Το 2010 στην Ελλάδα χάσαμε 3 αρκούδες και 5 λύκους σε ισάριθμα τροχαία ατυχήματα ενώ πολύ περισσότερα ήταν τα περιστατικά σύγκρουσης αυτοκινήτων και με άλλα είδη πανίδας. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών καταγράφονται συνεχώς θάνατοι και τραυματισμοί στην Εγνατία Οδό που κατάφερε να ενώσει πόλεις αλλά έγινε και ένας υπερσύγχρονος δρόμος όπου έχουμε το αιματοκύλισμα αρκούδων και λύκων!!!
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ και ΚΑΛΛΙΣΤΩ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου περιμένοντας την υλοποίηση των υποσχέσεων των συναρμόδιων Υπουργείων Περιβάλλοντος & Κλιματικής Αλλαγής και Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων για την ολοκλήρωση της ενισχυμένης περίφραξης στην Εγνατία Οδό (τμήμα 4.1/Παναγιά-Γρεβενά) και την ενίσχυση της περίφραξης στον Οδικό άξονα Σιάτιστας – Κρυσταλλοπηγής για να αποτελεί η Εγνατία Οδό ένα ολοκληρωμένο έργο από περιβαλλοντικής πλευράς.
Η green agenda πριν ενάμιση χρόνο βρέθηκε στο πέρασμα του θανάτου για τις αρκούδες . Σε διάφορα τμήματα διαπιστώσαμε κατεστραμμένη την απλή περίφραξη και δίπλα σε αυτήν μια δεύτερη πιο ενισχυμένη, δυστυχώς όμως αυτή έμεινε ημιτελής στο τμήμα Γρεβενών - Παναγίας ενώ στο κάθετο άξονα Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής ακόμη δεν έχει τοποθετηθεί περίφραξη.
Αποφασίσαμε λοιπόν να ασχοληθούμε και πάλι με το θέμα και ζητήσαμε απαντήσεις. Αυτή τη φορά θέλουμε να μάθουμε πόσα χρήματα χρειάζονται για να σώσουμε το πληθυσμό της αρκούδας και του λύκου που τις δυο τελευταίες δεκαετίες κινδυνεύουν με εξαφάνιση
Όπου έγινε μέχρι σήμερα η τοποθέτηση φράκτη αυτή κόστισε 40 έως 50 ευρώ ωστόσο η πιο ενισχυμένη από την παρούσα αναμένεται να κοστίσει περισσότερα αυτή την απάντηση έλαβε η greenagenda από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε.
Αρκτούρος: πρέπει να πληρώσουμε δεύτερη φορά για την περίφραξη
Στη greenagenda.gr μίλησε ο διευθυντής της οργάνωσης ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ Λάζαρος Γεωργιάδης ο οποίος επεσήμανε την άμεση ανάγκη ολοκλήρωσης της ενισχυμένης περίφραξης μήκους 10 χλμ στο τμήμα Γρεβενών - Μετσόβου. «Δυστυχώς η απλή περίφραξη που τοποθετήθηκε αποδείχθηκε ανωφελή αν και ξοδεύτηκε ένα σημαντικό χρηματικό ποσό . Τώρα απαιτούνται να δοθούν και πάλι χρήματα για να ολοκληρωθεί σωστά η συγκεκριμένη παρέμβαση ώστε η αρκούδα να μην βγαίνει στην Εγνατία» υπογράμμισε ο κ. Γεωργιάδης
Η περίφραξη αυτή περιλαμβάνει μικρή αύξηση του ύψους και προσθήκη ανάστροφου τμήματος (στέψη) στην κορυφή.
Ακόμη ένα σημαντικό έργο για τις περιβαλλοντικές οργανώσεις είναι και η κατασκευή μια ακόμη «πράσινης» γέφυρας. Ο κ. Γεωργιάδης εξηγεί πως ένας ακόμη πράσινος διάδρομος μετά τη σήραγγα της Παναγίας κοντά στο Κηπουριό «είναι αναγκαίος για να μπορεί η αρκούδα να διασχίζει με περισσότερη ασφάλεια την περιοχή της».
