Τρίτη 20 Ιανουαρίου 2015

Οι Νεοφώτιστοι στην πόλη της Φλώρινας: μια βόλτα στο συνοικισμό

Λίγα χιλιόμετρα μακριά από την πόλη της Φλώρινας, βρίσκεται ο συνοικισμός των Νεοφωτίστων (Ρομά). Κάνοντας μία βόλτα μέσα στο συνοικισμό, συναντάμε αρκετούς κατοίκους. Είναι πρωί και είναι ώρα για δουλειές. «Τι και αν είναι καθημερινή, όλα τα πρωινά είναι για δουλειές», μας λένε οι γυναίκες του συνοικισμού. Πρόσωπα χαμογελαστά ως επί το πλείστον, πρόθυμα να μας μιλήσουν για τη ζωή τους (καθημερινότητα, ήθη, έθιμα και παραδόσεις). Οι παιδικές φιγούρες που παίζουν στις αυλές, γεμίζουν με τις φωνές τους την περιοχή. Γεμάτα ενθουσιασμό, μας ξεναγούν στις γειτονιές τους..

Λίγα λόγια γενικά για τη(ν)…

Ιστορία (1)
Οι Ροµά μετανάστευσαν από την Ινδία γύρω στο 1000 µ.Χ. και περνώντας από το Αφγανιστάν, την Περσία, την Αρµενία και την Τουρκία, έφτασαν στην Ευρώπη, όπου στη συνέχεια εξαπλώθηκαν στις περισσότερες περιοχές της. Οι λόγοι που οδήγησαν τους Ροµά σε µία τέτοια μαζική και μακρινή μετακίνηση είναι ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ιστορίας. Υπάρχουν θεωρίες, σύμφωνα µε τις οποίες οι Ροµά προήλθαν από κατώτερες κάστες του Ινδού ποταμού, τα µέλη των οποίων στρατολογήθηκαν ως μισθοφόροι σε πολέµους εναντίον των Αράβων. Μία άλλη θεωρία, είναι ότι οι Ροµά προέρχονται από αιχµαλώτους των Αράβων, κατά την εισβολή των Μουσουλµάνων στη βόρεια Ινδία και το σηµερινό Πακιστάν. Κάπως έτσι, κατέληξαν σε πολλές περιοχές της Ελλάδας. Στη Φλώρινα, μερικές οικογένειες Ρομά ήρθαν από την Αλβανία το 1940.

Ονομασία
Όλοι λίγο ή πολύ έχουμε ακούσει τις λέξεις Ροµά (ή Ροµ στον ενικό), Τσιγγάνοι, Αθίγγανοι ή Σίντηδες, Γύφτοι. Πρώτη φορά τη λέξη «Ρομά», ιστορικά, την αναφέρει ο Ηρόδοτος αναφερόμενος στο λαό των «Σιγύνων». Η λέξη Ρομά προέρχεται από τη λέξη «Αιγύπτιος» και η χρήση της οφείλεται στην πεποίθηση παλαιότερων εποχών, ότι οι Ροµά προέρχονται από την Αίγυπτο.



