Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

Το πανηγύρι στην Αγία Τριάδα Πισοδερίου

Στις 9 Ιουνίου 2014, ανήμερα του Αγίου Πνεύματος, στην Ιερά Μονή της Αγίας Τριάδας Πισοδερίου πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία οι εκδηλώσεις που διοργάνωσε ο «Αθλητικός και Μορφωτικός Σύλλογος ΒΙΓΛΑ ΠΙΣΟΔΕΡΙΟΥ» σε συνεργασία με τον Δασικό Συνεταιρισμό Πισοδερίου.
Αρχικά έγινε Θεία λειτουργία με τη συμμετοχή βυζαντινής χορωδίας. Στη συνέχεια το χορευτικό συγκρότημα του «Αθλητικού και Μορφωτικού συλλόγου ΒΙΓΛΑ ΠΙΣΟΔΕΡΙΟΥ» χόρεψε βλάχικους χορούς στο προαύλιο της εκκλησίας.
Έπειτα ακολούθησε ένα αυθεντικό γλέντι με την ορχήστρα του Κώστα Σμόλικα από την Ιεροπηγή Καστοριάς. Ο Φώτης Τράσιας, με την μοναδική φωνή του τραγούδησε βλάχικα τραγούδια και όχι μόνο και όλος ο κόσμος διασκέδασε μέχρι αργά το απόγευμα, μέσα στο πανέμορφο φυσικό τοπίο της Αγίας Τριάδας.
Τις εκδηλώσεις πλαισίωσε έκθεση φωτογραφίας με θέμα: «Μνήμες από την Αγία Τριάδα», η οποία περιλάμβανε παλιές φωτογραφίες που απεικόνιζαν στιγμές γιορτής, γλεντιού και χαράς σε περασμένες εποχές στον τόπο αυτό.
Επίσης κυκλοφόρησε και φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στην Αγία Τριάδα με φωτογραφίες και κείμενα για την πλούσια ιστορία του Μοναστηριού, το οποίο χτίστηκε το 1050. Το πανηγύρι της Αγίας Τριάδας φάνηκε έτσι να αναβιώνει την παλιά του αίγλη και να κινείται σε ρυθμούς αληθινής γιορτής.



12 σχόλια:

  1. Σπύρος Παπαντωνίου11 Ιουνίου 2014 στις 6:59 μ.μ.

