτησή μας 5 ημέρες,πριν την αναχώρηση,σε άλλο πρόσωπο.
Όσον αφορά στις θαλάσσιες μεταφορές η προθεσμία για την ως άνω εκχώρηση
ανέρχεται σε 10 ημέρες.
• Εάν ο διοργανωτής τροποποιήσει σημαντικά κάποιο από τα στοιχεία της σύμβασης, όπως την τιμή, δικαιούμαστε είτε να καταγγείλουμε την σύμβαση χωρίς να υποστούμε κυρώσεις είτε να δεχτούμε τις τροποποιήσεις της σύμβασης και την επίπτωσή τους στις τιμές.
Για την Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας
Τσιφάκης Μιχάλης
Πρόεδρος Δ.Σ.
Χρήσιμος Οδηγός Ταξιδιώτη
• Ιεραρχεί τις ανάγκες των διακοπών του. Επιλέγει το νόμιμο (δηλ. με σήμα του Ε.Ο.Τ.) ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο δωμάτιο που θα μεταβεί, ερευνώντας την αγορά και επιλέγοντας το καλύτερο στην πλέον συμφέρουσα τιμή.
• Μπορεί να εφοδιαστεί με προϊόντα από το σπίτι που συντελούν στην οικονομία των διακοπών του.
• Στο τόπο διακοπών, πρέπει άν μη τι άλλο να κάνει έρευνα τιμών και ποιότητας στα εστιατόρια, στα καταστήματα τροφίμων, στις καφετέριες, στις καντίνες κ.α.
• Οι ταξιδιώτες αφού βρεθούν στον τόπο προορισμού των διακοπών τους, επιλέγουν πλάζ που δεν «κοστίζουν» και εφοδιάζονται με ομπρέλλα και σεζ-λόνγκ δικές τους.
• Στα αντιηλιακά προσέχει την ημερομηνία λήξης, δεν τα εκθέτει στον ήλιο και ακολουθεί τις οδηγίες χρήσης.
• Δεν εκθέτει εμφιαλωμένα νερά και αναψυκτικά στον ήλιο αλλά τα διατηρούμε σε θερμοκρασία μέχρι 18ο Κελσίου.
Τηλέφωνα για καταγγελίες
Γενική Γραμματεία Καταναλωτή 1520
Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού 1571
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας 210 89 16 150
Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων Ε.Φ.Ε.Τ. 210 69 71 600
Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος 210 41 11 080
Στα κατά τόπου γραφεία της Τουριστικής Αστυνομίας
Παράπονα για ΤΑΞΙ 1019
Ταξιδιώτες
Γνωρίστε βασικούς κανόνες για τα καταστήματα μαζικής εστίασης.
• Πρέπει σύμφωνα με την νομοθεσία να υπάρχουν τιμοκατάλογοι με τα προσφερόμενα είδη στο 50% των τραπεζιών.
• Απαγορεύεται η χρέωση του κουβέρ.
• Ο τιμοκατάλογος πρέπει να είναι αναρτημένος σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος.
• Τα καταστήματα που σερβίρουν ψητά κρέατα ή της ώρας, με το κιλό, υποχρεούνται να τα ζυγίζουν ψημένα κι όχι ωμά. Αντιθέτως τα ψάρια ζυγίζονται ωμά. Τα προηγούμενα είδη πρέπει να συνοδεύονται με σημείωμα στο οποίο να αναγράφεται το βάρος του ψημένου κρέατος ή των ωμών ψαριών καθώς και η τιμή τους.
• Προσοχή στο κρέας και στο ψάρι:
- Να διατηρούνται στην ψύξη
- Να είναι καλοψημένα
- Να μην είναι καμένα
• Στα μαγειρευτά:
- Να διατηρούνται σε ψύξη
• Όλα τα νερά, αναψυκτικά, χυμοί, μπίρες, κρασιά και οινοπνευματώδη αποσφραγίζονται υποχρεωτικά παρουσία του πελάτη.