Καλλιστώ: 10 μήνες πέρασαν και καμιά δέσμευση δεν υλοποιήθηκε
Από την πλευρά της Καλλιστώς η τοποθέτηση της «ενισχυμένης» περίφραξης ξεκίνησε αλλά δεν ολοκληρώθηκε, έχουν τοποθετηθεί 35 χλμ του νέου φράχτη στο τμήμα 4.1, Παναγιά - Γρεβενά χωρίς ωστόσο την πλήρη τήρηση των συνιστώμενων προδιαγραφών οι οποίες έχουν κατατεθεί από την ΚΑΛΛΙΣΤΩ από τον Απρίλιο του 2008. Παρόλα αυτά, ακόμα και η τοποθέτηση αυτής της νέας περίφραξης δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, αφού υπολείπονται 10 χλμ (5 και 5 εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου).
Είναι σημαντικό να σημειώσουμε πως εκτός από τον κύριο άξονα της Εγνατίας, πολλά τροχαία ατυχήματα έχουν σημειωθεί και στον κάθετο άξονα «Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής». Συγκεκριμένα, το 2009 και 2010 έχουν σημειωθεί δύο ατυχήματα στον κύριο άξονα και έξι συνολικά στον κάθετο.
Στην περίπτωση του κάθετου άξονα «Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής», εκτός από την έλλειψη κατάλληλης περίφραξης, δεν έχει προβλεφθεί ούτε η κατασκευή ειδικών περασμάτων για την αρκούδα, όπως είναι για παράδειγμα οι κάτω διαβάσεις ή οι πράσινες γέφυρες.
Μετά από πολλά υπομνήματα προς όλους τους αρμόδιους φορείς αλλά και πολλές νεκρές αρκούδες, τον Απρίλιο του 2010, έγινε συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων αλλά και με εκπροσώπους της Εγνατίας Οδός Α.Ε και των περιβαλλοντικών οργανώσεων. Στη συνάντηση αυτή, η νέα τότε ηγεσία του Υπουργείου δεσμεύτηκε για τη λήψη μίας σειράς άμεσων διορθωτικών μέτρων. Μεταξύ των νέων αυτών δεσμεύσεων του Υπουργείου ήταν η πιλοτική τοποθέτηση φράχτη σε απόσταση 500μ, ο οποίος θα είχε στέψη με αντίστροφη κλίση και θα στερεώνονταν καλύτερα το πλέγμα στο έδαφος. Επίσης θα διαμορφώνονταν με φυτευτικό υλικό τα υφιστάμενα τεχνικά περάσματα για την αρκούδα στο τμήμα 4.1 της Εγνατίας οδού (βελτίωση των περασμάτων με ειδική διαμόρφωσή τους με βλάστηση η οποία θα κάνει τα περάσματα ελκυστικότερα για την αρκούδα). Τέλος, συζητήθηκε η τοποθέτηση της κατάλληλης περίφραξης και στον κάθετο άξονα «Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής» καθώς και η βελτίωση των υφιστάμενων λιγοστών τεχνικών περασμάτων του άξονα.
Δυστυχώς, 10 μήνες μετά, καμία από τις παραπάνω δεσμεύσεις δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί, με την δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν χρήματα ούτε καν για την ολοκλήρωση της τοποθέτησης του φράχτη στα 10 χλμ που δεν έχει ακόμα τοποθετηθεί και όπου υπάρχει ακόμα μόνο η παλιά περίφραξη.