Από πού προέκυψε όμως η ονομασία «Νεοφώτιστοι»;
Οι Ρομα της Φλώρινας ονομάζονται και Νεοφώτιστοι. Την ονομασία αυτή την οφείλουν στον πατέρα Αυγουστίνο, ο οποίος προσπαθώντας να τους εντάξει στην κοινωνία της Φλώρινας και στον χριστιανισμό, τους βάφτισε ομαδικά στο ποτάμι. Τους εγκατέστησε στον συνοικισμό και τους ονόμασε «Νεοφώτιστους». Σύμφωνα με μαρτυρίες τους: «Ο πατέρας Αυγουστίνος. Αυτός μας μάζεψε από τα τσαντίρια και έφτιαξε το συνοικισμό. Εμείς δεν είχαμε σπίτια. Στις 5 Μαΐου το 1968 μας βάφτισε και το 1970 μας έκανε τα σπίτια. Ο δεσπότης μας βοήθησε πολύ, γιατί εμείς δεν είχαμε ούτε σπίτια, ούτε στα μητρώα ήμασταν γραμμένοι, ούτε τα παιδιά πήγαιναν στο σχολείο, ούτε στρατιώτες. Δεν είχαμε βάφτισμα και στεφάνωμα. Νεκροταφεία δεν είχαμε. Ήμασταν ανεξάρτητοι. Ο δεσπότης μας μάζεψε και μας έβαλε σε μία σειρά. Μας έκανε πολύ καλό. Ο Θεός να τον αγιάσει.»
«Εμείς προχωρήσαμε με θάρρος, αυταπάρνηση και αγάπη προς τον Χριστό σε ένα πρωτοφανές γεγονός εις το άκρον της πόλεως μέσα στα ρήτρα του ποταμού 100 ψυχές ατσίγγανοι, γύφτοι εβαφτίστηκαν και εξήλθαν Χριστιανοί» (λόγια του πατέρα Αυγουστίνου).

Θρησκεία
Οι Ροµά δεν έχουν κάποια δική τους χαρακτηριστική θρησκεία. Είναι πιστοί στο θρήσκευµα της χώρας που κατοικούν, καθώς χαρακτηρίζονται από μεγάλη προσαρμοστικότητα στο θέµα της θρησκείας. Οι Ρομά της Φλώρινας, έγιναν Χριστιανοί ορθόδοξοι, μετά από τη συμβολή του πατέρα Αυγουστίνου, με τη μαζική βάφτισή τους στο ποτάμι. Μέχρι τότε οι περισσότεροι ήταν μουσουλμάνοι.



Ποια είναι η σχέση τους με την εκκλησία σήμερα;
Δίπλα από το συνοικισμό, βρίσκεται το μοναστήρι του Πατέρα Αυγουστίνου. Εκεί, τελείται λειτουργία κάθε μέρα. Οι κάτοικοι του συνοικισμού το θεωρούν υποχρέωσή τους πλέον να εκκλησιάζονται, να κοινωνούν, να βαφτίζονται, να παντρεύονται και να κηδεύονται με την χάρη του Θεού.
«Από την βάφτιση μας και μετά αρχίσαμε και εμείς να βαφτίζουμε τα παιδιά μας και να παντρευόμαστε στην εκκλησία. Μέχρι τότε στεφάνωμα δεν υπήρχε» (Μάκης, 61 χρονών).

Γλώσσα
Η γλώσσα των Ροµά, «ροµανί», αντικατοπτρίζει κάποια χαρακτηριστικά του πολιτισμού τους, κυρίαρχο από τα οποία είναι η έντονη ποικιλία. Ειδικότερα, η ποικιλία αυτή εντοπίζεται κυρίως στο λεξιλόγιο και δευτερευόντως στη φωνητική, τη μορφολογία και τη σύνταξη. Η Ρομανί, είναι προφορική γλώσσα και μαθαίνεται από γενιά σε γενιά. Όλοι οι Ρομά πρέπει να την ξέρουν και να την μιλούν. Παρόλα αυτά, μιλούν και ελληνικά, τα οποία μαθαίνουν από τη φοίτησή τους στο σχολείο και από την αλληλεπίδρασή τους με τους ντόπιους κατοίκους.



Η σχέση τους με το σχολείο και την εκπαίδευση
Πολλά είναι εκείνα τα παιδιά που πηγαίνουν στο Δημοτικό σχολείο, λίγα όμως είναι εκείνα που συνεχίζουν στο Γυμνάσιο και ακόμη λιγότερα εκείνα που επιλέγουν να σπουδάσουν.
«Τα περισσότερα παιδιά πηγαίνουμε μέχρι το Δημοτικό. Στην συνέχεια σταματάμε για να δουλέψουμε. Υπάρχουν παιδιά μέσα στο συνοικισμό που συνέχισαν το σχολείο και είτε σπουδάζουν, είτε θέλουν να σπουδάσουν» (Νίκος, 13 χρονών).

