Σε μια περίοδο που η ποιότητα με το ελάχιστο κόστος είναι απαίτηση σε κάθε δραστηριότητα, ο τουρισμός οφείλει να βρίσκει λύσεις εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα, δίνοντας τα περισσότερα δυνατά πλεονεκτήματα.
Με αφορμή την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Αμύνταιο – Φλώρινα, από τα μέσα Οκτωβρίου 2012, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιχειρεί να αναδείξει το ρόλο του σιδηρόδρομου, όχι μόνο για τις απλές μετακινήσεις αλλά και ως μέσου τουριστικής μεταφοράς.
Πέραν της απλής μετακίνησης, το τρένο μπορεί να αποτελέσει ιδανικό μέσο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης αναδεικνύοντας την οικολογική του διάσταση, και μάλιστα, παντός καιρού.
Οσον αφορά τη συγκεκριμένη γραμμή, Θεσσαλονίκη – Φλώρινα και αντίστροφα, αποτελεί και τουριστική δραστηριότητα, καθώς περνάει από περιοχές σπάνιας ομορφιάς (Λίμνη Βεγορίτιδα, λίμνη Πετρών κ.ά.), που δύσκολα μπορεί να απολαύσει ο ταξιδιώτης μετακινούμενος με κάποιο άλλο μέσο.
Η πρώτη στάση που κάνει το τρένο είναι στο Πλατύ, στη συνέχεια στην Αλεξάνδρεια, στη Βέροια, τη Νάουσα, τη Σκύδρα, την Εδεσσα, την Αρνισσα, τον Αγ. Παντελεήμονα. Επόμενη στάση στο Αμύνταιο, το Ξινό Νερό, τη Βεύη, με τελικό του προορισμό τη Φλώρινα.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με τον πρόεδρο του Σιδηροδρομικού Μουσείου της Θεσσαλονίκης και του Συλλόγου «Φίλοι του Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης», Ευθύμιο Κοντόπουλο, και να μάθω ιστορίες που σχετίζονται με το σιδηρόδρομο. «Ολη μου η ζωή είναι ο σιδηρόδρομος, έχω πάρει πέντε βραβεία», αφηγείται ο κ. Κοντόπουλος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, αναφέρεται και στο ιστορικό αυθεντικό βαγόνι – εστιατόριο «ORIENT EXPRESS», από το 1898, το οποίο βρίσκεται στο Σιδηροδρομικό Μουσείο. «Το έφεραν οι Γερμανοί το 1943 για τις συνελεύσεις των αξιωματικών και με την προϋπόθεση να το πάρουν πίσω, αυτό όμως τελικά έμεινε για πάντα εδώ», διηγείται ο κ. Κοντόπουλος.
Να σημειώσουμε ότι το «ORIENT EXPRESS» ταξίδευε με αφετηρία το Παρίσι και έφτανε στην Κωνσταντινούπολη, έχουν γυριστεί πολλές ταινίες, ενώ αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη συγγραφέα Αγκαθα Κρίστι.
Από Φλώρινα για Πρέσπες
Λίγο πριν από τις δέκα το πρωί φτάσαμε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Φλώρινας, ο οποίος ήταν σχεδόν γεμάτος από κόσμο που περίμενε να επιβιβαστεί στο τρένο, το οποίο θα αναχωρούσε στις 10 π.μ. με τελικό του προορισμό τη Θεσσαλονίκη και ενδιάμεσες στάσεις αυτές που περιγράψαμε πιο πάνω.
Επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο και πήραμε το δρόμο για την περιοχή των Πρεσπών, όπου θα επισκεπτόμασταν δυο χωριά, τον Αγ. Αχίλλειο και τους Ψαράδες.
Πρόκειται για μια όμορφη διαδρομή, 50 περίπου χιλιομέτρων, από την πόλη της Φλώρινας μέχρι τις Πρέσπες, οι οποίες αποτελούνται από δώδεκα χωριά, με κατοίκους που ασχολούνται κυρίως με τη γεωργία -εντατική καλλιέργεια φασολιού- και την κτηνοτροφία, την αλιεία και τα τελευταία χρόνια και με τον τουρισμό.
Οι Πρέσπες βρίσκονται στο βορειοδυτικό άκρο της Ελλάδας, στα σύνορα με την Αλβανία και την ΠΓΔΜ (Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία Μακεδονίας), σε μια έκταση περίπου 300.000 στρεμμάτων. Η περιοχή αποτελείται από τις δυο λίμνες, τη Μικρή (48.500 στρέμματα) και τη Μεγάλη Πρέσπα (280.000 στρέμ.).
