Τετάρτη 28 Μαΐου 2014

«Έρωτες και άλλα φτερωτά»

Διεθνής Ημέρα Μουσείων 2014 - Έκθεση
Σχεδιασμός: Ζωή Γοδόση - Υλοποίηση: Λιάνα Γκέλου
Σχεδιασμός παιδαγωγικού υλικού: Ελένη Ζαμπούνη

Η έκθεση
Το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας σε συνεργασία με την ΚΘ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων οργανώνουν την έκθεση «Έρωτες και άλλα φτερωτά» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας με αφορμή τον εορτασμό για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων που αυτό το χρόνο έχει το καθορισμένο από το ICOM θέμα: «Οι συλλογές των μουσείων μας ενώνουν».

Στις ελληνικές κοσμογονίες ο Έρως ήταν μια από τις αρχέγονες δημιουργικές δυνάμεις του κόσμου που δεν γεννήθηκε από κανέναν, αλλά με τη δράση του έδωσε μορφή στο χάος και έκανε τα έμβια όντα να ενώνονται και να γεννούν. Ο Έρωτας ήταν γιος του Άρη και της Αφροδίτης ή του Ουρανού και της Αφροδίτης ή του Ουρανού και της Γης. Ακόλουθος της Αφροδίτης μαζί με τον Ίμερο, τον Πόθο και την Πειθώ, έστρεφε τα βέλη του στους ανθρώπους, τους ενέπνεε ερωτικό πόθο και τους έκανε να ζευγαρώνουν. Ήταν ακαταμάχητος, «λυσιμελής», «τύραννος θεών τε και ανθρώπων», άτακτος και σκανδαλιάρης, έχοντας τη μορφή του μικρού φτερωτού γυμνού αγοριού οπλισμένου με τόξο. Με αυτή τη μορφή ο Έρωτας διέτρεξε όλη την ιστορία της τέχνης από την αρχαιότητα ως και σήμερα.
Ο φτερωτός θεός μοιραζόταν τους αιθέρες με άλλες φτερωτές οντότητες• νίκες, αγγελιαφόροι των θεών, όπως ο Ερμής και η Ίρις, φτερωτά άλογα, όπως ο Πήγασος, αλλά και απειλητικά τέρατα, όπως η Μέδουσα και η Σφίγγα, κατοικούσαν τον κόσμο των θνητών και των θεών.

Φτερωτές μορφές, αρχίζοντας από την αυλή, αναπτύσσονται σε όλο τα χώρο του Μουσείου, αποτυπώνοντας σε πολλές διαφορετικές εκδοχές την επίδραση αλλά και τη μετεξέλιξη της φτερωτής μορφής από τον πανίσχυρο θεό της αρχαιότητας ως τις αγγελικές μορφές της εποχής του χριστιανισμού και τις μορφές των ξωτικών από τον κόσμο της φαντασίας. Τα φτερά και τα φτερωτά αντικείμενα που απλώνονται από τον προθάλαμο μέχρι τον όροφο του Μουσείου προσκαλούν στον επισκέπτη να περιηγηθεί την έκθεση με ανάλογη διάθεση, να παρακολουθήσει τα εννοιολογικά παιχνίδια που αναφέρονται στις οδυνηρές επιπτώσεις του έρωτα και στα μέσα θεραπείας του, να αναλογιστεί την αφοσίωση και το πάθος των ερωτευμένων από το μύθο του Έρωτα και της Ψυχής, να ακούσει τις ηδονικές μουσικές ενός μακρινού θιάσου, όπου η τύχη ανταγωνίζεται τον έρωτα.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι Δημοσθένης Αβραμίδης, Έρη Αγρίου, Πηνελόπη Γαΐτου, Γεωργία Δαμιανού, Ελένη Ζαμπούνη, Μαρί Θεοφίλου, Μαρία Καπαντζάκη, Ευαγγελία Καραστέργιου, Αθανάσιος Καραμπέτσος, Παναγιώτα Καρβουνιάρη, Κατερίνα Καρούλια, Ίρις Κολλιδά, Χάρης Κοντοσφύρης, Γεωργία Κόντου, Ασημίνα Κουζούνη, Σωτήτρης Λιούκρας, Μανώλης Κούκος, Ζήσης Κουτίδης, Χρυστάλα Κυριάκου, Θεοδώρα Μιχαηλίδου, Δήμητρα Μπαϊρακτάρη, Όλγα Μπογδάνου, Ειρήνη Μώρου, Ευγενία Νόση, Ελένη Νίσκα, Αλεξάνδρα Πάμπουκα, Μαρία Πετκάνη, Αργύρης Ρήμος, Μανώλης Ρωμαντζής, Άννα-Μαρία Σαμαρά, Δήμητρα Σιατερλή, Αρετή Σιδεράδη, Χρήστος Σκούρτης, Βασιλική Σκριβάνου, Σωτήρης Στέρπης, Βενετία Τέντη, Χριστίνα Τζάνη, Μαρία Τοτού, Καίτη Τουρτούρα, Κλεοπάτρα Τσαλή, Άννα Τσαμκόσογλου, Αλεξάνδρα Τσιτσιντά, Αγγελίνα Τσουμάνη, Χαρούλα Χατζηνεοφύτου, Μάγδα Χριστοπούλου.