Τρόπος ζωής
Ο τρόπος ζωής, τα ήθη και τα έθιμα τους, είναι αυτά που τους κάνουν να διαφέρουν σε κάποια σημεία από τους ντόπιους κατοίκους..



Από πόσα μέλη αποτελούνται κατά βάση οι οικογένειες;
Οι Ρομά αποτελούν «κλειστή κοινωνική ομάδα», που διατηρεί τη δική της δομή και ιεραρχία, βασιζόμενη στην πολυάριθμη οικογένεια και έχοντας σαν «συνδετικό κρίκο» την προφορική γλώσσα (Ρομανί) και ένα πλέγμα παραδόσεων και εθίμων. Δύσκολα βρίσκεις οικογένεια με λίγα άτομα.
«Οι οικογένειες μας αποτελούνται από 3-6 άτομα. Κάθε καινούρια οικογένεια έχει το δικό της ξεχωριστό σπίτι» (Βαγγέλης 26 χρονών). Όσον αφορά τα εγγόνια: «Εγγόνια μην ρωτάς, δεν μπορώ να τα μετρήσω!» (γιαγιά, 80 χρονών)

Πληρούν την στρατιωτική τους θητεία;
«Πηγαίνουμε κανονικά στο στρατό στα 18-19». (Βαγγέλης 26 χρονών)

Αρραβώνας και κλέψιμο νύφης
Λίγα είναι τα παιδιά του συνοικισμού, τα οποία γεννήθηκαν και μετά από λίγο καιρό δεν αρραβωνιάστηκαν. «Συνήθως αρραβωνιάζονται από παιδάκια 1-2 χρονών. Υπάρχουν όμως και οικογένειες στις οποίες δεν ισχύει αυτό. Όταν είσαι αρραβωνιασμένη δεν επιτρέπεται να έχεις σχέσεις με άλλους. Αλλά έχει γίνει να κλεφτεί κοπέλα που ήταν ήδη αρραβωνιασμένη. Τότε γίνονται μεγάλες φασαρίες». (Βικτωρία, 40 χρονών)
«Εγώ είμαι αρραβωνιασμένη. Ξέρω ότι είμαι με ένα αγόρι μικρό, 8 χρονών. Εγώ είμαι 6,5 τώρα. Όταν μεγαλώσω θα μου πει η μαμά μου για τον αρραβώνα». (Άρτεμις 6,5 χρονών)



Ήθη και έθιμα γάμου
Όντας βαφτισμένοι χριστιανοί ορθόδοξοι, παντρεύονται στην εκκλησία όπως ακριβώς τελείται ένα χριστιανικός γάμος. Πολλά είναι τα έθιμα του γάμου και το γλέντι μεγάλο. «Ο γάμος κρατάει 3 μέρες. Την Παρασκευή γίνεται το κάλεσμα. Μαζεύονται όλοι και πηγαίνουν στο κάθε σπίτι με γλυκά και καραμέλες και δίνουν το κάλεσμα. Το Σάββατο είναι η προίκα, η οποία μπορεί να είναι και λεφτά, αλλά συνήθως είναι παπλώματα, σεντόνια, ρουχισμός και οτιδήποτε χρειάζεται ένα νοικοκυριό. Την Κυριακή, τελείται το μυστήριο. Ξεκινάμε από το πρωί μέχρι το βράδυ. Γίνεται μεγάλο γλέντι με πολύ φαγητό και χορό». (Βικτωρία, 40 χρονών).



