Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2011

Αναρωτιέστε αν είναι ο Ηλιάδης ελληνόπουλο;‏

του Γιώργου Λιάνη

Παρακολουθώ με πάρα πολύ προσοχή τις απαντήσεις στο άρθρο μου για τον Ηλία Ηλιάδη. Πρώτον εντυπωσιάζομαι από την ευρυμάθεια των ανθρώπων που μου έκαναν την τιμή να απαντήσουν.
Δεύτερον εντυπωσιάζομαι από τις εξαιρετικά ιδιαίτερες γνώσεις τους γύρω από τον αθλητισμό και τρίτον εντυπωσιάζομαι από την έλλειψη μιας υπερβατικότητας που θα έπρεπε να χαρακτηρίζει τα πράγματα ακόμα και στη σαθρή εποχή που ζούμε.
Μοιραία θα επικαλεστώ τους ποιητές μιας και δεν μπορώ να επικαλεστώ ούτε το ληξιαρχείο της Γεωργίας όπου γεννήθηκε ο Ηλιάδης, ούτε τις περαιτέρω γνώσεις μου γύρω από την ελληνική του περιπέτεια. Προφανώς τα πράγματα είναι έτσι όπως τα γράφουν οι γνωρίζοντες αναγνώστες.
Όμως ο Ελύτης γράφει στα «Πεζά» του: «Όντας στον ελάχιστο βαθμό πατριώτης αγάπησα στον μέγιστο βαθμό την Ελλάδα». Πιστεύω ότι αυτός ο αφορισμός δεν χάνει τη γοητεία του και τη δύναμή του ακόμα κι αν μιλάμε για κάποιον που δεν γεννήθηκε στην Ελλάδα ή δε μιλάει ελληνικά. Επικαλούμαι και πάλι τον Ελύτη με λίγες διαφορετικές σκέψεις που είναι αυτές που θέλω να προτάξω για να αντιληφθούμε την περίπτωση Ηλιάδη αλλιώτικα. Απαλλαγμένοι από τις ελληνοποιήσεις που είναι πια μια καταψυγμένη αλήθεια για την Ελλάδα και για όλους μας. Διόλου δεν αμφισβητώ τα στοιχεία που παραθέτουν οι αναγνώστες του άρθρου μου.
Η περίπτωση Ηλιάδη όμως θα ήταν ακριβώς η ίδια ακόμα κι αν ο Ηλιάδης είχε γεννηθεί στην Ελλάδα και ήταν «καθαρόαιμο» ελληνόπουλο. Θα ήταν πεταμένος και πάλι «τοις κυσί» γιατί μιλάμε για το άθλημα του. Το Τζούντο. Αυτό είναι που δεν τραβάει… Αν μιλάγαμε για ποδόσφαιρο ή για μπάσκετ όλα αυτά θα είχαν πάει περίπατο. Ή αν μιλάγαμε και για την άρση βαρών που είχαμε μια σχεδόν ανάλογη περίπτωση, αυτή του Κάχι Καγιασβίλι. Ήταν κι αυτός Γεωργιανός, τρις Ολυμπιονίκης, που όμως πάντοτε έλεγε ότι είναι Γεωργιανός. Δεν μας εμπόδισε να τον αγαπήσουμε σαν Έλληνα. Δεν μας εμπόδισε να απολαύσουμε τους θριάμβους του. Ούτε μας εμπόδισε να τον ξεχάσουμε, και γρήγορα μάλιστα, κάτι που δεν είναι ασύνηθες σε αυτή τη χώρα…
Το θέμα είναι να φύγουμε από την «παγίδα» των ελληνοποιήσεων και να μείνουμε στα ουσιώδη. Το λέω αυτό γιατί κανέναν Ευρωπαίο δεν είδα να τον σοκάρει το γεγονός ότι ο Τιερί Ανρί φόρεσε για πάρα πολύ καιρό την φανέλα της Εθνικής Γαλλίας… Γρήγορα κόπασαν οι σχετικές αντιδράσεις. Το λέω για τους κατάμαυρους βέλγους αθλητές που έτρεχαν κυρίως σε αγώνες αντοχής με την φανέλα της