Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2015

Παρέμβαση του Περιφερειάρχη Θ. Καρυπίδη προς τον Πρωθυπουργό με την υποβολή πρότασης ισοδύναμων για τη φορολόγηση των αγροτών

Με σκοπό τη θετική συνεισφορά στον αγροτικό χώρο της Χώρας και της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και σε αναμονή του Σχεδίου Νόμου για τη φορολόγηση του αγροτικού τομέα στο πλαίσιο κάλυψης μνημονιακών δεσμεύσεων, ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας κ. Καρυπίδης Θεόδωρος ανέλαβε μία σημαντική πρωτοβουλία ενεργού και παραγωγικής συμμετοχής για τη διατύπωση εναλλακτικής πρότασης.
Στο πλαίσιο αυτό, με το συντονισμό και την επιστημονική υποστήριξη και τεκμηρίωση από την Αναπτυξιακή Δυτικής Μακεδονίας Α.Ε. – ΑΝΚΟ, έγινε ουσιαστική συνεργασία και διαβούλευση με παραγωγικές οργανώσεις της περιοχής καθώς και όμορων περιοχών και αποτυπώθηκε τεκμηριωμένη πρόταση εφαρμόσιμης πολιτικής για το σύνολο της χώρας.
Ο συντονισμός των ενεργειών, η σύνθεση των απόψεων, η αξιολόγηση των ιδεών και η δημιουργική σκέψη είχαν σαν αποτέλεσμα τη διαμόρφωση συνισταμένης πρότασης η οποία στάλθηκε στον Πρωθυπουργό και στους αρμόδιους Υπουργούς για επεξεργασία, αξιολόγηση και πιθανή ένταξη στη νομοθετική ρύθμιση.

H επιστολή προς τον Πρόεδρο της Κυβέρνησης και τους Υπουργούς

Αγαπητέ Πρόεδρε,
ως εκπρόσωπος των πολιτών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας αλλά και ως πολίτης που είναι συνοδοιπόρος των προσπαθειών που καταβάλλει η Κυβέρνηση, με αίσθηση ευθύνης και ταυτόχρονα με ρεαλιστική προσέγγιση του υπόψη θέματος, σας υποβάλλουμε συνημμένα πρόταση ισοδύναμου για τον «Προσδιορισμό του εισοδήματος που αποκτάται από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολόγηση αυτού».
Η υπόψη πρόταση αποτελεί προϊόν ουσιαστικής συνεργασίας – διαβούλευσης με παραγωγικές οργανώσεις τις περιοχής καθώς και όμορων περιοχών και αποτυπώνει, με τεκμηριωμένο τρόπο για τα αντίστοιχα ζητήματα, μία εφαρμόσιμη πολιτική για το σύνολο της χώρας.
Οι επιπτώσεις από την πρότασή μας αυτή, όπως αποτυπώνονται συνοπτικά στο συνημμένο κείμενο, θα είναι θετικές για τη βιώσιμη αύξηση των εσόδων του Κράτους καθώς και για την εφαρμογή ενός δίκαιου τρόπου φορολόγησης της αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, η συνεισφορά της οποίας θα βαίνει αυξανόμενη τόσο για τα δημόσια έσοδα όσο και για την ενίσχυση της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας στην Ελληνική περιφέρεια – ύπαιθρο που αποτελεί υπόβαθρο παραγωγικής αξίας και οικονομικής κινητικότητας.
Διατελώντας με τιμή και εκτίμηση για το έργο σας, στο οποίο επιθυμούμε να συμβάλλουμε παραγωγικά,
είμαστε στη διάθεση των αρμοδίων για παροχή διευκρινήσεων.

H πρόταση ισοδύναμου αποτελέσματος που αφορά στον «προσδιορισμό του εισοδήματος που αποκτάται από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολόγηση αυτού»