Ποιο είναι το κατά κόρον επάγγελμα;
Από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Ρομά διατήρησαν μια ισορροπία, αναπτύσσοντας επαγγελματικές δραστηριότητες χρήσιμες για τις τότε κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες. Η εμπορία αγροτικών προϊόντων και η ανάπτυξη τεχνικών επαγγελμάτων (του καλαθοπλέκτη, του γανωτή κλπ.). Σήμερα, οι Ρομά της Φλώρινας ασχολούνται κυρίως με την μαναβική. «Ασχολούμαστε με την μαναβική. Πηγαίνουμε και σε χωριά και πουλάμε φρούτα και λαχανικά». (Βαγγέλης, 26 χρονών)



Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία των Ρομά
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία των Ρομά, δεν φαίνεται να διαφέρει από αυτή των γυναικών της ελληνικής κοινωνίας του 1980. «Η γυναίκα είναι στο σπίτι. Κάνει τις δουλειές του σπιτιού, μαγειρεύει, καθαρίζει, προσέχει τα παιδιά, είναι νοικοκυρά. Δεν βγαίνει έξω το βράδυ και δεν ξενυχτάει». (Βικτωρία, 40 χρονών)

Σήμα κατατεθέν.. η φούστα!
Χαρακτηριστική ενδυμασία ήταν και είναι οι μακριές φούστες. «Από τότε που μας βάφτισε ο Δέσποτας φοράμε τις φούστες» (γιαγιά, 80 χρονών). «Σαν νόμος ήταν παλιά. Τώρα πλέον τα πιο νέα κορίτσια πάνε στο σχολείο και μπορούν να φορούν και παντελόνια» (Βαγγέλης 26 χρονών).

Nα σου πω την μοίρα σου, να σου πω το ριζικό σου
«Οι γιαγιάδες, αλλά και οι νεότερες συνηθίζουν να λένε την μοίρα όπως και το φλιτζάνι». (Μυρτώ, 22 χρονών)

Το μέλλον στο κατακάθι του φλιτζανιού
«Ναι το λέμε το φλιτζάνι, γιατί πιστεύουμε σε αυτό. Οι μεγαλύτερες γυναίκες, το ξέρουν πιο καλά. Μέσα στο φλιτζάνι μπορείς να δεις πράγματα για το μέλλον, άτομα που γνωρίζεις και που πρόκειται να συναντήσεις». (Βικτόρια, 40 χρονών)

Ασχολείστε με το διαδίκτυο;
Οι νεότεροι φαίνεται να είναι αρκετά ενημερωμένοι και κοινωνικά ενταγμένοι, εφόσον ενημερώνονται από το διαδίκτυο και ασχολούνται με μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Ναι μπαίνουμε στο ίντερνετ για να ενημερωθούμε». (Βαγγέλης 26 χρονών)
«Έχουμε facebook και ασχολούμαστε αρκετά με αυτό». (Νίκος, 13 χρονών)

Αστυνομία VS Ρομά
Οι απόψεις σε αυτή την περίπτωση διίστανται. Το αστυνομικό τμήμα βρίσκεται δίπλα από το συνοικισμό των Νεοφωτίστων και άλλοι υποστηρίζουν την άριστη σχέση της με τους κατοίκους του συνοικισμού και άλλοι όχι.
«Φοβάται η αστυνομία να έρθει στο συνοικισμό γιατί γίνονται φασαρίες». (Νίκος, 13 χρονών)
«Δεν γίνονται φασαρίες με την αστυνομία. Είμαστε κοντά στην αστυνομία και νιώθουμε ασφάλεια. Μας έχουν εξυπηρετήσει πολλές φορές. Μας ξέρουν τους περισσότερους». (Χρήστος, 16 χρονών)