Εθνικής Βελγίου… Νομίζω ότι το θέμα είναι αυτό που διατύπωσε ένας αναγνώστης. … Να χαρούμε την περίπτωση ενός αθλητή που θεωρεί τιμή του να φοράει την φανέλα της Εθνικής μας Ομάδας, ακόμα κι αν δεν είναι Έλληνας, ενός αθλητή που διαλαλεί στα πέρατα της γης ότι είναι Έλληνας και καμαρώνει γιατί φοράει την φανέλα της Ελλάδας! Αυτό το θεωρώ σημαντικό. Μοιραία με πήγατε σε ένα βάθος που δεν γύρευα να πάω. Γιατί κάπου εκεί εμφιλοχωρούν και η ξενοφοβία και ο ρατσισμός και η πέραν του μέτρου ελληνολατρεία. Που σε μεγάλες δόσεις κάνει πάντα κακό. Ποιος εμποδίζει τον Ηλιάδη να αισθάνεται οργανικά, πνευματικά, σωματικά ακατανίκητα Έλληνας; Κι αν αισθάνεται έτσι πως θέλετε να τον λέω; Γεωργιανό ή Έλληνα;
Στην εποχή μας που η μάνα χάνει το παιδί και το παιδί τη μάνα δεν μπορούμε να θεωρούμε ως τεκμήριο της ελληνικότητας ενός προσώπου την ληξιαρχική πράξη γεννήσεως του και μόνο.
Δεν μετράει η συνείδηση και το πώς αισθάνεται ο ίδιος; Αν ο Ηλιάδης αισθάνεται Έλληνας εμείς θα τον λέμε Γεωργιανό; Δεν χρειάζονται νομίζω πια ούτε οι ετικέτες ούτε τις ταξινομημένες ιδεολογίες.
Δεν θέλω να επικαλεστώ διαφορετικές περιπτώσεις, όπως ήταν του Πύρρου Δήμα ή του Νίκου Γκάλη. Αλλά κι εκεί ακόμα υπήρξαν οι εύκολοι «αντιρρησίες» που χαρακτήριζαν τον πρώτο Αλβανό και τον δεύτερο Αμερικάνο. Σας αφήνω να κρίνετε εσείς τι ήταν…
Υπάρχουν άνθρωποι που γεννήθηκαν στην Ελλάδα και έχουν «επάγγελμα» το να αγαπούν την Ελλάδα. Αυτοί είναι οι εθνικιστές. Τους συμφέρει το να αγαπούν την Ελλάδα!… Ο Ηλιάδης όταν ήρθε στην Ελλάδα πράγματι δεν μιλούσε ούτε μια λέξη ελληνικά.
Παντρεύτηκε Ελληνίδα, μιλάει πλέον ελληνικά, έκανε μια κόρη που είναι ελληνίδα και περιμένει γιό που θα είναι ελληνόπουλο. Θέλει να ζήσει για πάντα εδώ κι όλα αυτά πιστεύω έχουν την σημασία τους
Να προσθέσω τέλος και κάτι άλλο. Η καταγωγή των στενών του συγγενών είναι ποντιακή. Ο θετός πατέρας του ο Νίκος Ηλιάδης είναι από τις 150 οικογένειες της Γεωργίας που είχαν βαθιές ελληνικές καταβολές.
Περίπου 40 απ΄αυτούς γύρισαν κάποια στιγμή στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκαν στο Αμύνταιο τη γενέτειρά μου. Εκεί ίδρυσαν σωματείο του Τζούντο με την επωνυμία «Φίλιππος». Εκεί έφτασε 13 χρονώ ο Ηλίας Ηλιάδης. Γεωργιανός χωρίς αμφιβολία. Αλλά κύλησε ο καιρός και τα πράγματα είναι γνωστά πια. Ας συμφωνήσουμε σε κάτι. Είναι μεγάλος αθλητής. Ταπεινός. Μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει το παραμικρό δικαίωμα σε όποια άλλη σκέψη… Λέει ότι είναι Έλληνας ή ότι ΝΟΙΩΘΕΙ Έλληνας. Προσωπικά υποκλίνομαι.