Σε μια προσπάθεια για την αντικειμενική εξεύρεση του αγροτικού εισοδήματος και τη δίκαιη φορολόγηση αυτού, προτείνουμε τα παρακάτω :
1. Για τους ασκούντες ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα δεν συμπεριλαμβάνεται στις εκπιπτόμενες δαπάνες από τα ακαθάριστα έσοδα η τεκμαρτή αμοιβή της εργασίας του αρχηγού της εκμετάλλευσης και των μελών της οικογενείας του με αποτέλεσμα το τελικό καθαρό αποτέλεσμα να εμφανίζεται μεγαλύτερο από το πραγματικό.
Για να αποφύγουμε την παραπάνω στρέβλωση θα πρέπει, κατά τον προσδιορισμό του καθαρού εισοδήματος να συμπεριλαμβάνονται στις δαπάνες και οι τεκμαρτές αμοιβές των παραπάνω προσώπων, με τις παρακάτω όμως προϋποθέσεις:
• Ο αρχηγός της αγροτικής εκμετάλλευσης να είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότης, να είναι μέλος Οργάνωσης Παραγωγών και να είναι οπωσδήποτε ασφαλισμένος στον ΟΓΑ. Όσον αφορά στα μέλη της οικογενείας του, να είναι ασφαλισμένα στον ΟΓΑ και για την ενασχόληση τους στην παραπάνω αγροτική εκμετάλλευση να προσκομίζεται βεβαίωση από την Οργάνωση Παραγωγών. Στην περίπτωση αυτή να εκπίπτουν και οι ασφαλιστικές εισφορές αυτών υπέρ ΟΓΑ.
• Η απασχόλησή τους στην εκμετάλλευση να είναι πάνω από 0,3 ΜΑΕ (Μονάδες Ανθρώπινης Εργασίας) όπως οι καλλιέργειες εμφανίζονται στις δηλώσεις ΟΣΔΕ και τα έσοδα από άλλες πηγές να είναι υποδεέστερα αυτών.
• Η τεκμαρτή αμοιβή των παραπάνω προσώπων να συνίσταται στις ετήσιες αμοιβές του ανειδίκευτου εργάτη (8.200,00 ευρώ).
• Τα παραγόμενα προϊόντα από την αγροτική εκμετάλλευση να διατίθενται μέσω καθετοποιημένων βιοτεχνικών μονάδων ιδιοκτησίας τους και των Οργανώσεων Παραγωγών, τουλάχιστον κατά το 80% και να καλύπτουν το εκπιπτόμενο ποσό. Σε διαφορετική περίπτωση να περιορίζονται οι εκπιπτόμενες τεκμαρτές αμοιβές στο ποσό που δικαιολογείται για την παραγωγή που διατίθεται μέσω των Οργανώσεων αυτών. Το μέρος των κερδών της αγροτικής εκμετάλλευσης που προκύπτει με τον παραπάνω τρόπο να απαλλάσσεται της προκαταβολής φόρου.
• Όταν η παραγωγή διατίθεται κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 20% εκτός Οργανώσεων Παραγωγών δεν θα αναγνωρίζονται τεκμαρτές δαπάνες απασχόλησης.
• Το εισόδημα που εξέπεσε των δαπανών της αγροτικής εκμετάλλευσης σύμφωνα με τον παραπάνω τρόπο να θεωρείται, για τον αρχηγό της αγροτικής εκμετάλλευσης και τα μέλη της οικογένειάς του, εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και έτσι να δηλώνεται στη φορολογική δήλωση του καθενός. Στην περίπτωση που το συνολικό εισόδημα του παραγωγού είναι μικρότερο από το τεκμαρτό θα επέρχεται μείωση των τεκμηρίων μέχρι και 30%.
2. Το καθαρό εισόδημα να φορολογείται, σε κάθε περίπτωση, με προοδευτική κλίμακα ως εξής:
α) Για εισόδημα μέχρι 25.000,00 ευρώ με συντελεστή 13%.
β) Για εισόδημα από 25.000,00 ευρώ μέχρι 42.000,00 ευρώ με συντελεστή 26%.
γ) Για εισόδημα πάνω από 42.000,00 ευρώ με συντελεστή 39%.
3. Οι μικροί αγρότες (όσων οι ώρες απασχόλησης στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις είναι από 0,3 ΜΑΕ έως 1,0 ΜΑΕ) να μπορούν εναλλακτικά, πέρα από το λογιστικό προσδιορισμό του εισοδήματός τους, να το υπολογίζουν με αντικειμενικό τρόπο (παλαιό καθεστώς). Στην περίπτωση αυτή να απαλλάσσονται από την τήρηση βιβλίων του ΚΦΑΣ και το καθαρό εισόδημα που προκύπτει να φορολογείται με συντελεστή 26% συν προκαταβολή, χωρίς να υπάρχει αφορολόγητο όριο. Και σ΄αυτή την περίπτωση θα πρέπει τα παραγόμενα προϊόντα από την αγροτική εκμετάλλευση να διατίθενται μέσω των Οργανώσεων Παραγωγών τουλάχιστον κατά το 80%.
4. Όσοι έχουν αγροτικό εισόδημα χωρίς να έχουν την ιδιότητα του αγρότη, οι ώρες απασχόλησής τους στην αγροτική εκμετάλλευση είναι λιγότερες από 0,3 ΜΑΕ, δεν έχουν άλλο εισόδημα από άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα και το σύνολο της παραγωγής διατίθεται μέσα από Οργανώσεις Παραγωγών να μπορούν να υπολογίζουν το εισόδημά τους με αντικειμενικό τρόπο (παλαιό καθεστώς). Στην περίπτωση αυτή να απαλλάσσονται της τήρησης βιβλίων του ΚΦΑΣ και το καθαρό εισόδημα που προκύπτει να φορολογείται με συντελεστή 39% συν προκαταβολή, χωρίς να υπάρχει αφορολόγητο όριο.
5. Οι ασκούντες αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα να εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα, εκτός των άλλων, την τεκμαρτή δαπάνη από ιδιοχρησιμοποίηση γης.
6. Να δοθεί η δυνατότητα αποτίμησης του υφιστάμενου ζωικού κεφαλαίου καθώς και του φυτικού κεφαλαίου πολυετούς καλλιέργειας, με οποιονδήποτε αξιόπιστο τρόπο, εφόσον αυτό δεν έγινε κατά την έναρξη τήρησης βιβλίων σύμφωνα με τον ΚΦΑΣ.
7. Δεδομένου ότι οι άμεσες ενισχύσεις αντισταθμίζουν τη μειωμένη τιμή πώλησης των αγροτικών προϊόντων για τη βιωσιμότητα των αγροτικών επιχειρήσεων, ορθά δεν φορολογούνται κάτω από ένα όριο το οποίο θα πρέπει να διευρυνθεί.