• Τα όρια βάρους των μερίδων φαγητών και φρούτων που προσφέρονται στα εστιατόρια, ζυθεστιατόρια, ταβέρνες, μαγειρεία και λοιπά παρόμοια καταστήματα καθορίζονται από Αγορανομική Διάταξη.
• Ο λογαριασμός πρέπει να αναγράφεται σε νόμιμες αποδείξεις και να περιλαμβάνει όλα τα είδη με την τιμή του κάθε είδους ξεχωριστά.
• Οι τιμές πρέπει να είναι οι τελικές, μαζί με Φ.Π.Α. και λοιπές επιβαρύνσεις.
• Τα delivery μπορούν να ορίζουν ελάχιστο ύψος παραγγελίας, υπό την προϋπόθεση ότι το αναγράφουν στους τιμοκαταλόγους που υπάρχουν στο κατάστημα ή διανέμονται στα σπίτια.
• Τα καταστήματα μαζικής εστίασης και αναψυχής (εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ, ζαχαροπλαστεία και λοιπά συναφή καταστήματα) υποχρεούνται όπως, σε ειδική θήκη τοποθετημένη σε εμφανές μέρος για τους πελάτες δίπλα στην έξοδο του καταστήματος,
να διαθέτουν έντυπα δελτία παραπόνων, για χρήση από τους πελάτες του καταστήματος.
Προσοχή στα παγωτά
Τα παγωτά είναι μία από τις πιο αγαπημένες απολαύσεις του καλοκαιριού. Πρόκειται όμως, για ευπαθή προϊόντα, ειδικά το καλοκαίρι με την υψηλή θερμοκρασία, να γνωρίζουμε ότι:
• Να μην αγοράζουμε παγωτά με ελαττωματική συσκευασία
• Να ελέγχουμε τις ενδείξεις πριν αγοράσουμε
• Να τα αποθηκεύουμε στη σωστή θερμοκρασία
• Να προσέχουμε για τη δημιουργία κρυστάλλων πάγου, είτε πάνω στο παγωτό είτε στα τοιχώματα του ψυγείου. Αυτό είναι σημάδι ψύξης και απόψυξης, που ευνοεί την ανάπτυξη πολλών μικροβίων.
Χρήσιμες συμβουλές για την ηλιοθεραπεία
• Αποφυγή της έκθεσης στον ήλιο, κατά τις ώρες της μέγιστης ηλιοφάνειας, δηλαδή μεταξύ 12:00 και 16:00.
• Προστασία προσώπου, του σώματος και των ματιών, με χρήση καπέλου, γυαλιών ηλίου και ελαφρών ενδυμάτων.
• Χρήση αντιηλιακών από τις UVA και UVB ακτινοβολίες.
• Συχνή ανανέωση της εφαρμογής του αντιηλιακού, σε σωστή πάντα ποσότητα.
Γνωρίζουμε τα διατιμημένα προϊόντα των κυλικείων στα πλοία που υπάγονται στην αγορανομική διάταξη
Σύμφωνα με αγορανομική διάταξη που έχει έχει θεσπίσει το Υπουργείο Ανάπτυξης, τα κυλικεία, αναψυκτήρια, Μπάρ, Καφέ-Μπαρ και λοιπά καταστήματα που βρίσκονται:
• Εντός των αεροδρομίων της χώρας
• Εντός των επιβατηγών πλοίων
• Εντός των επιβατικών αμαξοστοιχιών του Ο.Σ.Ε. και των Σιδηροδρομικών Σταθμών
• Εντός των Σταθμών Υπεραστικών Λεωφορείων
• Εντός της ζώνης των Αρχαιολογικών Χώρων
Υποχρεούνται να διαθέτουν και να πωλούν στο καταναλωτικό τα παρακάτω προϊόντα στις εξής τιμές:
1. Εμφιαλωμένα νερά (εγχώρια ή μη) σε συσκευασία 500ml μέχρι 0,50 € με το Φ.Π.Α
2. Εμφιαλωμένα νερά (εγχώρια ή μη) σε συσκευασία 750ml μέχρι 0,70 € με το Φ.Π.Α.