    Το πανηγύρι στην Αγία Τριάδα ήταν για δεκάδες χρόνια η κοινή γιορτή Ανταρτιοτών, Πισοδεριτών, μαζί με Φλωρινιώτες, με τα υπόλοιπα χωριά των κορεστείων και της ευρύτερης περιοχής.Δεν ήταν ποτέ αντάμωμα βλάχων,όπως έγινε το χθεσινό πανηγύρι.Οι πλειοψηφία των γυναικών φορούσε την τοπική στολή του Ανταρτικού (θεωρείται από τις καλλίτερες της πατρίδας μας και φυλλάγεται για αυτό το λόγο στο μουσείο Μπενάκη) και χορεύονταν κύρια οι πλούσιοι τοπικοί μας χοροί, πλαισιωμένοι βέβαια με κότσαρι, καλαματιανό,τσαμικο,θρακιότικους κτλ. Τό γλεντι πάντα από το απόγευμα και μέχρι τα μεσάνυχτα κατέληγε στα "εξοχικά" και στην πλατεία του Ανταρτικού.Δεν μπορώ να καταλάβω πως ένας αθλητικομορφωτικός σύλλογος (αλήθεια ποιών κατοικων Βίγλας Πισοδερίου είναι εκφραστές) αφαιρεί από το πανηγύρι την λέξη Ανταρτικό και τους χιλιάδες κατοίκους του στο παρελθόν. Μνήμες για την Αγία Τριάδα δεν αποτελούν οι επιλεγμένες φωτογραφίες Πισοδερίτικων οικογενειών σε στυλ "ντον κορλεόνε" στην έκθεση φωτογραφίας και στο φωτογραφικό λεύκωμα Νομίζω πολλοι Πισοδερίτες θα προτιμούσαν τις φωτογραφίες που είναι μαζί με τους Ανταρτιώτες φίλους τους μια και κάμποσοι ζούσαν και δούλευαν στο Ανταρτικό. Το έντονο βλάχικο χρώμα που πάνε να δώσουν τα τελευταία χρόνια, οι πλαστικές καρέκλες και τα κετερινγκ με συμλήρωμα και κουνιστών ανατολίτικων χορών, όπως χαρακτηριστικά φαίνονται και στις παραπάνω φωτογραφίες, σβήνουν και δεν ξυπνούν μνήμες του πανηγυριού της Αγ.Τριάδας.
    Για τον πατέρα μου τον Μήτσο τον Ταχυδρόμο που άν και πέρασαν πολλά χρόνια από τον θάνατό του πιστεύω πως είναι στην μνήμη των ανθρώπων που ζήσανε το πανηγύρι στα χρόνια της ακμής του.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aγαπητέ φίλε από το Ανταρτικό.Το σχόλιο σου προσπαθεί να δημιουργήσει μια κόντρα (και λέω δημιουργήσει και όχι αναβιώσει!) μεταξύ των δύο χωριών.Σε αφήνω να πιστεύεις ότι θέλεις.Επειδή όμως το σχόλιο σου έχει δημόσιο χαρακτήρα άκου λίγο τα εξής: 1.Το πανηγύρι της Αγίας Τριάδας γίνεται με αφορμή την γιορτή του Αγίου Πνεύματος και χωρίζεται σε 2 μέρη το θρησκευτικό και το λαϊκό.Η Μονή της Αγίας Τριάδας ανήκει εκκλησιαστικά στο Πισοδέρι και χτίστηκε από Πισοδερίτες το 1050 και αποτέλεσε το απάγγειο λιμάνι για τα δύσκολα χρόνια του παρελθόντος.Την συντήρηση της Μονής την έχει άναλάβει η εκ.επιτροπή από χρημ. δωρεές κυρίως των Πισοδεριτών αλλά και με την εθελοντική εργασία πολλών κυρίως Πισοδεριτών.Αντί λοιπόν να έχεις κριτικό πνεύμα έλα του χρόνου να κόψεις μαζί μας κανα χόρτο ή να σκουπήσεις την εκκλησία.Η εκκλησία και το πανηγύρι δεν αποτέλεσε ποτέ μια κλειστή διαδικασία μεταξύ των βλάχων αλλά ήταν ανοιχτή σε όλο τον κόσμο.Το λαϊκό πανηγύρι πάντα άνοιγε με το τραγούδι του Παύλου Μελά και κυριαρχούσαν βλάχικα τραγούδια αλλά και άλλα.Εμείς λοιπόν η νέα γενιά Πισοδεριτών αντιστεκόμαστε στην κρίση στην εγκατάλειψη του χωριού στην απαξιώση όλων των πανηγυρίων και γιορτάζουμε την Αγία Τριάδα.Μπορεί να μην είμαστε χιλιάδες όπως άλλα χρόνια αλλά είμαστε πολλοί.Λοιπόν για να τελιώνουμε:Η κριτική από τον καναπέ κατέστεψε μια χώρα... Υ.Γ.Το κόστος την ορχήστρας , των εδεσμάτων της εκθεσης ανέλαβε ο Δασικός Συνεταιρισμός Πισοδερίου...

      Διαγραφή
    2. Γιατί ανώνυμος; Ντρέπεσαι για το όνομά σου; Πως θα σε ακολουθήσουμε στην εθελοντική κηπουρική. Η κριτική αφορά τις μνήμες που κάποιοι προσπαθούν να τις αλλοιώσουν. Όσο για τον σπόνσορα του πανηγυριού τον δασικό συνεταιρισμό Πισοδερίου, του αναγνωρίζουμε ότι έχει λεφτά, αλλά δεν μπορούμε να καταπιούμε ούτε τις ανεμογεννήτριες και τα φυτεμένα στο δρόμο μας ηλεκτροφόρα καλλώδια, ούτε το τριόροφο τσιμεντένιο έκτρωμα που σηκώνει στην καρδιά του Πισοδερίου και της Εθνικής οδού. Δεν καμαρώνουμε ακόμα για τον αύλειο χώρο της Αγίας Τριάδας που θυμίζει αυλή νεόπλουτου Έλληνα και όχι μοναστηριού του 1050.