ΥΓ: Σας ευχαριστώ όλους παρα πολύ που μου δώσατε τη δυνατότητα να διατυπώσω κάποιες γενικότερες σκέψεις μου. Τις καταθέτω σαν συνεισφορά στο διάλογο που έγινε. Τα όσα με πολύ φροντίδα μου γράψατε τα έλαβα σοβαρά υπ΄όψιν μου όμως το θέμα της ελληνικότητας σηκώνει πολύ συζήτηση. Υπάρχει ένας εξαιρετικός διάλογος του Γιώργου Σεφέρη με τον Κωνσταντίνο Τσάτσο για την «ελληνικότητα» των έργων της τέχνης στον πρώτο τόμο των «Δοκιμών». Αξίζει να τον διαβάσει κανείς. Όμως μιας και το θέμα το ανοίξαμε θα δώσω δύο παραδείγματα και θα περιοριστώ βέβαια μετά στη σιωπή μου για να μην ανοίξουμε τέτοια δύσκολη ώρα για την Ελλάδα τέτοιο δύσκολο θέμα. Ο καπετάν-Κώττας σπουδαίος μακεδονομάχος από τη Ρούλια της Πρέσπας ήταν σλαβόφωνος. Δεν μιλούσε λέξη ελληνικά. Αυτό δεν τον εμπόδισε να γίνει η πιο παράτολμη και μια θρυλική μορφή του Μακεδονικού αγώνα.
Ο Μάρκος Μπότσαρης ομοίως δεν μιλούσε ελληνικά. Τον είχαν εφοδιάσει με ένα μικρό λεξικό για να συνεννοείται… Αυτό δεν τον εμπόδισε να είναι μια από τις ευγενέστερες και σημαντικότερες φυσιογνωμίες της ελληνικής επανάστασης.
Ο Σεφέρης για να κλείσω λέει αυτά τα σοφά λόγια: «Η «ελληνικότητα» είναι δύσκολος όρος και επικίνδυνος. Οι καθαρευουσιάνοι δεν γύρευαν τίποτα άλλο. «Ελληνικότητα» ζητούσαν. Με επιμονή, με το πάθος, με τον κόπο και τον μόχθο, προσπαθούσαν να καθαρίσουν το έθνος από τα στίγματα του βαρβαρισμού και έλπιζαν πως σίγα-σιγά θα φτάσουμε στη γλώσσα και στην τέχνη του Σοφοκλή και του Πλάτωνα. Άξιος ο μισθός τους! Χαλάσαν και στερέψανε τις καλύτερες πήγες του ελληνισμού». Σταματώ σε τούτο το παράδειγμα.

9 σχόλια:

  1. Περα απο τις ποιητικες εκφρασεις καιτα ωραια λογια τα μεγαλα ναδουμε και την πεζη πραγματικοτητα. Ο Ανρι της Γαλλιας,οι μαυροι του Βελγιου, οι Αλβανοι της Αρσης Βαρων, ο Ακακιος ομως και ο Κωττας,την οικονομικη τους κατασταση προσπαθησαν να βελτιωσουν.Περα απο πατριδες και προγονικα αιματα. Συμφωνα με τον Μαρξ, πατριδα ειναι και ο τοπος οπου οι ανθρωποι εχουν τα συμφεροντα τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 10.46 με καλυψες πληρως.εισαι πολυ σωστος.
    Κυριε Λιανη ο ελληνικος αθλητισμος αποδειχθηκε οτι ηταν και ειναι πολυ βρωμικος σε ολα τα αθληματα.Γεματος με ντοπες(αρση βαρων,στιβος κτλ) και στημενα παιχνιδια.Πειτε μας λοιπον τον τροπο με τον οποιο εγιναν αυτες οι επιτυχιες.Σας τη λεω εγω.Με τη ΒΡΩΜΙΑ.Δε θα μπορουσε αλλωστε να διαφερει απο τη βρωμια του πολιτικου χωρου μελος του οποιου ησασταν κι σεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Άψογη η τοποθέτηση του Λιάνη (με εξαίρεση κάτι ορθογραφικά: "πολύ φροντίδα - πολύ συζήτηση" αντί "πολλή"), επιβεβαιώνει ότι σ' αυτό τον τόπο δεν υπάρχουν πολλοί να τον παρακολουθήσουν.
    Ως προς το πρώτο σχόλιο: κακό αντίγραφο κακού προτύπου. Το να χρησιμοποιείς τον 21ο αι. το Μαρξ (!!!), και μάλιστα όπως σου αρέσει, δεν είναι ο καλύτερος τρόπος να πείσεις. Θυμίζει κασέτα επαγγελματία Κνίτη των πρώτων χρόνων της μεταπολίτευσης (από αυτούς που ξέρουν όλη την αλήθεια για όλα τα θέματα).