Επιμέλεια έκθεσης: Ζωή Γοδόση με τη σύμπραξη των Δημοσθένη Αβραμίδη, Χρυσούλας Βοσκοπούλου, Γιώργου Δρόσου, Φίλιππου Καλαμάρα, Χάρη Κοντοσφύρη, Σωτήρη Λιούκρα, Τάσου Πρωτοψάλτου, Δήμητρας Σιατερλή.
Επιμέλεια διοργάνωσης: Λιάνα Γκέλου.
Επιμέλεια αφίσας: Ίρις Κολλιδά

Ομάδα εργασίας φοιτητών: Έρη Αγρίου, Πηνελόπη Γαΐτου, Γεωργία Δαμιανού, Ελένη Ζαμπούνη, Ευαγγελία Καραστέργιου, Αθανάσιος Καραμπέτσος, Ίρις Κολλιδά, Ασημίνα Κουζούνη, Χρυστάλα Κυριάκου, Θεοδώρα Μιχαηλίδου, Όλγα Μπογδάνου, Ειρήνη Μώρου, Ευγενία Νόση, Ελένη Νίσκα, Αλεξάνδρα Πάμπουκα, Αργύρης Ρήμος, Άννα-Μαρία Σαμαρά, Χρήστος Σκούρτης, Βασιλική Σκριβάνου, Νατάσα Τριανταφυλλίδου, Χριστίνα Τζάνη, Κλεοπάτρα Τσαλή, Άννα Τσαμκόσογλου, Αλεξάνδρα Τσιτσιντά, Αγγελίνα Τσουμάνη, Χαρούλα Χατζηνεοφύτου.

Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά του Δημοτικού Σχολείου. Το προτεινόμενο πρόγραμμα μπορεί να αναπτυχθεί σε όλα ή σε ορισμένα σημεία του ανάλογα με το ακροατήριο (ηλικία, ενδιαφέροντα των παιδιών, ανταπόκριση στη διάρκεια της επίσκεψης, διαθέσιμος χρόνος επίσκεψης).

Η κεντρική ιδέα της έκθεσης είναι οι φτερωτές μορφές με έμφαση στη μορφή του ερωτιδέα.
Η ιδέα για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναπτύσσεται στους εξής άξονες:
Α) Φτερωτά πλάσματα - πτήση: Αναφορά στα μυθολογικά πλάσματα με φτερά: Ερμής, Ίρις, Νίκη, Πήγασος, Μέδουσα, Σφίγγα και Έρωτας.
Β) Έρωτας: ιδιότητες του θεού – Η δράση του και η επίδρασή του στους ανθρώπους – Ο μύθος του Έρωτα και της ψυχής.
Γ) Η μορφή του ερωτιδέα και η μετεξέλιξή της στις μορφές των αγγέλων του χριστιανισμού, των ξωτικών από τον κόσμο των παραμυθιών.

Πριν την επίσκεψη: Ενημέρωση στο σχολείο από το δάσκαλο για το θέμα της έκθεσης.
Υπάρχει δυνατότητα προβολής Power point στο σχολείο και οδηγίες για τον τρόπο κατασκευής χάρτινων φτερών που θα προσαρμοστούν στα παπούτσια των παιδιών ή και διάθεσή τους από τη Σχολή Καλών Τεχνών (υπεύθυνη Ζ, Γοδόση) μέσω του Μουσείου.

Μετά την επίσκεψη: Στο τέλος της επίσκεψης θα δοθεί χρόνος για ελεύθερη περιήγηση των παιδιών για να διαλέξουν ένα έργο ή περισσότερα και να γράψουν μια ιστορία ή να κάνουν μια ζωγραφιά στο σχολείο (σε χαρτί Α4) . Ο δάσκαλος να φέρει τις ζωγραφιές και τα κείμενα στο Μουσείο. Με τη λήξη της έκθεσης να εκτεθούν και οι ζωγραφιές και τα γραπτά των παιδιών.

Διάρκεια έκθεσης: 14 Μαΐου -15 Ιουνίου 2014 - Ώρες λειτουργίας: 8.30-15.00 (εκτός Δευτέρας) - Τηλέφωνο επικοινωνίας: 23850 28206

1 σχόλιο:

  1. Να κάνω μία παρέμβαση...το άγαλμα είναι της Αρτέμιδος αρχαίας θεάς του κυνηγιού και όχι της απτέρου Νίκης ..με μία σημαντική διαφορά...Η Αρτεμιδα ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΦΤΕΡΑ αλλα μονάχα βέλη στην Φαρέτρα της που είχε στην πλάτη...Οι αρχαίοι καλοτεχνίτες είχαν το ΜΕΤΡΟ στην έκφραση τους οι σημερινοι μάλλον για πολύ...παρδαλούς τους "κόβω
    " ....και ολίγον απεχοντες ή αποστασιοποιημένους από την αρχαία ΕΛΛΗΝΙΚΗ ιστορία μας...Αν μπορέσω θα επισκεφθω το αρχαιολογικό μας μουσείο να ΄μελετήσω από κοντα τα έργα τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.