3. Τοστ με ζαμπόν και τυρί μέχρι 1,80 € με το Φ.Π.Α.
4. Τοστ με τυρί έως 1,60 € με το Φ.Π.Α.
5. Σάντουιτς με ζαμπόν και τυρί μέχρι 1,70 € με το Φ.Π.Α
6. Σάντουιτς με τυρί έως 1,50 € με το Φ.Π.Α.
7. Καφές μονός «Ελληνικός» μέχρι 1,60 € με το Φ.Π.Α.
8. Καφές μονός φίλτρου «Γαλλικός» μέχρι 1,60 € με το Φ.Π.Α.
9. Καφές μονός «εσπρέσσο» μέχρι 1,70 € με το Φ.Π.Α.
10. Καφές μονός στιγμιαίος (νεσκαφέ, φραπέ, κ.α.) μέχρι 1,60 € με το Φ.Π.Α.
11. Τσάϊ σε ρόφημα μέχρι 1,60 € με το Φ.Π.Α.
Οι παραπάνω τιμές για τους καφέδες ισχύουν ακόμη και με την προσθήκη γάλακτος.
«Η κατοχή και διάθεση για τον καταναλωτή εμφιαλωμένων νερών σε συσκευασία των 500 ml και 750ml είναι υποχρεωτική.»
• Στα καταστήματα που λειτουργούν στα πλοία (κυλικεία, εστιατόρια κ.α.) υποχρεωτικά υπάρχουν αναρτημένοι τιμοκατάλογοι σε εμφανή σημεία, όπου αναγράφονται με ευκρίνεια όλα τα προσφερόμενα είδη και οι τιμές τους και εκδίδονται αποδείξεις ταμειακής μηχανής.
• Οι παραπάνω ρυθμίσεις, αφορούν ορθίους πελάτες και όχι πελάτες καθήμενους προς τους οποίους παρέχονται υπηρεσίες (παραγγελίες για σερβίρισμα από σερβιτόρους).
• Οι ρυθμίσεις αυτές και προκειμένου για επιβατικά πλοία (οχηματαγωγά ή μη, κ.λ.π) εκτελούντα πλόες εσωτερικών γραμμών εφόσον αυτά νομοτύπως διαχωρίζονται σε θέσεις (Α, Β, Γ, Τουριστική), ισχύουν μόνο για τις θέσεις Β, Γ και Τουριστική.
• Σε όλους τους χώρους που διατίθενται τα προαναφερόμενα είδη τοποθετείται υποχρεωτικά πινακίδα ορατή, στην οποία με Κεφαλαία και ευανάγνωστα γράμματα αναγράφεται η ένδειξη στην ελληνική και αγγλική γλώσσα ως εξής :
«ΓΙΑ ΟΡΘΙΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΕΜΦΙΑΛΩΜΕΝΑ ΝΕΡΑ, ΣΑΝΤΟΥΪΤΣ, ΤΟΣΤ, ΚΑΦΕΔΕΣ ΚΑΙ ΤΣΑΪ ΣΕ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΕΣ ΤΙΜΕΣ»
Εάν διαπιστώσετε ότι καταστρατηγείται η παραπάνω Αγορανομική Διάταξη, μην διστάσετε να συμπληρώσετε το ειδικό φύλλο διαμαρτυρίας, που υποχρεούνται να έχουν τα κυλικεία των πλοίων, σε εμφανές σημείο.
Χρηστικές συμβουλές για τα ταξίδια και την διαμονή
Ταξίδι με αεροπλάνο
Σε περίπτωση υπερκράτησης και άρνησης επιβίβασης από όλες τις αεροπορικές εταιρίες ή τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, έχουμε δικαίωμα:
• Αποζημίωσης ύψους:
250 ευρώ για πτήσεις κάτω των 1.500χλμ.
