Της Δόμνας Γκίνη, Project Manager
Τα μεγάλα επιτεύγματα των ανθρώπων είναι αποτέλεσμα της μετάδοσης των ιδεών και του ενθουσιασμού είπε χαρακτηριστικά ο Thomas Watson θέλοντας να τονίσει το γεγονός πως η συμπεριφορά του ανθρώπου επηρεάζεται από το περιβάλλον και από την πολιτισμική στάθμη του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζει και κινείται ένας οργανισμός, είτε αυτός ανήκει στο δημόσιο τομέα της οικονομίας είτε όχι και έτσι προσαρμόζει στο κλίμα εκείνο τις ιδέες του.
Στην έννοια της "κουλτούρας" έχουν δοθεί πολλές ερμηνείες θεωρητικές και ιδεολογικές ανάλογα με τον ερευνητή. Το πολύπτυχο όμως, του όρου και η σπουδαιότητα του, ελαττώνει την πιθανότητα επιβολής ενός ορισμού. Ο Hutchinson κορυφαίος βιολόγος προκαθορίζει την έννοια της κουλτούρας ως μια τάξη με όλα τα είδη συμπεριφοράς την οποία επιδεικνύει η ομάδα. Πολλοί πλέον, αποφεύγουν να χρησιμοποιούν την λέξη κουλτούρα αντί δε αυτής, αναφέρουν τους όρους πολιτιστική στάθμη ή πολιτιστική καλλιέργεια ή πνευματική καλλιέργεια.
Οι ορισμοί που έχουν δοθεί κατά καιρούς στη λέξη κουλτούρα, αν κάνετε μια έρευνα θα ανακαλύψετε πως διαφέρουν από χώρα σε χώρα αλλά και κατά κατηγορία επιστημών δηλαδή άλλη η ερμηνεία από σκοπιά κοινωνικών επιστημών και άλλη από βιολογίας. Μπορούμε όμως βέβαια να σταθούμε στον όρο που έδωσε ο Άγγλος E. Τylor ο οποίος χαρακτήρισε την κουλτούρα ως μια ολότητα που περικλείει την γνώση, τις πεποιθήσεις, την τέχνη, την ηθική, το δίκαιο, τα έθιμα και πολλές άλλες ικανότητες και αντιθέσεις που αποκτά ο άνθρωπος ως μέλος της κοινωνίας. Από τον ορισμό αυτόν προκύπτει ότι τα στοιχεία του πολιτισμικού διαφέρουν από τόπο σε τόπο καθώς διακρίνουμε την αμερικάνικη κουλτούρα, την Ιταλική, την Ιαπωνική, Γερμανική κ.α.
Καθένας που έχει εργαστεί σε διαφορετικούς οργανισμούς και σε διαφορετικό περιβάλλον, διαπιστώνει εύκολα τι επικρατεί και ανακαλύπτει διαφορές στην ατμόσφαιρα, στον τρόπο εκτέλεσης ιδεών, στις ποικιλίες μεθόδων αλλά κυρίως στη προσωπικότητα των εργαζομένων.
Μερικοί οργανισμοί που προσπάθησαν να κερδίσουν χρήματα υιοθετώντας κουλτούρες άλλων κρατών απέτυχαν ολοκληρωτικά καθώς το Ελληνικό οικονομικό περιβάλλον δε ανταποκρινόταν στα δεδομένα του νεοφερμένου είδους. Εδώ θα πω το εξής: "Το κρασί δεν γίνετε όπου ο ήλιος δε πέφτει με τη σωστή αναλογία βροχής" (Charles Handy), οπότε και για να ταιριάξεις μια κουλτούρα σε ένα νέο περιβάλλον θα πρέπει να υπάρχουν ομοιότητες στην ιστορία του οργανισμού, στο μέγεθος, στη τεχνολογία, στους στόχους κ.λ.π. για παράδειγμα δεν μπορεί στην εποχή του ηλεκτρονικού υπολογιστή να ακολουθεί παραδοσιακούς αυταρχικούς τρόπους οργάνωσης και διοίκησης.
Στην έννοια της "κουλτούρας" έχουν δοθεί πολλές ερμηνείες θεωρητικές και ιδεολογικές ανάλογα με τον ερευνητή. Το πολύπτυχο όμως, του όρου και η σπουδαιότητα του, ελαττώνει την πιθανότητα επιβολής ενός ορισμού. Ο Hutchinson κορυφαίος βιολόγος προκαθορίζει την έννοια της κουλτούρας ως μια τάξη με όλα τα είδη συμπεριφοράς την οποία επιδεικνύει η ομάδα. Πολλοί πλέον, αποφεύγουν να χρησιμοποιούν την λέξη κουλτούρα αντί δε αυτής, αναφέρουν τους όρους πολιτιστική στάθμη ή πολιτιστική καλλιέργεια ή πνευματική καλλιέργεια.
Οι ορισμοί που έχουν δοθεί κατά καιρούς στη λέξη κουλτούρα, αν κάνετε μια έρευνα θα ανακαλύψετε πως διαφέρουν από χώρα σε χώρα αλλά και κατά κατηγορία επιστημών δηλαδή άλλη η ερμηνεία από σκοπιά κοινωνικών επιστημών και άλλη από βιολογίας. Μπορούμε όμως βέβαια να σταθούμε στον όρο που έδωσε ο Άγγλος E. Τylor ο οποίος χαρακτήρισε την κουλτούρα ως μια ολότητα που περικλείει την γνώση, τις πεποιθήσεις, την τέχνη, την ηθική, το δίκαιο, τα έθιμα και πολλές άλλες ικανότητες και αντιθέσεις που αποκτά ο άνθρωπος ως μέλος της κοινωνίας. Από τον ορισμό αυτόν προκύπτει ότι τα στοιχεία του πολιτισμικού διαφέρουν από τόπο σε τόπο καθώς διακρίνουμε την αμερικάνικη κουλτούρα, την Ιταλική, την Ιαπωνική, Γερμανική κ.α.
Καθένας που έχει εργαστεί σε διαφορετικούς οργανισμούς και σε διαφορετικό περιβάλλον, διαπιστώνει εύκολα τι επικρατεί και ανακαλύπτει διαφορές στην ατμόσφαιρα, στον τρόπο εκτέλεσης ιδεών, στις ποικιλίες μεθόδων αλλά κυρίως στη προσωπικότητα των εργαζομένων.
Μερικοί οργανισμοί που προσπάθησαν να κερδίσουν χρήματα υιοθετώντας κουλτούρες άλλων κρατών απέτυχαν ολοκληρωτικά καθώς το Ελληνικό οικονομικό περιβάλλον δε ανταποκρινόταν στα δεδομένα του νεοφερμένου είδους. Εδώ θα πω το εξής: "Το κρασί δεν γίνετε όπου ο ήλιος δε πέφτει με τη σωστή αναλογία βροχής" (Charles Handy), οπότε και για να ταιριάξεις μια κουλτούρα σε ένα νέο περιβάλλον θα πρέπει να υπάρχουν ομοιότητες στην ιστορία του οργανισμού, στο μέγεθος, στη τεχνολογία, στους στόχους κ.λ.π. για παράδειγμα δεν μπορεί στην εποχή του ηλεκτρονικού υπολογιστή να ακολουθεί παραδοσιακούς αυταρχικούς τρόπους οργάνωσης και διοίκησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.