    Να μη λησμονούμε εξάλλου ότι ο Πύρρος Δήμας (αν εννοεί αυτόν "Αλβανό" ο σχολιαστής) είναι ατόφιος Βορειοηπειρώτης από τη Μητρόπολη του Ελληνισμού, την απροσκύνητη Χειμάρρα, που ούτε το φασιστικό καθεστώς του Χότζα κατάφερε να γονατίσει (εκείνο το καθεστώς που τόοοοοσο λάτρευαν οι επαγγελματίες "προοδευτικοί" της αριστερής "διανόησης")

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. 1- στην Αλβανία δεν υπάρχουν Ελληνες...
    Αντίθετα υπάρχουν ελληνόφωνοι πατριαρχικοί με κυρίως ΒΛΑΧΙΚΗ και Αλβανική εθνοτική ταυτότητα

    2 - το ίδιο και στην ασιατική Ρωσία, αφού πρόκειται για τουρκογενείς ορθόδοξους

    3- σε όλες τις πολιτισμένες χώρες η παροχή υπηκοότητας δεν καταργεί την προϋπάρχουσα διαφορετική εθνοτική ταυτότητα...
    π.χ οι Αφρικανοί, ή οι Ασιάτες που αγωνίζονται σε εθνικές ευρωπαϊκές ομάδες , δεν χάνουν την αφρικανική ή ασιατική τους ταυτότητα..

    αντίθετα στην Ελλάδα η πληθώρα των Ασιατών/Γεωργιανών αλλά και Αλβανών πρωταθλητών για εθνικιστικούς λόγους "βαφτίζονται" εθνικά Έλληνες , ενώ είναι μόνο πολιτικά, ως Έλληνες πολίτες , έχοντας αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια , με διαδικασίες εξπρές ...

    4 - ο πρωταθλητισμός στην Ελλάδα εξυπηρετεί τον εθνικιστικό μεγαλοϊδεατισμό των Ελλήνων εθνικιστών...
    για αυτό ισχύει η αρχή ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, με αποτέλεσμα την ευρεία χρήση αναβολικών...
    η ευθύνη του για την ΧΡΕΩΚΟΠΙΑ μας είναι μέγιστη, με αποκορύφωμα τους Ολυμπιακούς του 2004...

    5 - ο Αλβανός ήρωας και αληθινός πατριώτης Μπότσαρης υπηρέτησε τον τόπο του στον αντιοθωμανικό αγώνα , ούτε ως Αλβανός , ούτε φυσικά ως Έλληνας, παρά μόνο ως άνθρωπος που διεκδικούσε την ελευθερία του από τους Οθωμανούς μουσουλμάνους και τους συνεργάτες τους , κοτζαμπάσηδες ελληνόφωνους χριστιανούς...

    6- ούτε βέβαια ο Κώττας απώλεσε την ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ και μη ελληνική οικογενειακή του ταυτότητα επειδή άλλαξε πολιτικό στρατόπεδο και ως πατριαρχικός Μακεδόνας συμμάχησε με τους ΑΝΤΙ-Μακεδόνες απεσταλμένους μισθοφόρους και δολοφόνους ληστοσυμμορίτες του ελληνικού κράτους...