Εχουν ανακηρυχθεί από το 1974 Εθνικός Δρυμός και Υγρότοπος Ραμσάρ Διεθνούς Σημασίας, με σκοπό τη διαφύλαξη της πλούσιας χλωρίδας και πανίδας της. Υπάρχουν περισσότερα από 1.500 είδη φυτών, καθώς και 12 τύποι δασών. Εκεί συναντώνται πάνω από 40 είδη θηλαστικών, όπως η αρκούδα, η βίδρα, ο λύκος, το αγριόγιδο κ.ά., καθώς και 11 είδη αμφιβίων, 22 είδη ερπετών, 17 είδη ψαριών, 260 είδη πουλιών. Αυτά που ξεχωρίζουν είναι οι πληθυσμοί των σπάνιων υδρόβιων πουλιών, όπως του αργυροπελεκάνου και του ροδοπελεκάνου.
Από το 14ο ώς το 18ο αιώνα η περιοχή αποτελούσε τόπο ασκητισμού, με αποτέλεσμα τα βράχια και οι σπηλιές της νότιας όχθης της Μεγάλης Πρέσπας να είναι γεμάτα με βυζαντινές εικόνες και ασκηταριά. Στην περιοχή είναι συγκεντρωμένα 26 βυζαντινά και μεταβυζαντινά μνημεία και ναοί.
Στο νησάκι του Αγίου Αχιλλείου
Διασχίζοντας την πλωτή πεζογέφυρα, επισκεπτόμαστε το νησάκι του Αγίου Αχιλλείου, το οποίο βρίσκεται στο βόρειο άκρο της Μικρής Πρέσπας. Ο Αγιος Αχίλλειος έχει έντεκα μόλις σπίτια, έναν ξενώνα (τον «Αγ. Αχίλλειο», με καφέ και εστιατόριο (τηλ. 23850/ 46.601) και ένα σημαντικότατο μνημείο, τη Βασιλική του Αγίου Αχιλλείου, τρίκλιτη ξυλόστεγη του 10ου αιώνα.
Στον Αγιο Αχίλλειο διασώζονται επίσης και ερείπια του ναού των Αγίων Αποστόλων (11ος - 12ος αιώνας) στις παρυφές της δυτικής όχθης του νησιού, ο ναός του Αγίου Δημητρίου (14ος αιώνας) στα νοτιοδυτικά της Βασιλικής, ο μονόχωρος ξυλόστεγος ναός του Αγίου Γεωργίου, που χρησιμοποιείται ως κοιμητηριακός ναός, και το μοναστήρι της Παναγίας Πορφύρας (16ος αιώνας) στο νότιο άκρο του νησιού.
Αποστολή – φωτογραφίες: Ντέπυ Χιωτοπούλου
Πηγή: agelioforos.gr
Με αφορμή την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Αμύνταιο – Φλώρινα, από τα μέσα Οκτωβρίου 2012, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιχειρεί να αναδείξει το ρόλο του σιδηρόδρομου, όχι μόνο για τις απλές μετακινήσεις αλλά και ως μέσου τουριστικής μεταφοράς.
Πέραν της απλής μετακίνησης, το τρένο μπορεί να αποτελέσει ιδανικό μέσο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης αναδεικνύοντας την οικολογική του διάσταση, και μάλιστα, παντός καιρού.
Οσον αφορά τη συγκεκριμένη γραμμή, Θεσσαλονίκη – Φλώρινα και αντίστροφα, αποτελεί και τουριστική δραστηριότητα, καθώς περνάει από περιοχές σπάνιας ομορφιάς (Λίμνη Βεγορίτιδα, λίμνη Πετρών κ.ά.), που δύσκολα μπορεί να απολαύσει ο ταξιδιώτης μετακινούμενος με κάποιο άλλο μέσο.
Η πρώτη στάση που κάνει το τρένο είναι στο Πλατύ, στη συνέχεια στην Αλεξάνδρεια, στη Βέροια, τη Νάουσα, τη Σκύδρα, την Εδεσσα, την Αρνισσα, τον Αγ. Παντελεήμονα. Επόμενη στάση στο Αμύνταιο, το Ξινό Νερό, τη Βεύη, με τελικό του προορισμό τη Φλώρινα.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με τον πρόεδρο του Σιδηροδρομικού Μουσείου της Θεσσαλονίκης και του Συλλόγου «Φίλοι του Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης», Ευθύμιο Κοντόπουλο, και να μάθω ιστορίες που σχετίζονται με το σιδηρόδρομο. «Ολη μου η ζωή είναι ο σιδηρόδρομος, έχω πάρει πέντε βραβεία», αφηγείται ο κ. Κοντόπουλος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, αναφέρεται και στο ιστορικό αυθεντικό βαγόνι – εστιατόριο «ORIENT EXPRESS», από το 1898, το οποίο βρίσκεται στο Σιδηροδρομικό Μουσείο. «Το έφεραν οι Γερμανοί το 1943 για τις συνελεύσεις των αξιωματικών και με την προϋπόθεση να το πάρουν πίσω, αυτό όμως τελικά έμεινε για πάντα εδώ», διηγείται ο κ. Κοντόπουλος.
