Ένα παμπάλαιο έθιμο επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο στο χωριό μας τα Άλωνα. Μια ομάδα 4-6 νέων ντύνεται "διάβολοι".
Ντυμένοι με μαύρη φορεσιά και ζωσμένοι με πλεξούδες από άχυρο ξεκινούν από το πρωί να αναστατώσουν το χωριό. Αρχικά με την ντουντούκα τους δείχνουν την παρουσία τους στους δρόμους του χωρίου η την αντικρινή πλάγια. Μετά επισκέπτονται τα σπίτια των εορτάζονταν όπου πίνουν ζεστά ροφήματα και το παραδοσιακό ζεστό γλυκό τσίπουρο.
Κατόπιν έρχονται στην πλατεία όπου ξετυλίγεται και κορυφώνεται η δραστηριότητα τους. Μπαίνουν στα καφενεία και παίρνουν κάποιον με σκοπό να τον βουτήξουν στο κρύο νερό. Επιλέγουν πάντα κάποιον νέο η μεσήλικα που μπορεί να αντέξει τη δοκιμασία ώστε να μην δημιουργήσουν κάποιο πρόβλημα υγείας. Σηκωτό τον πάνε κοντά στο νερό και ετοιμάζονται ναι να τον βουτήξουν. Παλιότερα το βούτηγμα γινόταν στην γούρνα της βρύσης. Σήμερα σε μια μπανιερά. Βεβαία δεν καταλήγουν όλοι στο νερό. Υπάρχει και η λύση του "ταξίματος". Χρήματα η μπύρες μπορούν να σε γλιτώσουν από τη δυσάρεστη αίσθηση του κρύου νερού. Εκεί πάνω από την μπανιερά, ελάχιστα εκατοστά από το νερό, γίνεται η διαπραγμάτευση για το ποσό που είναι μικρό και λογικό και παίρνεται η απόφαση αν θα καταλήξεις στο νερό η θα "τάξεις"
Τα χρήματα που συγκεντρώνονται διατίθενται για το γλέντι των νέων που διοργανώνεται την δεύτερη μέρα του νέου έτους η τα Φωτά.
Παράλληλα στους μαχαλάδες εξελίσσεται και ένα άλλο δρώμενο. Μια μεγάλη ομάδα μεταμφιεσμένων από εφήβους κυρίως -τα καρναβάλια- περιέρχεται τους δομουμένου χωρίου και επισκέπτεται τα σπίτια. Εκεί τους προσφέρονται κεράσματα και ανταλλάσσονται ευχές για το νέο έτος. Χαρακτηριστικές μορφές της ομάδας αυτής είναι η νύφη μίτους δυο γαμπρούς, ο πάπας και η αρκούδα. Από εκεί και μετά ότι δημιουργεί η φαντασία του καθενός, γεροί, γριές, φαντάροι, τραυματίες, νοσοκόμοι-ες, χίπηδες/Ισσός κλπ. Παλιότερα κάποιο ι δημιουργούσαν και πιο σύνθετες μορφές που απαιτούσαν και κάποια κατασκευή όπως η καμήλα και το γαϊδουράκι. Η ομάδα αυτή είναι μεικτή.
Προς το μεσημέρι όταν η ομάδα των μεταμφιεσμένων περάσει από όλα τα σπίτια του χωρίου καταλήγει και αυτή στην πλατεία όπου πανηγυρικά πλέον διαδραματίζονται διάφορα ευτράπελα και στήνεται χορός με τοπικούς οργανοπαίκτες.
Μετά το μεσημέρι όταν η κούραση έχει αρχίσει να καταβάλλει τους περισσότερους και η έμπνευση στερεύει αναχωρούν όλοι για τα σπίτια τους ευχαριστημένοι και αισιόδοξοι για τον καινούριο χρόνο.
Ντυμένοι με μαύρη φορεσιά και ζωσμένοι με πλεξούδες από άχυρο ξεκινούν από το πρωί να αναστατώσουν το χωριό. Αρχικά με την ντουντούκα τους δείχνουν την παρουσία τους στους δρόμους του χωρίου η την αντικρινή πλάγια. Μετά επισκέπτονται τα σπίτια των εορτάζονταν όπου πίνουν ζεστά ροφήματα και το παραδοσιακό ζεστό γλυκό τσίπουρο.
Κατόπιν έρχονται στην πλατεία όπου ξετυλίγεται και κορυφώνεται η δραστηριότητα τους. Μπαίνουν στα καφενεία και παίρνουν κάποιον με σκοπό να τον βουτήξουν στο κρύο νερό. Επιλέγουν πάντα κάποιον νέο η μεσήλικα που μπορεί να αντέξει τη δοκιμασία ώστε να μην δημιουργήσουν κάποιο πρόβλημα υγείας. Σηκωτό τον πάνε κοντά στο νερό και ετοιμάζονται ναι να τον βουτήξουν. Παλιότερα το βούτηγμα γινόταν στην γούρνα της βρύσης. Σήμερα σε μια μπανιερά. Βεβαία δεν καταλήγουν όλοι στο νερό. Υπάρχει και η λύση του "ταξίματος". Χρήματα η μπύρες μπορούν να σε γλιτώσουν από τη δυσάρεστη αίσθηση του κρύου νερού. Εκεί πάνω από την μπανιερά, ελάχιστα εκατοστά από το νερό, γίνεται η διαπραγμάτευση για το ποσό που είναι μικρό και λογικό και παίρνεται η απόφαση αν θα καταλήξεις στο νερό η θα "τάξεις"
Τα χρήματα που συγκεντρώνονται διατίθενται για το γλέντι των νέων που διοργανώνεται την δεύτερη μέρα του νέου έτους η τα Φωτά.
Παράλληλα στους μαχαλάδες εξελίσσεται και ένα άλλο δρώμενο. Μια μεγάλη ομάδα μεταμφιεσμένων από εφήβους κυρίως -τα καρναβάλια- περιέρχεται τους δομουμένου χωρίου και επισκέπτεται τα σπίτια. Εκεί τους προσφέρονται κεράσματα και ανταλλάσσονται ευχές για το νέο έτος. Χαρακτηριστικές μορφές της ομάδας αυτής είναι η νύφη μίτους δυο γαμπρούς, ο πάπας και η αρκούδα. Από εκεί και μετά ότι δημιουργεί η φαντασία του καθενός, γεροί, γριές, φαντάροι, τραυματίες, νοσοκόμοι-ες, χίπηδες/Ισσός κλπ. Παλιότερα κάποιο ι δημιουργούσαν και πιο σύνθετες μορφές που απαιτούσαν και κάποια κατασκευή όπως η καμήλα και το γαϊδουράκι. Η ομάδα αυτή είναι μεικτή.
Προς το μεσημέρι όταν η ομάδα των μεταμφιεσμένων περάσει από όλα τα σπίτια του χωρίου καταλήγει και αυτή στην πλατεία όπου πανηγυρικά πλέον διαδραματίζονται διάφορα ευτράπελα και στήνεται χορός με τοπικούς οργανοπαίκτες.
Μετά το μεσημέρι όταν η κούραση έχει αρχίσει να καταβάλλει τους περισσότερους και η έμπνευση στερεύει αναχωρούν όλοι για τα σπίτια τους ευχαριστημένοι και αισιόδοξοι για τον καινούριο χρόνο.
Γιατί δε βουτάνε στο νερό τα μπαπάρια τους πολιτικούς μας;
ΑπάντησηΔιαγραφή