      Διαγραφή
    3. Mήπως προτιμάς να μην γίνεται τίποτα , να μην υπάρχει τίποτα?Αυτό δεν θα ήταν καλό για σένα γιατί δεν θα έκανες την κακόγουστη καναπεδάτη κριτική σου.Το ύφος βγάζει εμπάθεια ,(ύφος Δον Κορλεόνε για ανθρώπους που δεν υπάρχουν στην ζωή?)ΥΓ Στείλε μας καμιά φωτογρααφία για να μάθουμε να φωτογραφιζόμαστε

      Διαγραφή
    4. Για τα αρχιτεκτονικά εκτρώματα που έκανες στα 60 σπίτια που έφτιαξες στο χωριό σου θα μας πεις?Κύριε εργολήπτα Δημοσίων έργων για την διαμόρφωση του ποταμιού στο Ανταρτικό?Κριτική αριστερή ιδεολογία και καπιταλιστικό στομάχι.

      Διαγραφή
  2. Ευτυχώς που υπάρχει ο σύλλογος ΒΙΓΛΑ ΠΙΣΟΔΕΡΙΟΥ να διοργανώσει το πανηγύρι για να θυμηθεί ο συριζοκουκουές ότι υπάρχει η μονή της Αγίας Τριάδας.
    Αν τίποτα δε γινόταν δε θα έβγαινε ποτέ να μιλήσει. Απόδειξη ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια που δε γινόταν τίποτα δεν είπε λέξη.
    Καλά είναι λοιπόν αυτά που λες αλλά για τις γιάφκες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Λυπάμαι, φίλε Σπύρο, αν ένιωσες πως το πανηγύρι της Αγίας Τριάδας έχασε το χρώμα του ένδοξου παρελθόντος, τότε που συμμετείχατε όλοι οι Ανταρτιώτες με ενθουσιασμό και ελπίζουμε κάτι τέτοιο να συμβεί και πάλι στο μέλλον.
    Διαβάζοντας την κριτική σου ειλικρινά απόρησα. Τι ακριβώς σε ενόχλησε; Φέρατε φωτογραφίες και δεν δεχτήκαμε να τις συμπεριλάβουμε στην έκθεση; Δυστυχώς το φωτογραφικό μας αρχείο είναι -ακόμα- φτωχό και η αλήθεια είναι πως με πολύ κόπο μαζέψαμε τις "ντον κορλεόνε" φωτογραφίες.
    Όσο για το χώρο, που σου θυμίζει αυλή νεόπλουτου Έλληνα, θα περίμενα ,γνωρίζοντας την αγάπη σου για το μοναστήρι, να σε ενοχλούσε περισσότερο η εικόνα εγκατάλειψης που παρουσίαζε για πολλά χρόνια. Κάναμε μια προσπάθεια και έστω και αν τη θεωρείς κακόγουστη θα πρεπε να εκτιμηθεί το γεγονός πως προσπαθήσαμε να διασώσουμε ένα χώρο που για μας έχει ιστορική και συναισθηματική αξία. Ωστόσο, επειδή η προσπάθεια μας το μοναστήρι της Αγίας Τριάδας να γίνει σημείο αναφοράς του τόπου μας συνεχίζεται, είναι ευπρόσδεκτη οποιαδήποτε ΚΑΛΟΠΡΟΑΙΡΕΤΗ κριτική και θα θέλαμε τη βοήθεια τη δικιά σου και οποιουδήποτε άλλου θέλει για να κάνουμε κάτι καλύτερο. Μόνο για αυτό όμως, όχι για να μην κάνουμε τίποτε.
    Υ.Γ Οι ανεμογεννήτριες, όπως σίγουρα ξέρεις, δεν "φυτεύτηκαν" από το Δασ.Συν. Πισοδερίου, γιατί ο Δασικός Συνεταιρισμός δεν μπορεί μόνος του να αποφασίζει και να διατάζει. Το αιολικό πάρκο είναι κοινή απόφαση πολλών φορέων και, αν θες την προσωπική μου άποψη, το προτιμώ από τα γνωστά φουγάρα της περιοχής μας.
    Όσο για το "τριώροφο έκτρωμα" περίμενε τουλάχιστον πρώτα να το δεις και μετά αποφασίζεις αν ήταν προτιμότερο το προηγούμενο "κόσμημα " της Εθνικής οδού.
    Επίσης , μιας και ήσουν στο πανηγύρι, θα ήταν προτιμότερο να εκφράσεις τις ενστάσεις σου δια ζώσης και όχι μέσω διαδικτύου για να μπορούμε να πούμε και περισσότερα πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κ. Παπαντωνίου,