Ποια είναι η σχέση των Ρομά με τους ντόπιους κατοίκους;
Ο ρατσισμός φαίνεται να έχει μειωθεί σημαντικά στις μέρες μας, χωρίς όμως να έχει εξαλειφθεί εντελώς. Οι γνώμες των κατοίκων του συνοικισμού διαφέρουν, καθώς κάποιοι έχουν βιώσει το ρατσισμό και κάποιοι όχι.
«Δεν υπάρχει ρατσισμός. Παλαιότερα υπήρχαν περιστατικά, όπως πχ να μπούμε μέσα σε ένα club και να μας διώξουν». ( Στέλιος, 19 χρονών)
«Ρατσισμός υπάρχει παντού όπου και αν πας». (Βικτωρία, 40 χρονών)
«Κάποιοι μας βρίζουν λέγοντας μας γύφτους». (Νίκος, 13 χρονών)

Ποια είναι όμως η άποψη των ντόπιων κατοίκων;
Διαβάζοντας κανείς τα παραπάνω, αντιλαμβάνεται ένας μέρος της ζωής και της καθημερινότητας των Νεοφωτίστων. Πολλοί από τους κατοίκους της Φλώρινας, ίσως να έχουν διαφορετική άποψη. Όποια άποψη και να ενστερνίζεται ο καθένας, αυτή είναι η εικόνα που μας παρουσίασαν. Οι Νεοφώτιστοι έχουν την δικιά τους ιστορία, νοοτροπία, ήθη, έθιμα και παραδόσεις.

(1). Βαξεβάνογλου, Α. (2001). Έλληνες τσιγγάνοι περιθωριακοί και οικογενειάρχες. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Δασκαλάκη, Η., Δαφέρμος, Μ., Λυδάκη, Α., Μωραίτου, Β., Παπαδημητρακόπουλος, Β., Pronai, C., Χρονάκη, Α. (2013). Ρομά: Πρόσωπα πίσω από τα στερεότυπα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Liegeois, J. (1999). Ρομά, Τσιγγάνοι, ταξιδευτές. Αθήνα: Καστανιώτη.
Τσιγγάνοι στην Ελλάδα χθες και σήμερα: Ιστορική καταγωγή και κοινωνική διαδρομή. (2014, Δεκέμβριος 17). Ανακτήθηκε από: http://www.oikokoinonia.gr/roma_history.asp?submenu_id=1
_____________________________________________

Η παραπάνω μελέτη για τη ζωή των Ρομά πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος «Εφαρμογές Προγραμμάτων για την Αειφορία στο Δημοτικό Σχολείο» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Έλαβαν μέρος οι φοιτήτριες: Δούκα Ελπίδα, Δρομπουλιανούδη Κων/να-Στυλιανή, Κοζαλάν Θεοδώρα και Σκανίκα Μαρία.

12 σχόλια:

  1. Η γλώσσα των Ρομά είναι "προφορική". Γιατί άραγε; Δεν υπάρχει καμία γλώσσα στον κόσμο που να μην μπορεί να γραφτεί! Ασχολήθηκε όμως κανείς μ' αυτό το θέμα στην Ελλάδα; Σε άλλες χώρες (Βαλκανικές) έχουν δικό τους αλφάβητο οι Ρομά και γράφουν τη γλώσσα τους με λατινική γραφή, εμείς όμως επιμένουμε να ισχυριζόμαστε ότι "η γλώσσα των Ρομά είναι προφορική"... μέγιστη ανοησία!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σίγουρα πολλοί ιδιοκτήτες κυρίως σούπερ μαρκετ θα θεωρηθούν ρατσιστές....Ρατσιστής ειμαι και γω με οποιοδήποτε κλέψει κάτι που δεν του ανήκει....υπαρχουν άτομα τοκογλύφοι κλέφτες δερνουν 15 άτομα έναν εκβιάζουν φέρνουν ναρκωτικά κτλ...αυτα τα άτομα τα ξέρει η αστυνομία αλλα είναι ρατσισμός... Φτάνει πια...γιατί δεν ρωταν για το έθιμο του πλιάτσικου που είναι παράδοση....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν αναφερεται η αδεια που δεν εχει δωθει για την περιοχη..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα, το παραπάνω άρθρο γράφτηκε στα πλαίσια του μαθήματος «Εφαρμογές Προγραμμάτων για την Αειφορία στο Δημοτικό Σχολείο» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
    Όσα έχουν αναφερθεί σχετικά με τη γλώσσα βασίζονται σε βιβλιογραφικά στοιχεία και σε συνεντεύξεις των ίδιων.
    Δεν ασχοληθήκαμε με το ρατσισμό, διότι η έρευνά μας κάλυπτε συγκεκριμένα πεδία αναφορικά με τη ζωή τους.
    Όσον αφορά την άδεια για την περιοχή που έχει δοθεί, προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε με τους αρμόδιους για να μάθουμε, αλλά κανένας δε βρέθηκε να μας εξυπηρετήσει, οπότε δεν μπορούσαμε να το αναφέρουμε, αφού δεν είναι επιβεβαιωμένο από κάποια αρχή.
    Με εκτίμηση,
    η συντακτική ομάδα του άρθρου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ποιος η ποια ήταν ο εισηγητής καθηγητής που σας υπέδειξε το θέμα της εργασίας σας; Ποιος είναι ο σκοπός καταγραφής των ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ και όχι απαραίτητα ΡΟΜά ( ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΡΟΜΑ είναι ΈΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ) που ζούν στην πόλη μας; Πού θα καταλήξει η έρευνα που κάνατε;;;