Εγνατία Οδό: Δεν υπάρχει προς το παρόν χρηματοδότηση
Δυστυχώς για την ενισχυμένη περίφραξη προς το παρόν δεν υπάρχει χρηματοδότηση τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. Αναστάσιος Μουρατίδης ο οποίος παραδέχεται πως είναι ένα έργο μεγάλης σημασίας. Ωστόσο γνωστοποίησε ότι «στο κάθετο άξονα Σιάτιστας - Κρυσταλοπηγής αναμένεται να γίνει δημοπράτηση έως τα τέλη του καλοκαιριού η δημοπράτηση του έργου της ενισχυμένης περίφραξης σε μήκος 21 χλμ, ευελπιστώ τον Σεπτέμβριο να έχουμε την εγκατάσταση του εργολάβου» κατέληξε ο κ. Μουρατίδης
Η διοίκηση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε. επισημαίνει ότι έχουν ληφθεί μέτρα προστασίας της άγριας πανίδας
Το τμήμα «Παναγιά – Γρεβενά» της Εγνατίας Οδού, αποτελεί ίσως μια από τις πιο σπάνιες περιπτώσεις στην Ελλάδα όσον αφορά την ευαισθησία με την οποία αντιμετωπίστηκαν τα θέματα προστασίας της άγριας πανίδας, σε θέματα όπως:
· Επιλογή της βέλτιστης χάραξης με γνωμάτευση παγκοσμίως αναγνωρισμένων επιστημόνων ειδικών σε θέματα οικολογίας άγριων ζώων.
· Πρόβλεψη μεγάλου αριθμού τεχνικών έργων (σήραγγες, γέφυρες) και πρόσθετα μέτρα προστασίας, όπως περάσματα άγριας πανίδας, κατασκευή ''πράσινης'' γέφυρας.
· Προγράμματα παρακολούθησης των επιπτώσεων στα μεγάλα θηλαστικά με τη συμμετοχή ΜΚΟ και Πανεπιστημιακών Φορέων.
· Εφαρμογή ενισχυμένης περίφραξης. Μέχρι σήμερα έχει εφαρμοστεί σε μήκος 20 χλμ. και απομένει μήκος 5 χλμ. το οποίο παραμένει με περίφραξη χαμηλότερου ύψους. Η ενισχυμένη περίφραξη θα συμπληρωθεί και στο τμήμα αυτό όταν εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση.
Ενίσχυση της υφιστάμενης περίφραξης προβλέπεται και για τμήματα του Κάθετου Άξονα της Εγνατίας Οδού «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή», καθώς διαπιστώνεται η ανάγκη προστασίας της άγριας πανίδας και στην περιοχή αυτή.
Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι πολλά από τα περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας και τα οποία αναφέρονται σε Δελτία Τύπου των ΜΚΟ («ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ» & «ΚΑΛΛΙΣΤΩ»), έχουν συμβεί στο υφιστάμενο Εθνικό ή Επαρχιακό δίκτυο των Νομών Κοζάνης, Καστοριάς και Φλώρινας και δεν έχουν σχέση ούτε με τον Αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού ούτε με τον Κάθετο Άξονα «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή», την ευθύνη κατασκευής των οποίων έχει η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.
Επίσης θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. προσπαθεί να αντιμετωπίζει με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευαισθησία όλα τα θέματα τα οποία άπτονται στην προστασία του περιβάλλοντος στο βαθμό που εμπίπτει στη δικαιοδοσία και τις αρμοδιότητες της. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι στην περιοχή σύνδεσης του τμήματος «Παναγιά – Γρεβενά» με τον Οδικό Άξονα Ε-65 Κεντρικής Ελλάδας καθώς και στο τμήμα της Εγνατίας Οδού από το Ανατολικό Στόμιο της Σήραγγας Μετσόβου έως την Είσοδο της Σήραγγας Παναγιάς, εκπονήθηκαν παρόμοια Προγράμματα Παρακολούθησης και Αξιολόγησης από την κατασκευή των έργων στα μεγάλα θηλαστικά και τα ενδιαιτήματά τους, τα οποία έχουν χρηματοδοτηθεί από την «Εγνατία Οδός Α.Ε» και έχουν ανατεθεί, μέσω Συμβάσεων, στις ΜΚΟ «ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ» και «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» αντίστοιχα.
Πηγή: greenagenda.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.