• 400 ευρώ για ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1.500χλμ. και για άλλες πτήσεις μεταξύ 1.500 και 3.500χλμ.
• 600 ευρώ για όλες τις άλλες πτήσεις
• Έχουμε δικαίωμα επιλογής μεταξύ επιστροφής της τιμής του εισητηρίου και εναλλακτικής πτήσης.
• Διαμονής σε ξενοδοχείο, γεύματα και αναψυκτικά.
• Επίσης σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης ( 2 ώρες ή περισσότερο ) έχετε δικαίωμα διαμονής σε ξενοδοχείο (όταν μεσολαβεί διανυκτέρευση) και μεταφοράς από και προς το αεροδρόμιο, επιστροφής χρημάτων όταν η καθυστέρηση της πτήσης είναι για τουλάχιστον 5 ώρες, γεύματα και αναψυκτικά καθώς και 2 δωρεάν τηλέφωνα ή fax
ή e-mail.
• Σε περίπτωση ακύρωσης της ακύρωσης της πτήσης με ευθύνη της αεροπορικής εταιρίας,
έχουμε δικαίωμα:
• Αποζημίωσης βάσει του ποσού που ορίζεται σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, εκτός εάν, είχαμε ενημερωθεί 2 εβδομάδες νωρίτερα από την ημερομηνία του ταξιδιού, ή
• Ενημερωθήκαμε εγκαίρως και μεταφερθήκαμε με άλλη πτήση στον προορισμό μας σε σύντομο χρονικό διάστημα.
• Διαμονής σε ξενοδοχείο, όταν μεσολαβεί διανυκτέρευση.
• Γεύματα και αναψυκτικά.
• Επιστροφής χρημάτων, όταν η ματαίωση της πτήσης, μας καθυστερεί για τουλάχιστον 5 ώρες.
• Εάν ταξιδεύετε με αεροπλάνο από το εξωτερικό προς την Ελλάδα και χάσατε τις αποσκευές σας ή για κάποιο λόγο καταστράφηκαν, θα πρέπει να δηλώσετε αμέσως απώλεια ή καταστροφή και να ζητήσετε αποζημίωση από την αεροπορική εταιρία . Τα ανάλογα ισχύουν και για ταξίδι με αεροπλάνο στο εσωτερικό.
Διαμονή σε ξενοδοχείο
• Ο ξενοδόχος οφείλει να σας παρέχει όλες τις υπηρεσίες που διαφημίζει (ψυγείο, τηλεόραση πισίνα, air condition, κ.α.) και να έχει αναρτημένες σε κάθε δωμάτιο ταμπέλες με τα στοιχεία του ξενοδοχείου, τα χαρακτηριστικά του δωματίου, τις τιμές ανά περιόδους κ.λ.π. Σας υπενθυμίζουμε ότι οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα.
• Σε περίπτωση που έχετε κάνει κράτηση δωματίου και ο ξενοδόχος δεν μπορεί να σας χορηγήσει δωμάτιο σύμφωνα με την κράτησή σας, οφείλει να σας μεταφέρει σε άλλο ξενοδοχείο της ίδιας κατηγορίας με τις ίδιες ανέσεις και στην ίδια πόλη.
• Σε περίπτωση που κάνετε κράτηση, ο ξενοδόχος δικαιούται να ζητήσει προκαταβολή μέχρι και το 25% του συνολικού ποσού χρέωσης. Αν ακυρώσετε την κράτηση μέχρι 21 ημέρες πριν την ημερομηνία άφιξής σας, τότε ο ξενοδόχος υποχρεούται την άμεση επιστροφή της προκαταβολής.
• Ο πελάτης υποχρεούται να εκκενώσει το δωμάτιό του μέχρι τις 12 το μεσημέρι.
Παραμονή πέραν αυτού του χρονικού ορίου χρεώνεται επιπλέον.