Αιτιολογία – Επιπτώσεις
Ο προσδιορισμός του εισοδήματος που αποκτάται από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολογείται σύμφωνα με τα παραπάνω, θα επιφέρει ευεργετικά αποτελέσματα στους αγρότες, στο συνεταιριστικό κίνημα, στο κοινωνικό σύνολο και την Ελληνική οικονομία.
Πιο συγκεκριμένα:
• Η φορολόγηση των αγροτών γίνεται δίκαιη και προοδευτική.
• Μπαίνει τέλος στα εικονικά τιμολόγια, αυξάνουν τα φορολογικά έσοδα και καταπολεμάται η φοροδιαφυγή.
• Δεν απαξιώνεται ο παραγωγικός πρωτογενής τομέας.
• Ισχυροποιούνται οι Ομάδες Παραγωγών.
• Η πρόταση βοηθά στην ανάπτυξη και στην εξυγίανση των συνεταιρισμών.
• Ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα, η βιωσιμότητα και η κερδοφορία των μικρών αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
• Η πρόταση συμβάλει στην αύξηση της παραγωγικότητας της γεωργίας και στη στήριξη των προϊόντων.
• Εξασφαλίζεται ένα καλό βιοτικό επίπεδο στον γεωργικό πληθυσμό, με την αύξηση του ατομικού εισοδήματος των εργαζομένων στη γεωργία.
• Δημιουργούνται βιώσιμες προοπτικές, ιδίως για τους νέους ανθρώπους
• Η πρόταση εγγυάται την επιβίωση των μικρών γεωργικών εκμεταλλεύσεων, οι οποίες είναι πηγή τροφίμων και εισοδήματος και περιορίζει τη μείωση του πληθυσμού και την εγκατάλειψη της υπαίθρου. Διατηρείται η ζωή σε ορεινές και μειονεκτικές περιοχές, στις οποίες η γεωργία αποτελεί, ίσως, τη μοναδική οικονομική βιώσιμη δραστηριότητα.
• Αποφεύγεται η συγκέντρωση της γης και της παραγωγής στους μεγαλοαγρότες και ο έλεγχος από τους εμποροβιομηχάνους.
• Περιορίζεται ο ρόλος των μεσαζόντων, οι οποίοι αποτελούν και τη βασική αιτία για τη μεγάλη διαφορά τιμής από το χωράφι στο ράφι. Το πέρασμα της παραγωγής μέσα από τις συνεταιριστικές οργανώσεις, η έκδοση φορολογικών στοιχείων και παραστατικών δίνει τη δυνατότητα να κλείσει αυτή η ψαλίδα προς όφελος και του καταναλωτή.
• Αυξάνονται οι εξαγωγές με αντίστοιχη μείωση των εισαγωγών αγροτικών προϊόντων.
• Διατηρείται το χαρακτηριστικό τοπίο της Ελληνικής υπαίθρου και η βιοποικιλότητα στις αγροτικές περιοχές, προστατεύονται οι παραδόσεις, τα λαϊκά έθιμα και η πολιτιστική κληρονομιά.
Οι αγρότες αναλαμβάνουν ήδη σημαντικές υποχρεώσεις της Πολιτείας λόγω αποδυνάμωσης των αρμόδιων Δημόσιων Υπηρεσιών π.χ. κτηνιατρεία και κτηνιατρικά εργαστήρια.
Για το λόγο αυτό οι προτάσεις που τίθενται είναι ρεαλιστικές και ενισχύουν την ανάγκη αποδοχής τους.
Τα ανωτέρω συμβάλλουν στο να σταματήσει η πίεση στις μικρές και κάτω από κοινή οργάνωση γεωργικές εκμεταλλεύσεις, γεγονός που οδηγεί σε σταδιακή υποβάθμιση της γεωργίας, στην εγκατάλειψη των καλλιεργειών και στη συρρίκνωση του πληθυσμού στις αγροτικές περιοχές.
Συμβάλλουν επίσης στην αξιοποίηση των φυσικών διαθέσιμων και του ανθρώπινου δυναμικού για να παράξει ποσοτικά και ποιοτικά ανταγωνιστικά αγροτικά προϊόντα καθόσον, στη σημερινή κρίσιμη περίοδο που διανύουμε, ο αγροτικός τομέας με την ανάλογη στήριξη από την Πολιτεία μπορεί να συμβάλει θετικά στην έξοδο της χώρας από την κρίση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.