Στην Ελλάδα, ο εορτασμός του Πάσχα συνοδεύεται από μία σειρά ατυχημάτων, που οφείλονται, κυρίως, στη μεγάλη έξοδο που παρατηρείται από τα μεγάλα αστικά κέντρα προς την Περιφέρεια καθώς και στη χρήση πυροτεχνημάτων κυρίως από άτομα νεαρής ηλικίας. Αρκεί να αναφέρουμε ότι την περίοδο του Πάσχα 30.000 άτομα τραυματίζονται σε τροχαία και λαμβάνει χώρα το 69% της ετήσιας επίπτωσης των τραυματισμών από βεγγαλικά.
ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΟΤΙ:
1. Tα τροχαία ατυχήματα την περίοδο του Πάσχα αποτελούν το 5% του συνόλου των τροχαίων που καταγράφονται ετησίως στην Ελλάδα. Το ίδιο ισχύει και για τα θανατηφόρα οχήματα.
2. Το 60% των θυμάτων είναι οδηγοί, το 22% επιβάτες και τέλος το 18% πεζοί. Μελέτες έχουν δείξει ότι 500 θάνατοι ετησίως (περίπου το 20%) θα μπορούσαν να αποφευχθούν, εάν όλοι οι χρήστες τροχοφόρων χρησιμοποιούσαν κράνος ή ζώνη ασφαλείας.
3. Το 33% των θανατηφόρων τροχαίων συμβάντων οφείλεται στην υπερβολική και ακατάλληλη ταχύτητα.
4. Το 70% των ατυχημάτων από πυροτεχνήματα αφορούν παιδιά ηλικίας 10-14 ετών, εκ των οποίων στο 90% των περιπτώσεων δεν υπάρχει επίβλεψη από ενήλικα.
5. Το 80% των τραυματισμών οφείλονται σε έκρηξη κροτίδας, ενώ το 70% σημειώνονται σε δημόσιους χώρους.
ΓΙ’ ΑΥΤΟ:
ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΒΕΓΓΑΛΙΚΑ-ΠΥΡΟΤΕΧΝΗΜΑΤΑ
• Ενημερώνουμε τα παιδιά για τον κίνδυνο τραυματισμού και την αναγκαιότητα αποφυγή χρήσης βεγγαλικών.
• Στην Ανάσταση, οι γονείς μεταφέρουν τα παιδιά μακριά από τον πυρήνα των βεγγαλικών, αποφεύγουν τα σημεία με συνωστισμό και να δεν σηκώνουν ψηλά τα παιδιά.
• Προσοχή στις λαμπάδες. Χρησιμοποιούμε προστατευτικά φανάρια.
• Αυστηροί έλεγχοι απαιτούνται στα καταστήματα που πωλούν παράνομα βεγγαλικά.
• Δε χρησιμοποιούμε πυροτεχνήματα κοντά σε ξερά χόρτα, για να μην προκαλέσουμε πυρκαγιά.
ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΡΟΧΑΙΑ
1. Όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα, πολλαπλάσιος είναι ο κίνδυνος εμπλοκής σε τροχαίο. Συγκεκριμένα, μείωση της ταχύτητας κατά 1% οδηγεί σε μείωση 2% των τραυματισμών, 3% μείωση των τραυματισμών και 4% μείωση των θανατηφόρων.
2. Η απόσπαση της προσοχής αποτελεί σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης τροχαίου (χρήση κινητού τηλεφώνου, κούραση του οδηγού, δυνατή μουσική, έντονες συζητήσεις κ.ά..)
ΣΥΜΒΟΥΛΗ:
Αποφεύγουμε τις σοβαρές συζητήσεις κατά την οδήγηση. Αν είναι αναγκαίο να μιλήσουμε στο κινητό για ένα θέμα που απαιτεί προσοχή, είναι καλύτερο να σταματήσουμε σε ασφαλές σημείο στάθμευσης για να πραγματοποιήσουμε την κλήση.
3. Τα παιδιά πρέπει να κάθονται στο πίσω κάθισμα σωστά δεμένα ανάλογα με το ύψος και το βάρος τους.