• Ο πελάτης είναι υπεύθυνος για κάθε ζημιά που θα προκληθεί στο δωμάτιο κατά τη διάρκεια της παραμονής του.
Διαμονή σε ενοικιαζόμενο δωμάτιο
• Οι τιμές στα ενοικιαζόμενα δωμάτια διαμορφώνονται ελεύθερα και πρέπει να αναγράφονται στα δωμάτια.
• Τα δωμάτια πρέπει να έχουν τον στοιχειώδη εξοπλισμό σπιτιού και χώρο υγιεινής.
Πακέτα Διακοπών
Εάν πρόκειται να διαλέξετε «πακέτα διακοπών» δηλαδή οργανωμένα ταξίδια, διακοπές και περιηγήσεις, που προσφέρουν τα τουριστικά γραφεία, καλό είναι να γνωρίζετε τα δικαιώματά σας και τις δυνατότητες προστασίας που σας παρέχει η νομοθεσία. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει:
• Να ενημερώνεστε για την πλήρη περιγραφή του ταξιδιού και την τιμή του,
πριν την σύναψη της σύμβασης.
• Να παίρνετε γραπτές πληροφορίες και διευκρινήσεις, σχετικές με τους όρους
του ταξιδιού, διαβατήρια, θεωρήσεις, ωράρια, ενδιάμεσες στάσεις, κ.λπ.
• Η συμφωνία που θα συνάψετε να αναφέρει , αναλυτικά, μεταξύ άλλων :
• τον προορισμό του ταξιδιού
• τα μέσα μεταφοράς
• πληροφορίες για τα καταλύματα
• τον ελάχιστο αριθμό των συμμετεχόντων
• το αναλυτικό δρομολόγιο
• τις επισκέψεις και εκδρομές
• τα στοιχεία του διοργανωτή του ταξιδιού
• την τιμή του ταξιδιού.
Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στους όρους της σύμβασης:
• Η παροχή εγγύησης για την καλή εκτέλεση της συμφωνίας και για την άμεση επιστροφή
χρημάτων σε περίπτωση αφερεγγυότητας ή πτώχευσης του τουριστικού πράκτορα ή του διοργανωτή του ταξιδιού.
• Η καθοριζόμενη τιμή στην σύμβαση δεν μπορεί να προσαυξηθεί κατά την διάρκεια των 20 ημερών που προηγούνται της προβλεπόμενης ημερομηνίας αναχώρησης.
• Συνολικά υπεύθυνος για το οργανωμένο ταξίδι είναι: ο διοργανωτής ή και ο τουριστικός πράκτορας.
Προσοχή! Δεν πρέπει να προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε συμφωνία πριν βεβαιωθούμε ότι:
• Έχουν περιληφθεί σε αυτή όλοι οι συμφωνημένοι όροι.
• Έχουμε αντίγραφο της συμφωνίας που συνάψαμε.
• Έχουμε πάρει απόδειξη πληρωμής σε περίπτωση που προκαταβάλαμε κάποιο ποσό.
• Εάν δεν μπορούμε οι ίδιοι να συμμετέχουμε στο οργανωμένο ταξίδι,τότε εκχωρούμε την κράτησή μας 5 ημέρες,πριν την αναχώρηση,σε άλλο πρόσωπο.
Όσον αφορά στις θαλάσσιες μεταφορές η προθεσμία για την ως άνω εκχώρηση
ανέρχεται σε 10 ημέρες.
• Εάν ο διοργανωτής τροποποιήσει σημαντικά κάποιο από τα στοιχεία της σύμβασης, όπως την τιμή, δικαιούμαστε είτε να καταγγείλουμε την σύμβαση χωρίς να υποστούμε κυρώσεις είτε να δεχτούμε τις τροποποιήσεις της σύμβασης και την επίπτωσή τους στις τιμές.
Για την Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας
Τσιφάκης Μιχάλης
Πρόεδρος Δ.Σ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.