Το ξύπνημα των αρκούδων από το χειμέριο λήθαργο και η μεγάλη κινητικότητα τους, ειδικά αυτή την εποχή, σε αναζήτηση τροφής και συντρόφου, οδήγησαν για ακόμη μία φορά σε αλλεπάλληλα τροχαία ατυχήματα με θύματα αρκούδες. Σε διάστημα μικρότερο των δέκα ημερών, σημειώθηκαν τρία θανατηφόρα για την αρκούδα τροχαία ατυχήματα στους νομούς Φλώρινας, Κοζάνης και Γρεβενών αντίστοιχα. Είναι ενδεικτικό να σημειώσουμε πως από το 2009 μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί 24 τροχαία ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται αρκούδες, μόνο στο οδικό δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας!
Βασική αιτία του τόσο μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων με αρκούδες αποτελεί η ανεπάρκεια της περίφραξης των αυτοκινητοδρόμων τόσο στον κύριο άξονα της Εγνατίας, όσο και στον κάθετο άξονα Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής. Για την κατασκευή της περίφραξης δεν έχουν τηρηθεί οι προτεινόμενες προδιαγραφές, για τις οποίες η ΚΑΛΛΙΣΤΩ έχει ενημερώσει όλους τους αρμόδιους φορείς από τον Απρίλιο του 2008 ακόμα. Μετά τα πρώτα ατυχήματα στο τμήμα 4.1 της Εγνατίας οδού το 2009, και κατόπιν πιέσεων από τις ΠΟ, τοποθετήθηκε δεύτερη ενισχυμένη περίφραξη η οποία ωστόσο ούτε και αυτή πληροί απολύτως τις προταθείσες προδιαγραφές αλλά ούτε και ολοκληρώθηκε ποτέ η τοποθέτησή της σε όλο το μήκος του 4.1.
Μετά από πολλά υπομνήματα των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων αλλά και πολλές νεκρές αρκούδες, τον Απρίλιο του 2010, έγινε συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και εκπροσώπους της Εγνατίας Οδός Α.Ε και των περιβαλλοντικών οργανώσεων. Στη συνάντηση αυτή, η νέα τότε ηγεσία του Υπουργείου δεσμεύτηκε για τη λήψη μίας σειράς άμεσων διορθωτικών μέτρων.
Δυστυχώς, καμία από τις δεσμεύσεις αυτές δεν έγινε πράξη. Τελικά και μετά από πιέσεις και συστηματική προσπάθεια της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ, κυρίως μέσω των δύο ευρωπαϊκών έργων LIFE ( ΠΙΝΔΟΣ/ΓΡΕΒΕΝΑ και ΑΡΚΤΟΣ/ΚΑΣΤΟΡΙΑ) που υλοποιεί στους νομούς Γρεβενών και Καστοριάς, υπήρξε νέα παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία και κινητοποίησε τις αρχές προκειμένου να βρεθούν κονδύλια και να λυθεί το πρόβλημα. Λίγες ημέρες πριν, ενημερωθήκαμε από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ πως δρομολογήθηκε η χρηματοδότηση για την τοποθέτηση κατάλληλης περίφραξης τόσο στο υπολειπόμενο τμήμα του κύριο άξονα της Εγνατίας (τμήμα Παναγιά-Γρεβενά), όσο και στον κάθετο άξονα Ε45 (Σιάτιστα-Καστοριά). Συγκεκριμένα: Με την α.π. 1120/23.03.2012 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων του Υπ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. εγκρίθηκε η ένταξη της πράξης «Τοποθέτηση ενισχυμένης υπερυψηλής περίφραξης στο τμήμα «Σιάτιστα – Κορομηλιά» του Κάθετου Άξονα 45 «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή» και σε τμήματα του κυρίου άξονα της Εγνατίας οδού από Παναγιά έως Σιάτιστα» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση ενός χρόνιου προβλήματος που οδήγησε στη θυσία πολλών αρκούδων, μέχρι τελικά να αντιμετωπιστεί, χωρίς ευτυχώς να έχει κοστίσει σε ανθρώπινες ζωές μέχρι σήμερα. Ωστόσο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της εγκατάστασης του νέου φράχτη παραμένει άγνωστο με τις πιθανότητες να συμβούν και νέα ατυχήματα να είναι πολλές.
Μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής, η οποία θα είναι αρκετά χρονοβόρα, η Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς έχει δρομολογήσει με χρηματοδότηση του έργου LIFE ΑΡΚΤΟΣ/ΚΑΣΤΟΡΙΑ, την εγκατάσταση ειδικής σήμανσης και τεχνικών αποτρεπτικών μέσων τα οποία θα βοηθήσουν στη μείωση της θνησιμότητας άγριων ζώων λόγω των τροχαίων ατυχημάτων, στον κάθετο άξονα «Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής», μέχρι την ολοκλήρωση της περίφραξης και την οριστική επίλυση του προβλήματος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε συνεργασία με τα έργα LIFE ΑΡΚΤΟΣ/ΚΑΣΤΟΡΙΑ και ΠΙΝΔΟΣ/ΓΡΕΒΕΝΑ και την Περιβαλλοντική Οργάνωση ΚΑΛΛΙΣΤΩ, παρακολουθεί στενά την πορεία υλοποίησης των κατάλληλων παρεμβάσεων. Στο πλαίσιο αυτό, θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη εκπροσώπου της στη Δυτική Μακεδονία, καθώς και σχετικές συναντήσεις στα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Αγροτικής Ανάπτυξης, μέσα στον επόμενο μήνα (Μάιος 2012).