4. Σεβόμαστε πάντα την προτεραιότητα, διατηρούμε τις αποστάσεις ασφαλείας, οδηγούμε αμυντικά και συμπεριφερόμαστε με ευγένεια.
5. Αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί. Εάν πρόκειται να πιούμε, επιλέγουμε τον Οδηγό της παρέας που δεν πίνει για να οδηγήσει τους φίλους του με ασφάλεια στο σπίτι. Εναλλακτικά, χρησιμοποιούμε ταξί ή Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
6. Ακόμη και μικρή ποσότητα αλκοόλ μειώνει την ικανότητα του οδηγού να αντιδράσει σωστά σε πιθανό εμπόδιο ή κίνδυνο. Ο κίνδυνος αυξάνεται σημαντικά σε περίπτωση ταυτόχρονης λήψης φαρμάκων.
7. Πριν το ταξίδι φροντίζουμε να έχουμε κοιμηθεί καλά, ενώ κατά τη διάρκεια του κάνουμε κάθε δύο με τρεις ώρες στάσεις για ξεμούδιασμα και ξεκούραση.
8. Η λήψη φαρμάκων πρέπει να αποφεύγεται γενικότερα κατά την οδήγηση. Αν υπάρχει απαγόρευση οδήγησης και στις σχετικές οδηγίες, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να την παραβούμε.
9. Πέρα από τον απαραίτητο εξοπλισμό (πυροσβεστήρα, τρίγωνο και πρώτες βοήθειες) καλό είναι να έχουμε μαζί μας ανακλαστικό γιλέκο και μια κουβέρτα για περίπτωση ανάγκης, όπως και να ενημερωνόμαστε για τον καιρό πριν την αναχώρηση.
10. Μόνο η τήρηση των αναγκαίων αποστάσεων ασφαλείας είναι σε θέση να μας εξασφαλίσει τον απαραίτητο χρόνο αντίδρασης για την αποφυγή ενός ατυχήματος.
Για περισσότερες πληροφορίες:
1. Konte V., Petridou E., Trichopoulos D. Firework-related childhood injuries in Greece: a national problem. Βurns 30 (2004) 151–153
2. www.edipav.gr
3. www.hamogelo.gr
4. www.cerepri.gr
5. www.ioas.gr/index.php?ID=oEJ6993pWH5PbLec
ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΟΤΙ:
1. Tα τροχαία ατυχήματα την περίοδο του Πάσχα αποτελούν το 5% του συνόλου των τροχαίων που καταγράφονται ετησίως στην Ελλάδα. Το ίδιο ισχύει και για τα θανατηφόρα οχήματα.
2. Το 60% των θυμάτων είναι οδηγοί, το 22% επιβάτες και τέλος το 18% πεζοί. Μελέτες έχουν δείξει ότι 500 θάνατοι ετησίως (περίπου το 20%) θα μπορούσαν να αποφευχθούν, εάν όλοι οι χρήστες τροχοφόρων χρησιμοποιούσαν κράνος ή ζώνη ασφαλείας.
3. Το 33% των θανατηφόρων τροχαίων συμβάντων οφείλεται στην υπερβολική και ακατάλληλη ταχύτητα.
4. Το 70% των ατυχημάτων από πυροτεχνήματα αφορούν παιδιά ηλικίας 10-14 ετών, εκ των οποίων στο 90% των περιπτώσεων δεν υπάρχει επίβλεψη από ενήλικα.
5. Το 80% των τραυματισμών οφείλονται σε έκρηξη κροτίδας, ενώ το 70% σημειώνονται σε δημόσιους χώρους.
ΓΙ’ ΑΥΤΟ:
ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΒΕΓΓΑΛΙΚΑ-ΠΥΡΟΤΕΧΝΗΜΑΤΑ
• Ενημερώνουμε τα παιδιά για τον κίνδυνο τραυματισμού και την αναγκαιότητα αποφυγή χρήσης βεγγαλικών.