    7- ούτε βέβαια είναι ΨΕΜΜΑ ότι ο πατέρας του κ. Λιάνη είναι ΒΛΑΧΟΣ η δε μητέρα ΜΑΚΕΝΤΟΝΚΑ, αμφότεροι νομοταγείς , αν και εθνικόφρονες πολίτες...
    γιατί σλαβόφωνοι δεν υπάρχουν αφού δεν υφίσταται ούτε σλαβική γλώσσα ούτε πολύ περισσότερο σλαβικό έθνος..
    αλλά μόνο ρωσική, πολωνική, σερβική , και μακεδονική , μητέρα των παραπάνω γλωσσών..
    όπως και αντίστοιχα σύγχρονα έθνη...

    8 - όσο για τον Λιάνη οφείλει να ΤΙΜΑ αμφότερες τις εθνοτικές του ταυτότητες και να είναι περήφανος για αυτές..
    και να μην γίνεται όργανο ρατσιστικών ιδεολογιών , όπως ο ελληνισμός, που σύντομα θα καταστεί ύβρης...
    παρά μόνο δημοκράτης πολίτης , πολιτικά Έλληνας , όπως όλοι μας που έχουμε ελληνική ιθαγένεια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. βρε πανεξυπνε 12.55 το πολυ συζητηση,πολυ φροντιδα δεν γραφονται με 2 λαμδα και ηττα.Ειναι επιρρημα μπροστα απο ουσιαστικο.Αντε πηγαινε κανε αλλου τα κυρηγματα σου και πετα αλλου τις εξυπναδες σου...βρηκες και λαθη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Βούρλο των 5.34 αγράμματος είσαι, γιατί το δείχνεις κιόλας; Υπάρχει ένας άνθρωπος που ξέρει ελληνικά και θα συμφωνήσει ότι στη φράση "Τα όσα με πολύ φροντίδα μου γράψατε" το πολύ είναι ...επίρρημα;
    Άντε να μαζεύεστε στις τρύπες σας μερικοί...

    Σοφέ των 4.01, με λίγες μόνο γραμμές (και με μπόλικους αφορισμούς που θα ζήλευε κι αυτός ο ...Πάπας) έδειξες ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα πολλών αριστερών που το παίζουν και ...διανοούμενοι: βαθύ κόμπλεξ απέναντι στην ελληνικότητα και τους Έλληνες. Μην απελπίζεσαι, τα πρώτα 100 χρόνια είναι δύσκολα. Έπειτα συνηθίζεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο ακακιος ή κάχι μπορείται να μας πείτε που την κοπάνησε μόλις τελείωσαν τα μπακίρια και εισπράτει από εκεί τον μισθουδάκο του από τον Ελληνικό στρατό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. O Κύριος "ΑΝΩΝΥΜΟΣ¨ με το Τραγικό σχόλιο στις 5 Σεπτεμβρίου 2011 4:01 μ.μ. Μπορεί να μας αναφέρει α)τις Πηγές του β)τις Σπουδές του και την Βιβλιογραφία πάνω στην οποία πάτησε για να βγάλει αυτά τα ¨Αντικειμενικά¨ συμπεράσματα του;
    Έχουμε γεμίσει ¨Ειδήμονες¨ που πλάθουν την Ιστορία κατά το δοκούν...
    Μακάρι να κάνω λάθος αλλά πάλι κάποιος πικραμένος αυτονομιστής με άκρατο Ρατσισμό για κάθε τι Ελληνικό βρήκε βήμα και απλώνει το Κόμπλεξ του... Τελικά και το σινικό τείχος ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ το χτίσανε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. eiste tragikoi oloi!nomizate oti pigate ena aei h' tei kai morfo8ikate! auti einai morfosi nomizete re? to na bgaleis mia sxoli 8eorise morfomenos kai oloi alloi agrammatoi. etsi paei gia peite. oloi oi morfomenoi stin ellada eiste gi auto pame poli mprosta se ola..les k den xeroume ti kai pos spoudazete..zoume sto pakistan emeis. den xeroume ti gnoseis exete parei apo tis sxoles sas..diabazeis ma8hmati h' fusikh k nomizete eiste morfomenoi..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.