Βασική αιτία του τόσο μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων με αρκούδες αποτελεί η ανεπάρκεια της περίφραξης των αυτοκινητοδρόμων τόσο στον κύριο άξονα της Εγνατίας, όσο και στον κάθετο άξονα Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής. Για την κατασκευή της περίφραξης δεν έχουν τηρηθεί οι προτεινόμενες προδιαγραφές, για τις οποίες η ΚΑΛΛΙΣΤΩ έχει ενημερώσει όλους τους αρμόδιους φορείς από τον Απρίλιο του 2008 ακόμα. Μετά τα πρώτα ατυχήματα στο τμήμα 4.1 της Εγνατίας οδού το 2009, και κατόπιν πιέσεων από τις ΠΟ, τοποθετήθηκε δεύτερη ενισχυμένη περίφραξη η οποία ωστόσο ούτε και αυτή πληροί απολύτως τις προταθείσες προδιαγραφές αλλά ούτε και ολοκληρώθηκε ποτέ η τοποθέτησή της σε όλο το μήκος του 4.1.
Μετά από πολλά υπομνήματα των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων αλλά και πολλές νεκρές αρκούδες, τον Απρίλιο του 2010, έγινε συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και εκπροσώπους της Εγνατίας Οδός Α.Ε και των περιβαλλοντικών οργανώσεων. Στη συνάντηση αυτή, η νέα τότε ηγεσία του Υπουργείου δεσμεύτηκε για τη λήψη μίας σειράς άμεσων διορθωτικών μέτρων.
Δυστυχώς, καμία από τις δεσμεύσεις αυτές δεν έγινε πράξη. Τελικά και μετά από πιέσεις και συστηματική προσπάθεια της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ, κυρίως μέσω των δύο ευρωπαϊκών έργων LIFE ( ΠΙΝΔΟΣ/ΓΡΕΒΕΝΑ και ΑΡΚΤΟΣ/ΚΑΣΤΟΡΙΑ) που υλοποιεί στους νομούς Γρεβενών και Καστοριάς, υπήρξε νέα παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία και κινητοποίησε τις αρχές προκειμένου να βρεθούν κονδύλια και να λυθεί το πρόβλημα. Λίγες ημέρες πριν, ενημερωθήκαμε από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ πως δρομολογήθηκε η χρηματοδότηση για την τοποθέτηση κατάλληλης περίφραξης τόσο στο υπολειπόμενο τμήμα του κύριο άξονα της Εγνατίας (τμήμα Παναγιά-Γρεβενά), όσο και στον κάθετο άξονα Ε45 (Σιάτιστα-Καστοριά). Συγκεκριμένα: Με την α.π. 1120/23.03.2012 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων του Υπ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. εγκρίθηκε η ένταξη της πράξης «Τοποθέτηση ενισχυμένης υπερυψηλής περίφραξης στο τμήμα «Σιάτιστα – Κορομηλιά» του Κάθετου Άξονα 45 «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή» και σε τμήματα του κυρίου άξονα της Εγνατίας οδού από Παναγιά έως Σιάτιστα» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση ενός χρόνιου προβλήματος που οδήγησε στη θυσία πολλών αρκούδων, μέχρι τελικά να αντιμετωπιστεί, χωρίς ευτυχώς να έχει κοστίσει σε ανθρώπινες ζωές μέχρι σήμερα. Ωστόσο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της εγκατάστασης του νέου φράχτη παραμένει άγνωστο με τις πιθανότητες να συμβούν και νέα ατυχήματα να είναι πολλές.
Μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής, η οποία θα είναι αρκετά χρονοβόρα, η Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς έχει δρομολογήσει με χρηματοδότηση του έργου LIFE ΑΡΚΤΟΣ/ΚΑΣΤΟΡΙΑ, την εγκατάσταση ειδικής σήμανσης και τεχνικών αποτρεπτικών μέσων τα οποία θα βοηθήσουν στη μείωση της θνησιμότητας άγριων ζώων λόγω των τροχαίων ατυχημάτων, στον κάθετο άξονα «Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής», μέχρι την ολοκλήρωση της περίφραξης και την οριστική επίλυση του προβλήματος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε συνεργασία με τα έργα LIFE ΑΡΚΤΟΣ/ΚΑΣΤΟΡΙΑ και ΠΙΝΔΟΣ/ΓΡΕΒΕΝΑ και την Περιβαλλοντική Οργάνωση ΚΑΛΛΙΣΤΩ, παρακολουθεί στενά την πορεία υλοποίησης των κατάλληλων παρεμβάσεων. Στο πλαίσιο αυτό, θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη εκπροσώπου της στη Δυτική Μακεδονία, καθώς και σχετικές συναντήσεις στα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Αγροτικής Ανάπτυξης, μέσα στον επόμενο μήνα (Μάιος 2012).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.