• Στην Ανάσταση, οι γονείς μεταφέρουν τα παιδιά μακριά από τον πυρήνα των βεγγαλικών, αποφεύγουν τα σημεία με συνωστισμό και να δεν σηκώνουν ψηλά τα παιδιά.
• Προσοχή στις λαμπάδες. Χρησιμοποιούμε προστατευτικά φανάρια.
• Αυστηροί έλεγχοι απαιτούνται στα καταστήματα που πωλούν παράνομα βεγγαλικά.
• Δε χρησιμοποιούμε πυροτεχνήματα κοντά σε ξερά χόρτα, για να μην προκαλέσουμε πυρκαγιά.
ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΡΟΧΑΙΑ
1. Όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα, πολλαπλάσιος είναι ο κίνδυνος εμπλοκής σε τροχαίο. Συγκεκριμένα, μείωση της ταχύτητας κατά 1% οδηγεί σε μείωση 2% των τραυματισμών, 3% μείωση των τραυματισμών και 4% μείωση των θανατηφόρων.
2. Η απόσπαση της προσοχής αποτελεί σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης τροχαίου (χρήση κινητού τηλεφώνου, κούραση του οδηγού, δυνατή μουσική, έντονες συζητήσεις κ.ά..)
ΣΥΜΒΟΥΛΗ:
Αποφεύγουμε τις σοβαρές συζητήσεις κατά την οδήγηση. Αν είναι αναγκαίο να μιλήσουμε στο κινητό για ένα θέμα που απαιτεί προσοχή, είναι καλύτερο να σταματήσουμε σε ασφαλές σημείο στάθμευσης για να πραγματοποιήσουμε την κλήση.
3. Τα παιδιά πρέπει να κάθονται στο πίσω κάθισμα σωστά δεμένα ανάλογα με το ύψος και το βάρος τους.
4. Σεβόμαστε πάντα την προτεραιότητα, διατηρούμε τις αποστάσεις ασφαλείας, οδηγούμε αμυντικά και συμπεριφερόμαστε με ευγένεια.
5. Αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί. Εάν πρόκειται να πιούμε, επιλέγουμε τον Οδηγό της παρέας που δεν πίνει για να οδηγήσει τους φίλους του με ασφάλεια στο σπίτι. Εναλλακτικά, χρησιμοποιούμε ταξί ή Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
6. Ακόμη και μικρή ποσότητα αλκοόλ μειώνει την ικανότητα του οδηγού να αντιδράσει σωστά σε πιθανό εμπόδιο ή κίνδυνο. Ο κίνδυνος αυξάνεται σημαντικά σε περίπτωση ταυτόχρονης λήψης φαρμάκων.
7. Πριν το ταξίδι φροντίζουμε να έχουμε κοιμηθεί καλά, ενώ κατά τη διάρκεια του κάνουμε κάθε δύο με τρεις ώρες στάσεις για ξεμούδιασμα και ξεκούραση.
8. Η λήψη φαρμάκων πρέπει να αποφεύγεται γενικότερα κατά την οδήγηση. Αν υπάρχει απαγόρευση οδήγησης και στις σχετικές οδηγίες, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να την παραβούμε.
9. Πέρα από τον απαραίτητο εξοπλισμό (πυροσβεστήρα, τρίγωνο και πρώτες βοήθειες) καλό είναι να έχουμε μαζί μας ανακλαστικό γιλέκο και μια κουβέρτα για περίπτωση ανάγκης, όπως και να ενημερωνόμαστε για τον καιρό πριν την αναχώρηση.
10. Μόνο η τήρηση των αναγκαίων αποστάσεων ασφαλείας είναι σε θέση να μας εξασφαλίσει τον απαραίτητο χρόνο αντίδρασης για την αποφυγή ενός ατυχήματος.
Για περισσότερες πληροφορίες:
1. Konte V., Petridou E., Trichopoulos D. Firework-related childhood injuries in Greece: a national problem. Βurns 30 (2004) 151–153
2. www.edipav.gr
3. www.hamogelo.gr
4. www.cerepri.gr
5. www.ioas.gr/index.php?ID=oEJ6993pWH5PbLec
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.