    Η προχθεσινή γιορτή, όπως και κάθε χρόνο, είναι ανοιχτή για κάθε ευλαβικό προσκυνητή, για κάθε φυσιολάτρη, για κάθε άνθρωπο και το ξέρετε. Εδώ ανταμώνουν κάθε χρόνο όχι μόνο Πισοδερίτες, Ανταρτιώτες, Πρεσπιώτες, Φλωρινιώτες, αλλά και απανταχού Έλληνες, ακόμα και κάτοικοι του εξωτερικού. Η Αγία Τριάδα είναι, πέρα από την ιστορική της σημασία, μέρος που ενώνει τους ανθρώπους. Εξάλλου στην πίστη, αλλά και στη διασκέδαση δεν υπάρχουν όρια. Απλά το μοναστήρι αυτό συνδέθηκε έντονα με το Πισοδέρι, ήταν και είναι για τους Πισοδερίτες το σημείο αναφοράς, ήταν και είναι Η ΓΙΟΡΤΗ. Το βλάχικο στοιχείο πάντα ήταν συνδεδεμένο με την Αγία Τριάδα, αφού εκκλησιαστικά ανήκει στο Πισοδέρι και οι Πισοδερίτες ήταν αυτοί που τη συντήρησαν, τη φρόντισαν, την ανέπλασαν. Χαίρομαι που κι εσείς περιβάλλετε με τον ίδιο σεβασμό τη Μονή κι έχετε έντονη συναισθηματική φόρτιση για την Αγία Τριάδα, όπως και όλοι μας. Καιρός να κινηθούμε όλοι μαζί να αναβιώσει η παλιά της αίγλη. Είναι εύκολο να κάνεις κριτική, το δύσκολο είναι, στην εποχή της μιζέριας και της απαξίωσης, να έχεις όραμα και κυρίως να εργάζεσαι σκληρά, για να το υλοποιείς.
    Επίσης οι φωτογραφίες, φίλοι μου, διασώζουν τις μνήμες με τον πιο αδιάψευστο τρόπο, δεν τις αλλοιώνουν. Είναι χίλιες λέξεις…
    Η προσπάθεια για τη δημιουργία φωτογραφικού αρχείου που αφορά το Πισοδέρι ξεκίνησε από το Δασικό Συνεταιρισμό και εμένα προσωπικά και συνεχίζεται τώρα από τον Α.Μ. Σύλλογο ΒΙΓΛΑ ΠΙΣΟΔΕΡΙΟΥ, του οποίου είμαι και πρόεδρος πλέον. Χρόνια τώρα προσπαθώ με πολύ κόπο να συγκεντρώσω φωτογραφίες από συγγενείς και φίλους, να τις επεξεργαστώ, να κάνω έρευνα γι’ αυτές. Μέχρι τώρα ασχολήθηκα μόνο με το Πισοδέρι, γιατί απλούστατα σ’ αυτές τις οικογένειες έχω πρόσβαση κι αυτόν τον σύλλογο εκπροσωπώ, αν και πολύ θα το ΄θελα να βρω φωτογραφίες από όλον το νομό. Αν εσείς από το Ανταρτικό ή άλλα χωριά νομίζετε ότι μπορείτε να κάνετε κάτι παρόμοιο, θα χαρώ πολύ να συνεργαστούμε και μάλιστα σας προσκαλώ να κάνουμε μια από κοινού έκθεση στην Αγία Τριάδα ή αλλού. Για το στυλ Δον Κορλεόνε, που λέτε κ. Παπαντωνίου δεν ευθυνόμαστε εμείς, μάλλον είναι θέμα του τρόπου που φωτογράφιζαν σε εκείνες τις εποχές ή απλά της μόδας κάθε εποχής.
    Ούτε αλλοιώνουμε μνήμες ούτε διατηρούμε κλειστές ομάδες, να είστε σίγουροι, άλλωστε το ΄χουμε αποδείξει. Πάνω απ’ όλα νοιαζόμαστε για τον πολιτισμό, τη φύση, τον άνθρωπο και την ιστορία του.
    Επίσης, όσον αφορά τους σπόνσορες, την προσπάθειά μας στήριξαν και ο Δήμος Πρεσπών, που ανέλαβε τα έξοδα του λευκώματος και η Περιφέρεια, τους οποίους ευχαριστούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Bravo re Spyro o propapou sou Pop-Andone epsale stin Eklisia auti .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μάκη μήν ασχολείσαι και αγνόησε τους ....αυτοί χρυσάφι παίρνουν,κάρβουνο το κάνουν....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.