Να σημειώσουμε ότι το «ORIENT EXPRESS» ταξίδευε με αφετηρία το Παρίσι και έφτανε στην Κωνσταντινούπολη, έχουν γυριστεί πολλές ταινίες, ενώ αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη συγγραφέα Αγκαθα Κρίστι.
Από Φλώρινα για Πρέσπες
Λίγο πριν από τις δέκα το πρωί φτάσαμε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Φλώρινας, ο οποίος ήταν σχεδόν γεμάτος από κόσμο που περίμενε να επιβιβαστεί στο τρένο, το οποίο θα αναχωρούσε στις 10 π.μ. με τελικό του προορισμό τη Θεσσαλονίκη και ενδιάμεσες στάσεις αυτές που περιγράψαμε πιο πάνω.
Επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο και πήραμε το δρόμο για την περιοχή των Πρεσπών, όπου θα επισκεπτόμασταν δυο χωριά, τον Αγ. Αχίλλειο και τους Ψαράδες.
Πρόκειται για μια όμορφη διαδρομή, 50 περίπου χιλιομέτρων, από την πόλη της Φλώρινας μέχρι τις Πρέσπες, οι οποίες αποτελούνται από δώδεκα χωριά, με κατοίκους που ασχολούνται κυρίως με τη γεωργία -εντατική καλλιέργεια φασολιού- και την κτηνοτροφία, την αλιεία και τα τελευταία χρόνια και με τον τουρισμό.
Οι Πρέσπες βρίσκονται στο βορειοδυτικό άκρο της Ελλάδας, στα σύνορα με την Αλβανία και την ΠΓΔΜ (Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία Μακεδονίας), σε μια έκταση περίπου 300.000 στρεμμάτων. Η περιοχή αποτελείται από τις δυο λίμνες, τη Μικρή (48.500 στρέμματα) και τη Μεγάλη Πρέσπα (280.000 στρέμ.).
Εχουν ανακηρυχθεί από το 1974 Εθνικός Δρυμός και Υγρότοπος Ραμσάρ Διεθνούς Σημασίας, με σκοπό τη διαφύλαξη της πλούσιας χλωρίδας και πανίδας της. Υπάρχουν περισσότερα από 1.500 είδη φυτών, καθώς και 12 τύποι δασών. Εκεί συναντώνται πάνω από 40 είδη θηλαστικών, όπως η αρκούδα, η βίδρα, ο λύκος, το αγριόγιδο κ.ά., καθώς και 11 είδη αμφιβίων, 22 είδη ερπετών, 17 είδη ψαριών, 260 είδη πουλιών. Αυτά που ξεχωρίζουν είναι οι πληθυσμοί των σπάνιων υδρόβιων πουλιών, όπως του αργυροπελεκάνου και του ροδοπελεκάνου.
Από το 14ο ώς το 18ο αιώνα η περιοχή αποτελούσε τόπο ασκητισμού, με αποτέλεσμα τα βράχια και οι σπηλιές της νότιας όχθης της Μεγάλης Πρέσπας να είναι γεμάτα με βυζαντινές εικόνες και ασκηταριά. Στην περιοχή είναι συγκεντρωμένα 26 βυζαντινά και μεταβυζαντινά μνημεία και ναοί.
Στο νησάκι του Αγίου Αχιλλείου
Διασχίζοντας την πλωτή πεζογέφυρα, επισκεπτόμαστε το νησάκι του Αγίου Αχιλλείου, το οποίο βρίσκεται στο βόρειο άκρο της Μικρής Πρέσπας. Ο Αγιος Αχίλλειος έχει έντεκα μόλις σπίτια, έναν ξενώνα (τον «Αγ. Αχίλλειο», με καφέ και εστιατόριο (τηλ. 23850/ 46.601) και ένα σημαντικότατο μνημείο, τη Βασιλική του Αγίου Αχιλλείου, τρίκλιτη ξυλόστεγη του 10ου αιώνα.
Στον Αγιο Αχίλλειο διασώζονται επίσης και ερείπια του ναού των Αγίων Αποστόλων (11ος - 12ος αιώνας) στις παρυφές της δυτικής όχθης του νησιού, ο ναός του Αγίου Δημητρίου (14ος αιώνας) στα νοτιοδυτικά της Βασιλικής, ο μονόχωρος ξυλόστεγος ναός του Αγίου Γεωργίου, που χρησιμοποιείται ως κοιμητηριακός ναός, και το μοναστήρι της Παναγίας Πορφύρας (16ος αιώνας) στο νότιο άκρο του νησιού.
Αποστολή – φωτογραφίες: Ντέπυ Χιωτοπούλου
Πηγή: agelioforos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.