      Αυτά τα ερώτημα πρέπει όπως δημοσιοποιήσατε την μελέτη σας να τα απαντήσουν οι καθηγητές και εσείς οι ίδιες οι φοιτήτριες της Παιδαγωγικής Φλώρινας.

      Οι δημότες αυτοί είναι ΕΛΛΗΝΕΣ ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΦΛΩΡΙΝΙΩΤΕΣ και σε καμία περίπτωση ΡΟΜά . Αυτό για να ξηγιούμαστε ....Οιανδήποτε άλλη αναφορά σε ΡΟΜ , ρομά κλπ για τους ανθρώπους αυτούς δεν ανεχόμαστε ...

      Διαγραφή
    2. Εδώ ο θεός είναι Έλληνας, θα μπορούσαν αυτοί να ξεφύγουν...άντε να τους καμαρώνουμε και Ολυμπιονίκες!

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμε των 8.06 προς ενημέρωση σου είναι άλλο πράγμα οι Έλληνες πολίτες της Φλώρινας και άλλο πράγμα οι Ρομά. Οι Ρομά αποτελούν εδώ μία μειονότητα.
      Η φράση λοιπόν πως οι ρομά ''είναι ΕΛΛΗΝΕΣ ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΦΛΩΡΙΝΙΩΤΕΣ'' πέρα από το ''χριστιανοί ορθόδοξοι''(για το οποίο βάζω και ένα ερωτηματικό) είναι χυδαία και προσβλητική πρωτίστως για τους πολίτες της Φλώρινας και πιθανώς και για τους ίδιους τους ρομά οπότε σε καλώ να ανακαλέσεις. Οι πολιτιστικές, γλωσσικές, φυλετικές διαφορές μας είναι προφανείς, αδιαμφισβήτητες και κοινώς αποδεκτές οπότε ποιος είσαι εσύ που θα τις αρνηθείς με τέτοιο προκλητικό τρόπο; Αυτά κυρίως για να μη δημιουργούνται και λανθασμένες εντυπώσεις στους φοιτητές και τις φοιτήτριες της πόλης μας.

      Διαγραφή
  5. Κατά τα άλλα κάποια κομπλεξικά ανθρωπάκια είπαν τον Καντιώτη ρατσιστή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μερικές απαραίτητες διευκρινήσεις....

    Κανείς δεν υπέδειξε σε κάνενα κάτι. Όλοι οι συμμετέχοντες φοιτητές/τριες (πάνω από 60 νέοι άνθρωπο), επέλεξαν να ασχοληθούν με διάφορα κοινωνικά θέματα, να τα μελετήσουν και να εκφράσουν τεκμηριωμένα και ενυπόγραφα τις απόψεις και τις ιδέες τους.

    Επίσης, όποιος/α ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερες πληροφορίες για το μάθημα, μπορεί να επικοινωνήσει απ' ευθείας με το διδάσκοντα (gmalandrakis@uowm.gr) ή ακόμα και να το παρακολουθήσει από κοντά. Δεν νομίζω να μπορεί να γίνει ουσιαστική συζήτηση για το θέμα αυτό μέσα από τα blogs.

    Με εκτίμηση

    Γεώργιος Μαλανδράκης
    ΠΤΔΕ-ΠΔΜ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έχει δίκιο ο κ. Μαλανδράκης. Μην υποτιμούμε τις εργασίες των φοιτητών και τα θέματα που επιλέγονται και κυρίως μην είμαστε καχύποπτοι για το τι μπορεί να κρύβεται πίσω από κάθε θέμα. Πρόκειται απλά για μελέτες που επέλεξαν οι φοιτητές (και μας τιμά το γεγονός ότι οι φοιτητές ασχολούνται με τοπικά θέματα) στα πλαίσια κάποιου μαθήματος. Η ουσία σ' αυτές τις εργασίες δεν βρίσκεται μόνο στα αποτελέσματα γιατί αυτά δεν μπορεί να είναι ποσοτικά και καθολικά. Η ουσία βρίσκεται στη διαδικασία και το είδος της έρευνας. Όποιος γνωρίζει από επιστημονικές εργασίες μπορεί να καταλάβει. Η εργασία αυτή μπορεί να δώσει κάποια στοιχεία για τον τρόπο ζωής, τα ήθη και τα έθιμα των συγκεκριμένων ανθρώπων με σεβασμό στη γλώσσα και τα πιστεύω τους. Δεν υπάρχει καμία πρόθεση για τίποτα άλλο. Νομίζω ότι έχετε ξεφύγει πολύ οι Φλωρινιώτες που βλέπετε τους φοιτητές και τους καθηγητές ως προασπιστές συγκεκριμένων συμφερόντων και ιδεολογιών. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΟΠΟ! Στα παιδαγωγικά τμήματα του Πανεπιστημίου της Φλώρινας γίνονται σπουδαίες δουλειές και τόσο οι καθηγητές όσο και οι φοιτητές εργάζονται σκληρά. Όποιος θέλει να το καταλάβει μπορεί να παρακολουθήσει οποιοδήποτε μάθημα επιθυμεί. Κανένας καθηγητής δεν νομίζω να έχει αντίρρηση να έρθει οποιοσδήποτε πολίτης σε επαφή με το Πανεπιστήμιο και να υπάρχει σύνδεση της κοινωνίας με την Παιδαγωγική Σχολή. Αλλά έτσι έχουμε μάθει να δείχνουμε το επίπεδο μας, με το να κατηγορούμε με ευκολία και όταν μας προ(σ)καλούμε να κωφεύουμε! Είναι κρίμα να βλέπουμε στα blogs καθηγητές να "απολογούνται" γι' αυτά που προσφέρουν και πολίτες να κατηγορούν χωρίς να γνωρίζουν. Ας αναγνωρίσουμε τουλάχιστον την επιστημονική προσφορά του (αυτοδιοίκητου επιτέλους) Πανεπιστημίου της πόλης μας κι ας αφήσουμε τις μικροπρέπειες για τους πολιτικούς.... μέρες που είναι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πολύ καλή προσπάθεια, χαίρομαι που νέοι άνθρωποι αναλαμβάνουν τέτοιες μελέτες.. Φαίνεται πως το πανεπιστήμιο διαθέτει πολλές προσωπικότητες, πέρα από τον Κεφαλά και τον Λιθοξοΐδη! Συνεχίστε την καλή προσπάθεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. έναν καφέ από μένα για το σχόλιο...Πάνος Κεφαλάς.

      Διαγραφή

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.